پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله سجادی نوری

رییس ستاد دهه غدیر کشور به سیره عملی و علمی آیت الله سجادی(ره) اشاره کرد و گفت: ویژگی های اخلاقی آن عالم وارسته دل ها و افکار را جذب خود می کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، همزمان با اربعین درگذشت جانگذار عالم ربانی، آیت الله سید علی اکبر سجادی نوری(ره) از علمای بنام مازندران به منظور بررسی سجایای اخلاقی، سیره علمی و عملی آن شخصیت کم نظیر با حجت الاسلام محمود نظری خادم الشریعه، رییس ستاد دهه غدیر کشور و از نزدیکان ایشان به گفت و گو نشستیم که خلاصه این گفتگو  را می خوانید .

لطفا در خصوص جایگاه علمی حضرت آیت الله سجادی نوری(ره) بفرمائید.

آیت الله سجادی از شاگردان مرحوم آیت العظمی بروجردی، امام خمینی(ره)، امام موسی صدر، مرحوم آیت الله فکور، آیت الله العظمی گلپایگانی، آیت الله مرعشی نجفی و آیات و حجی که در زمان آیت الله العظمی بروجردی کرسی سطح و خارج را در حوزه علمیه داشتند بودند. ایشان علاوه بر مدارج علمی اجتماعیات قوی نیز داشتند با همان رویت اول مردم مجذوبش می شدند.  هر دلی که آماده بود دلداده آیت الله سجادی می شد چون عالمی بود متخلق. همه ویژگی ها و خصایص آیت الله سجادی در پشت پرده اخلاق حمیده اش غائب بود. خلق حسنه، زیبایی در اخلاق، حسن در رفتار، منش درگفتار، تعظیم اثرگذاری در اجتماع از جمله ویژگی های شاخص آن عالم ربانی بود. ایشان در تکریم و تجلیل از میهان، میزبان، وارد و مورود یک شخصیت بی بدیلی بود و در اجتماع هم جایگاه ویژه ای داشتند. آن عالم وارسته تصرف در قلوب می کرد، محبوبیت داشت، نافذ الکلام بود، عالمی بود که علماً و عملاً  مروج دین بودند و برای اساس دین و ترویج آیین سر از پای نمی شناخت.  فقدان ایشان بسیار برای ما سخت است، چون ایشان یک عالم عامل و با تقوا بودند. تقوای ایشان در نزد عام و خاص مشمول و ملموس بود. این عالم وارسته دارای نفس آرام، مطمئنه و اثرگذار بود و آنچه را که شنید و خواند علم کرده بود. جایگاه علمی و اجتماعی آیت الله سجادی(ره) در حدی بود که بعد از فوت ایشان مردم علاقه و ارادتشان را به ساحت روحانیت به خوبی نشان دادند و ثابت کردند که مردم قدردان کسی که یک عمر برای مردم زحمت کشید نشر حقایق، ترویج حلال و حرام، تبیین حقایق اسلام و شریعت کرد، هستند.

با توجه به ارتباط نزدیکی که حضرتعالی با حضرت آیت الله سجادی داشتید. لطفا از سجایای اخلاقی آن عالم وارسته بفرمائید.

ویژگی اخلاقی ایشان منحصر به فرد بود. در اخلاق ایشان بی نظیر بود نه کم نظیر. هر کسی همان بار اول ایشان را می دید مجذوب اخلاقشان می شد. اخلاق پیغمبر گونه و پدرانه ایشان برای مخاطب جاذب بود. تواضع و فروتنی ایشان همواره مورد توجه خاص و عام بود. در مقابل کوچکترین فرد احترام خاصی می کرد. وقتی سادات را می دید دستان آنها را می بوسید و این همه ناشی از فروتنی ایشان بود. مبارزات انقلابی ایشان در تاریخ ثبت است، در زمان قبل از انقلاب در زمان بعد از انقلاب و در زمان تبعید امام و شاگردی و در زمان قیام امام امت ایشان از کسانی بودند که قرص و محکم از انقلاب دفاع کردند و در حریم نظام اسلامی خود را محرم می دانستند و برای انقلاب زحمت کشیدند. در همان قبل از انقلاب در منطقه غرب استان مازندران و شهرستان نور عالمی ذی نفوذ و ذی کلام بودند و مردم نیز از ایشان گوش شنوایی داشتند. خادم دین، مملکت، ملت، امین امام و برای رهبری معظم نیزپشتوانه عظیمی بودند و همواره مدافع بودند و حفظ اصل نظام را همواره بر خود واجب و تبعیت از ولایت فقیه را هم برای همگان فرض می دانستند وخود نیز به آن عمل می کردند. در آن جلسه ای که مقام معظم رهبری برای سخنرانی در چالوس تشریف فرما شدند مرحوم آیت الله سجادی همراه با والد بزرگوار آیت الله نظری خادم الشریعه تا آخر در پای سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن باران شدید نشستند. مبارزات انقلابی آیت الله سجادی نیز بر کسی پوشیده نیست و  در تاریخ مازندران  نیز ثبت است.

مطلع شدیم که آیت الله سجادی(ره) ارتباط عمیق و ویژه ای با والد بزرگوار شما حضرت آیت الله نظری خادم الشریعه داشتند، لطفا از این ارتباط بفرمایید.

بله یک ارتباط حوزوی، علمی، اخلاقی و عاطفی و برادرانه ای میان ایشان و والد بزرگوار ما وجود دارد. از زمان درس حضرت آیت الله بروجردی با هم رفیق بودند و با هم به درس امام راحل و دیگر مراجع و علامه طباطبایی می رفتند و از همان جا رشته ارادت و محبتشان با هم پیوند خورد و در این مدت قریب به سی سال ارتباط با والد بزرگوار ما ارتباط بسیار صمیمی و اعتقادی است به حالت طوری که ایشان آقا را می پرستیدند و آقا نیز نسبت به ایشان علاقه وافری داشتند و دارند. در وجود آیت الله سجادی می فرمودند ایشان عالمی هستند که اصلاً حرف کسی را نمی زند، صحبت کسی را نمی کند و غیبت کسی را نمی کند و مشغول ذکر، اوراد و اذکار است و مشغول آن وظیفه ای بود که از یک عالم متوقع است. ارتباط ایشان با آقا و بیت آقا ارتباط پدرانه و بردرانه بود و ما ایشان را مانند پدر معنوی خود می دانستیم و هر جا مشکلی پیش می آمد از ایشان طلب دعا می کردیم.

لطفا از خاطرات خود با حضرت آیت الله سجادی(ره) بفرمایید.

ما در حدود این سی سال خاطرات زیادی از ایشان داریم مخصوصاً سفرهایی که در محضر ایشان به عتبات عالیات و مشهد مقدس داشتیم. علیرغم این که ایشان عالم بزرگی بودند در سفر مانند یک انسان معمولی رفتار می کردند، نه توقعی داشتند و نه حرفی می زدند و نه خواسته ای داشتند.

ایشان در کرامات یک عالم بزگوار و صاحب کرامت بودند و لازم می دانم دو مطلب را در مورد ایشان عرض کنم. برای ما حرمان حضور آقای سجادی موجب تأسف است. فقدان ایشان برای همه سنگینی می کند. عالم بسیار متواضع و متخلق. و سجای اخلاقی اش دل ها و اذکار را جذب می کرد. یک خاطره خوبی از ایشان در عتبات داریم. یک شبی برای اقامه نماز وارد حرم امام حسین(ع) شدیم ایشان بالا سر حضرت در حال خواندن نماز بودند. یک دکتری ناشناخته آمد گفت آقا برای من دعا کنید. آیت الله سجادی برای ایشان دعا کردند. آن آقای دکتر شماره تماس خود را نیز داده بود و گفت وقتی آمدید ایران زنگ بزنید که ما خدمت آیت الله سجادی برسیم. ما آمدیم ایران آیت الله سجادی گفتند زنگ بزنید حال آن آقای دکتر را بپرسید. من گفتم ما چرا ایشان باید زنگ بزند. ایشان گفتند نه ما زنگ بزنیم. ما زنگ زدیم به آقای دکتر دیدیم می گوید بنده در سفر عتبات در راه برگشت به ایران مسافر آن اتوبوسی که در حومه مهران به دلیل بمب گذاری منفجر شد بودم و همه مسافران شهید شدند اما این آقای دکتر سالم ماند و خودش می گفت من به برکت دعای این عالم زنده ماندم.

یک مورد دیگر نیز در مورد یکی از بستگان ما بود که مریض شدند دکتر گفت اگر ایشان را عمل نکنید ایشان قطع نخاع می شوند. همه خانواده نگران بودند. یکی از افراد خانواده به جد آیت الله سجادی نذری می کنند و ایشان تصادفاً فردای همان روز نیز به بیت آیت الله نظری خادم الشریعه آمدند. آن فرد مریض و فرزندش را نزد آیت الله سجادی آوردیم و ایشان نیز دعایی خواندند. و دختری که باید عمل می کرد تا قطع نخاع نشود دعای آیت الله سجادی این دختر را شفا داد و الان که حدود سه سال است که از آن ماجرا می گذرد دارد سالم به زندگی خود ادامه می دهد. از این  دست کرامات و برکات وجودی ما از آیت الله سجادی(ره) بسیار دیدیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha