پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عربستان فروش سوغاتی شامل شمایل کعبه را ممنوع ساخت

حوزه/ وزارت بازرگانی و سرمایه گذاری عربستان اعلام کرد فروش سوغاتی هایی مشابه کعبه، مقام ابراهیم و مسجد الحرام در مکه ممنوع بوده و مدعی شد فروش این کالاها با «تقدسات مذهبی» منافات دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از arabnews، دولت عربستان به مغازه داران مکه نسبت به فروش سوغاتی هایی شامل شمایل کعبه و مسجدالحرام هشدار داده و فروش این کالاها را ممنوع ساخت.

وزارت بازرگانی و سرمایه گذاری عربستان اعلام کرد فروش سوغاتی هایی مشابه کعبه، مقام ابراهیم و مسجد الحرام در مکه ممنوع بوده و مدعی شد فروش این کالاها با «تقدسات مذهبی» منافات دارد و بازرسان در صورت مشاهده، این اقلام را مصادره کرده و مغازه داران مجازات خواهند شد.

به گفته یک منبع آگاه در شعبه وزارت بازرگانی عربستان، تاکنون سوغات و محصولات تزئینی زیادی از فروشندگان عربستان جمع آوری شده و مغازه های خاطی نسبت به عواقب نقض این قانونی هشدار دریافت کردند.

کارشناسان بر این باور هستند که بخش فروش سوغاتی و محصولات تزئینی در مکه و مدینه مشاغل زیادی برای زنان و مردان  فراهم کرده و فرصت های  تولیدی در مقیاس وسیع به وجود آورده است. در این میان وهابی ها بر این باور هستند که فروش سوغاتی های مشابه کعبه، اهانتی به قداست آن محسوب شده و باید ممنوع شود.

از لحاظ اقتصادی، عبدالمومیم بخاری، صاحب مؤسسه المواویا برای عتیقه جات و هدایا، معتقد است که این کالاهای مشابه کعبه سوغاتی هستند که بسیاری از زائران برای حفظ پیوند با کعبه و احترام به آن می خرند.

بخاری گفت: زائران حج عمره و تمتع مانند همه گردشگران در سراسر جهان دوست دارند هر سوغاتی یا هدیه ای را که یادآوری برای کعبه باشد خریداری کنند.

وی با بیان اینکه این کالاها تاثیر اقتصادی بالایی برای عربستان داشته اند گفت: بسیاری از این کالاها محصولات کشورهای مختلفی چون چین، هند، تایوان و پاکستان هستند و حتی در کارخانه های عربستان ساخته نشده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha