جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی_ مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر لزوم توجه به سیاست و تزکیه، ابراز کرد: علمای موفق در تاریخ تشیع نسبت به سیاست و تهذیب، همتراز با علم خود حساس و دغدغه مند بوده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان در حاشیه اعطای حکم سرپرستی معاونت‌های «پژوهش» و «فرهنگی، اجتماعی، سیاسی» این حوزه از مسئله تهذیب و داشتن بینش سیاسی به عنوان دو مسئله مهم و سنگین یاد کرد و گفت: علمای موفق در تاریخ تشیع نیز نسبت به این دو امر همتراز با علم خود حساس و دغدغه مند بوده اند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه امامت تشیع حرکت مستمری بوده که در مقابل همه حاکمان ایستاده است، اظهار کرد: این امر بر اساس تعبیر «العالم بزمانه» بوده است که امامت مطلق از آن دریافت می شود و اعلمیت مطرح شده در آن شامل همه شرایط می باشد.

 وی با تاکید بر اینکه نمی شود که فقط نگاه به نامحرم را حرام دانست، بلکه نگاه های سیاسی نیز به این حکم مرتبط است و یک عالم دینی می بایست علاوه بر دانستن احکام شرعی،‌ نسبت به امور سیاسی نیز اظهار نظر و واکنش داشته باشد، تصریح کرد: به نظر می رسد که امروز بینش و آگاهی سیاسی همانند تهذیب بر علم مقدم است که هر دو تحت عنوان تربیت مطرح می باشند و در قرآن نیز به تعبیر همزمان «یزکیهم و یعلمهم» اشاره دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه بر اساس همین نگاه است که بحث سیاست و جریان شناسی سیاسی و نحله شناسی و نفوذ آنان بسیار مهم است، گفت: شناخت سیاست و محور سیاست یعنی ولایت امام معصوم و در زمان غیبت، فقیه عادل در مکتب تشیع یکی از بخش ها است که باید به طلاب آموخت .

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: حتی قبل از گذراندن هر درسی دست کم یک سال پیش نیاز در زمینه سیاست داشته باشیم تا طلبه برای ورود به عرصه های سیاسی و اجتماعی آماده باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان یا اشاره به این که امروز تشیع با حاکمیت دینی در همه دنیا جایگاه خاصی دارد که دوست و دشمن نسبت به آن حساس هستند، تصریح کرد: اگر یک طلبه بخواهد خدمتی انجام دهد دست کم باید به سیاست نگاه ابزاری کند و از آن بهره ببرد.

وی با این مثال که برخی در جریان مشروطه از شناخت سیاسی برخوردار نبودند و در نهایت شیخ فضل الله به شهادت رسید، گفت: عمود خیمه سیاست در دیدگاه تشیع ولایت است که این امر مهم باید در کنار شناخت سیاست و نحله ها و جریان های سیاسی برای یک طلبه تبیین شود.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب وظیفه درون حوزوی را علم، سیاست و تزکیه می دانند، اظهار کرد: بحث تهذیب نیز همانند سیاست مهم است، زیرا اگر انسان تزکیه نداشته باشد هر خطایی را مرتکب و مصداق «حب الدنیا راس کل خطیئه» می شود. 

مدیر حوزه علمیه خراسان، این امر را کاری زیربنایی برای حوزه علمیه دانست و سیاست و تزکیه را دارای ظرفیت بسیار بالایی در مسیر تربیت طلاب عنوان کرد و گفت: امیدواریم به صورت خاص و ویژه نسبت به تزکیه و سیاست برنامه ریزی تا ان شاءالله در همه بخش ها کارنامه موفقی به مقام معظم رهبری تقدیم شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha