جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اسحاق جهانگیری

حوزه/ هر منصفی که به تاریخ ایران بنگرد، از سال‌های دور تا آخرین لحظات حیات آیت‌الله هاشمی، نام او را در میان فعال‌ترین و تاثیرگذارترین روحانیون، مبارزان، سیاستمداران، روحانیون و... مثال می‌زند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» اسحاق جهانگیری صبح امروز در نخستین کنگره سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: این کنفرانس که برای سالگرد مرحوم آیت‌الله هاشمی برگزار شده، فرصتی برای بازخوانی مردی است که در سخت‌ترین مقاطع مبارزه سیاسی، استقرار جمهوری اسلامی و پیشرفت نظام، حضوری برجسته و حتی در برخی از مقاطع منحصر به فرد داشته است.

معاون اول رئیس‌جمهور ابراز داشت: هر منصفی که به تاریخ ایران بنگرد، از سال‌های دور تا آخرین لحظات حیات آیت‌الله هاشمی، نام او را در میان فعال‌ترین و تاثیرگذارترین روحانیون، مبارزان، سیاستمداران، روحانیون و... مثال می‌زند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی از نظر معرفتی، عالمی روشن‌بین بود و قرآن در کانون فهم او قرار داشت، تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی هیچ از آموختن و تدبر در آموزه‌های دینی غافل نبود؛ او تا روزهای پایانی حیات، گروهی داشت که به صورت منظم در مسائل قرآن تحقیق می‌کرد که بخشی از آنها منتشر شده است.

* آیت‌الله هاشمی برای توسعه ایران الگوی خود را امیرکبیر قرار داد

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی به لحاظ فرهنگی ایران را عمیقا می‌شناخت و در اندیشه به فکر توسعه ایران بود، خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی برای توسعه ایران الگوی خود را امیرکبیر قرار داد؛ امیرکبیر در قبل از پیروزی انقلاب برای آیت‌الله هاشمی به عنوان کسی که به سازندگی ایران پرداخت، سرمشق شد و کتاب امیرکبیر را نوشت.

جهانگیری اضافه کرد: ارتباطات و مطالعاتش به گونه‌ای بود که وجب به وجب ایران را می‌شناخت و جزء به جزء فرهنگ ایران را آشنایی داشت.

* هاشمی آرمانگرای واقع‌بین بود

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی از لحاظ سیاسی آرمانگرای واقع‌بین بود، ابراز داشت: ایشان آرمان‌های بزرگی برای ایران تصور کرده بود ولی در عین حال، واقع بین بود؛ انقلابی جامع‌نگر بود و تا مرز شهادت رفت ولی لحظه‌ای تردید در راه مبارزه نداشت ولی در عین حال، همه حرکاتش از جامعیت برخودار بود.

معاون اول رئیس‌جمهور یادآور شد: آیت‌الله استراتژیستی توسعه‌گرا بود. او در دولت، مجلس، مدیریت جنگ، پیشبرد صلح، توسعه روابط بین‌المللی و منطقه‌ای، اصلاحات و اعتدال نقش کارسازی داشت.

وی با تاکید بر اینکه آیت‌الله هاشمی مسائل منطقه‌ای را به بهترین نحو ممکن حل کرد، بیان کرد: در دوران آیت‌الله هاشمی در ریاست جمهوری بهترین روابط را با کشورهای عربی داشتیم که با تدبیر ایشان بود. با تدبیر ایشان در همین سالن کنفرانس اسلامی با حضور همه سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

* هاشمی خود را همواره در معرض رای مردم قرار می‌داد

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی سیاستمداری مبتنی بر مردم بود، گفت: ایشان بر انتخابات باور داشت و تاکید بر انتخاباتی آزادی داشت که حقوق مردم رعایت شود و از انتخابات با مشارکت بالا صحبت می‌کرد. از رویکردهای اصلی ایشان این بود که علیرغم حضور در بالاترین مسئولیت‌هایی که مورد نقد مردم قرار می‌گرفت همواره خود را در معرض رای مردم قرار می‌داد زیرا فکر می‌کرد با رای مردم بهتر می‌تواند عمل کند.

جهانگیری با بیان اینکه آقای هاشمی نظریه توسعه داشت و برای تکنوکرات‌ها یک الگو و سرمشق بود، خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی مفهوم توسعه را می‌فهمید. فن‌سالاران زیادی دور آیت‌الله هاشمی جمع شدند. آقای هاشمی اقتصاد را اینگونه می‌دید که هم باید به روستاها رسیدگی کرد و هم کارهای بزرگ انجام داد.

آیت‌الله هاشمی مشاوری صادق برای امام و رهبری بود

وی با بیان اینکه کارهای بزرگی برای کشور انجام داد، عنوان کرد: طرح‌های بزرگ ما از سد و فولاد گرفته تا پروژه‌های عظیم در زمان مدیریت آیت‌الله هاشمی راه‌اندازی شد. او مشاوری صادق برای امام و رهبری بود و تا آخرین لحظات از ستون اصلی انقلاب دفاع کرد و اصرار داشت از انقلاب باید دفاع شود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی سند هویت انقلاب است و نمی‌توان از او گذشت، تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی رفسجانی مرد عبور از بحران بود. هاشمی مرد صبر و امید بود. کسی او را ناامید ندید و برای روزهای سخت برنامه داشت. مرد مدارا و تدبیر بود و همیشه در میانه میدان بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حمیده IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    0 0
    از این که منصفانه این خبر و درج کردید ممنون خوشحالم حوزه طرفدار بی چون و چرای جناحی خاص نیست