جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امر به معروف و نهی از منکر

حوزه/دوره مهارتی «تربیت مربی امربه‌معروف و نهی از منکر» ویژه طلاب خواهر حوزه علمیه خراسان شمالی با حضور حجت‌الاسلام‌ سید مصطفی رضایی طلب مسئول اداره برنامه‌ریزی تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  از خراسان شمالی، دوره مهارتی «تربیت مربی امربه‌معروف و نهی از منکر» پیش از ظهر امروز ویژه طلاب خواهر حوزه علمیه خراسان شمالی، با حضور حجت‌الاسلام‌ سید مصطفی رضایی طلب در محل مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) بجنورد برگزار شد.

مسئول اداره برنامه‌ریزی تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان در این دوره مهارتی در جمع خواهران طلبه مدارس علمیه خراسان شمالی، با اشاره به سوره مبارکه عصر گفت: سوره عصر گوشه‌ای از اشاراتی است که خداوند متعال به امربه‌معروف و نهی از منکر داشته است.

حجت‌الاسلام‌ رضایی طلب با اشاره به فراموشی و کمرنگی مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه اظهار داشت: اینکه بحث امربه‌معروف و نهی از منکر در میان ما کمرنگ شده است این است که یکی از فروع دین بوده که متأسفانه فراموش می‌شود و در برابر این فراموشی خداوند می‌فرماید «اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم».

وی با اشاره به مهارت‌های امربه‌معروف و نهی از منکر افزود: باید برای نتیجه گرفتن در کار باید از اساس و اصل آنکه امربه‌معروف و نهی از منکر یک واجب الهی است و مستحب نیست بلکه مانند نماز واجب است، کار امربه‌معروف و نهی از منکر را آغاز کنیم.

حجت‌الاسلام‌ رضایی طلب با بیان اینکه امربه‌معروف و نهی از منکر واجب است و مقدمه آن‌هم واجب است مانند نماز، تصریح کرد: بنابراین باید به آن مقدمات دقت لازم را داشته باشیم و نکته دوم نیز در باب مهارت‌های این فریضه این است که امربه‌معروف و نهی از منکر یک وظیفه مستمر است و مقطعی نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر در بحث وجوب امربه‌معروف و نهی از منکر بخواهیم وارد شویم، باید به معروف و منکر علم داشته باشیم، گفت: بنابراین نخست باید علم داشت و ثانیاً سنجش موقعیت است، یعنی چه زمانی امربه‌معروف و نهی از منکر انجام دهیم و چه مواقعی انجام ندهیم، زیرا در بعضی مواقع انجام آن برعکس خواهد بود و ضربه می‌زند و سوم اینکه برای انجام این فریضه روش مؤثر داشته باشیم که اگر به این عوامل توجه داشته باشیم امربه‌معروف و نهی از منکر ما نتیجه خواهد داشت.

مسئول اداره برنامه‌ریزی تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان با اشاره به هشت اصل موفقیت‌ در امربه‌معروف و نهی از منکر اظهار داشت: اولویت‌بندی، عامل بودن، مخاطب شناسی، موقعیت‌شناسی، رعایت مراتب، استفاده از ظرفیت، پیدا کردن ریشه‌های منکرات و پرداختن به آن‌ها، دلسوزی نسبت به فردی که می‌خواهیم امربه‌معروف و نهی از منکر ‏کنیم و اینکه نیتمان رضای الهی باشد.

وی در توضیح این اصول گفت: اولویت‌بندی؛ یعنی اینکه ببینیم در معروف‌ها و منکرها کدام اولویت‌دارند، چراکه بسیاری از مشکلات از خواسته‌ها و امیالی نشأت می‌گیرد که به خاطر اولویت‌بندی‌های اشتباه صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام‌ رضایی طلب تصریح کرد: عامل بودن؛ یعنی اگر سعی کنیم به آنچه می‌گوییم عمل کنیم تأثیرگذاری‌مان بیشتر خواهد بود.

وی اظهار داشت: مخاطب شناسی؛ یعنی ببینیم فرد زن است یا مرد و در چه سنی قرار دارد، می‌خواهد بپذیرد یا نمی‌خواهد و اینکه بعضی نیز نمی‌پذیرند که این به خاطر تهاجمات فرهنگی است.

مسئول اداره برنامه‌ریزی تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان افزود: موقعیت‌شناسی؛ یعنی شرایط محیطی را بسنجیم و بر اساس آن امربه‌معروف و نهی از منکر ‏کنیم.

وی با بیان اینکه رعایت مراتب یکی دیگر از اصول موفقیت‌آمیز امربه‌معروف و نهی از منکر است، ادامه داد: یعنی جایگاه سنی و وجهه اجتماعی فرد چگونه است، همانند یاد دادن وضو به پیرمرد توسط حسنین (ع) است.

حجت‌الاسلام‌ رضایی طلب گفت: استفاده از ظرفیت؛ مثلاً اگر بنده نمی‌توانم این فریضه را به طور احسن انجام دهم، همراه با شخص دیگری این کار را انجام بدهم و اگر بی‌واسطه امربه‌معروف و نهی از منکر ‏ جواب نمی‌دهد، با واسطه انجام بدهیم.

مسئول اداره برنامه‌ریزی تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان، پیدا کردن ریشه‌های منکرات و پرداختن به آن‌ها را نیز از اصول موفقیت‌آمیز امربه‌معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: تا ریشه منکرات هست، گناه هم وجود دارد.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha