جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله ممدوحی

حوزه/ آیت الله ممدوحی با بیان این که ترک معصیت، خوب درس خواندن و عبادت بسیار، سه ویژگی مهم یک طلبه است، گفت: نماز اول وقت، نماز شب، نوافل، بیداری بین الطلوعین و انس با ادعیه همچون زیارت امین الله، از لوازم ترقی و پیشرفت علمی و معنوی طلاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران آیت الله حسن ممدوحی در جلسه درس اخلاق حوزه علمیه تهران که قبل از ظهر امروز در جمع طلاب تهرانی در محل مسجد مروی برگزار شد، با بیان این که تقوا اولین رکن طلبگی است، اظهار داشت: اصولاً آنچه برای یک طلبه ضرورت دارد و مرکب اساسی او به شمار می رود و طلبه بوسیله آن می تواند رشد کند بر اساس سه ویژگی مهم است که اولین آن تقوا است یعنی ترک معصیت به طور علی الاطلاق و اهتمام جدی به واجبات.

وی افزود: حرکت طلبه در مسیر طلبگی و عبودیت باید رو به عدالت باشد، زیرا طلبه «حجت الاسلام» است و چون در جامعه به عنوان ثقه و حجت اسلام بر مردم شناخته می شود نمی تواند فاسق باشد و اگر دور از عدالت باشد دیگر حجت الاسلام نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: طلبه ای که عنوان حجت الاسلام را دارد باید نمادی از آیینه تمام نمای اهل بیت(علیهم‌السلام) خصوصاً حضرت حجت(عج) باشد.

وی، دومین ویژگی مهم طلبگی را اهتمام جدی به درس و بحث دانست، و گفت: یک طلبه از همان بدو ورود به حوزه، باید دروس مقدمات را با پیش مطالعه و مباحثه و پس مطالعه به خوبی بخواند و دقت و عمق علمی خود را ارتقاء دهد. زیرا طلبه ای که اهل مطالعه باشد فهم درست و دقیق تری نسبت به مطالبی که استاد سر کلاس درس می گوید خواهد داشت.

آیت الله ممدوحی تصریح کرد: خواندن دروس حوزوی آن هم با مطالعه زیاد و با دقت، برای یک طلبه ضرورت دارد تا او بتواند در سال های آتی بتواند وقت مناسبی را برای مطالعه و پژوهش علمی اختصاص دهد و اگر چنین شد، وقتی وارد درس خارج می‌شود در فهم بسیاری از علوم بسیار موفق خواهد بود.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم عنوان داشت: به طلبه های عزیز توصیه می کنم وقتی وارد کلاس درس می شوند حتما به همراه خود دفتر و قلم داشته باشند و همیشه دست به قلم باشند و نکات مهم و کاربردی را که توسط استاد بیان می شود یادداشت نموده و بر اساس آن مطالعات علمی و پژوهشی خود را توسعه دهند.

وی با بیان این که ترک معصیت، خوب درس خواندن و عبادت بسیار،  سه ویژگی مهم یک طلبه است، گفت: نماز اول وقت، نماز شب، نوافل، بیداری بین الطلوعین و انس با ادعیه همچون زیارت امین الله، از لوازم ترقی و پیشرفت علمی و معنوی طلاب است.

آیت الله ممدوحی بیان داشت: طلاب عزیز باید با توسل به اهل بیت(علیهم السلام) و با عبادت بسیار روح خود را صیقل داده و صحیفه ی قلب شان را صاف و بوسیله درس و بحث نظام عقلانی خود را تیز و برنده کنند. و طلبه ای که چنین ویژگی هایی را داشته باشد، قیمت ندارد و هر جا قدم بگذارد، قدمش خیر است زیرا او برکت جامعه است و سبک زندگی او برای مردم آموزنده خواهد بود.

وی در پایان، دوران جوانی را بهترین زمان برای کسب علم و معرفت و تقوا برشمرد و گفت: علمای بزرگ تهران همچون آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی، آیت الله مجتهدی، آیت الله حق شناس و دیگر بزرگان از ایام جوانی خود بهترین بهره‌ها را بردند و این بزرگان باید برای شما الگو و سرمشق باشند و تا می توانید در ایام جوانی به لحاظ علمی و معنوی خود را ارتقاء دهید و روی خود کار کنید. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha