پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: مسئله وحدت، مسئله ای تاکتیکی و موقتی مبتنی بر مصلحت های سیاسی وحدت نیست، بلکه هویت جامعه اسلامی به مسئله وحدت گره خورده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از چابهار، آیت الله محسن اراکی، امروز در همایش «گفتمان وحدت» که در چابهار برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه « إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ»، اظهار داشت: مسئله وحدت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است و از اهداف استراتژیک و اساسی نظام اسلامی است.

عضو خبرگان رهبری افزود: مسئله وحدت، مسئله ای تاکتیکی و موقتی مبتنی بر مصلحت های سیاسی وحدت نیست، بلکه هویت جامعه اسلامی به وحدت گره خورده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه مسئله ولایت و وحدت معیار شکل گیری هویت جامعه اسلامی است، گفت: اگر جامعه ای ولایت الهی را نپذیرد این جامعه هویت ندارد و جامعه ولایی جامعه ای است که امر و نهی آن از سوی خدای متعال باشد.

 آیت الله اراکی ادامه داد: وقتی می گوییم ولایت منظور این است که جز خدای متعال کسی حق فرمان ندارد این اساس توحید است. مرحله بالاتر توحید، توحید در آمریت و برتریت است یعنی فرمان از آن خداوند است .

 وی با اشاره به فرمانبرداری رسول خدا(ص) از خداوند و سرپیچی نکردن از فرامین خداوند، گفت: همه حرف تاریخ ما در جهان کنونی این است که فرمان خدا باید در جهان بشر اجرا شود و فقیه و مجری آن باید آشنای به فرمان خدا و مرزهای دین خدا باشد، در بیان و تبیین و اجرای فرمان خدا عادل و امانتدار باشد؛ بر مبنای اجرای  فرامین خدا عدل، امنیت و صلح در جامعه بشر شکل خواهد گرفت و این فرمان خدا اگر اجرا شود، اولین نتیجه آن پیدایش هویت اسلامی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: ولایت الهی به جامعه هویت اسلامی می دهد؛ شاخصه امت اسلامی امت فرمانبردار الهی است؛ هویت آن هویت واحد و فرمانروایی خداست و جز او کسی حق فرمانروایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه اختلافات کنونی اختلافات اجتهادی است، معیار هر نوع تفرقه در این جامعه  را ستیز و جنگیدن دانست و گفت: بر اساس آیات قرآن، وحدت همیشه منشأ رحمت است و تفرقه موجب نزول عذاب خداوند می شود.

آیت الله اراکی خاطر نشان کرد: مسأله وحدت یعنی اینکه باید بتوانیم هویت الهی و اسلامی خود را داشته باشیم،  فرمان خداوند واحد بر ما حاکم باشد و هویت اسلامی ما فرمانبرداری از خداوند متعال است، مسؤولین نهادهای مختلف ما باید احکام خدا را اجرا کنند.

وی تأکید کرد: وحدت نتیجه طبیعی هویت اسلامی است و اگر وحدت داشته باشیم، مشمول رحمت خداوند می شویم و عدالت برقرار می شود؛ به وسیله فرمانبری بشر از خدا هویت الهی اجرا می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه در پایان به سه رسالت انبیا، اصلاح بین جامعه، عدل و امنیت در جامعه بشر اشاره کرد و برای امت اسلام آرزوی توفیق کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha