پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سمنان

معاون دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه دائم‌الذکر بودن انسان، سبب ترفیع درجه و مقام شخص می‌شود، گفت: راهکار درمان سوءظن، توجه به نوع گفتمان ما با خداست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام محمد بارانی، عصر امروز در سلسله نشست مباحث زندگی در قرآن کریم، با حضور حلقه‌های صالحین کانون بسیج جامعه پزشکی استان سمنان با اشاره به کلام مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان اظهار داشت: ما شیطان را امری مبتذل و پیش‌پاافتاده می‌دانیم درحالی‌که بخشی از عمر، رفتار، گفتار و حتی تصمیمات ما تحت تأثیر وسوسه‌های شیطانی است.

معاون دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح کرد: شیطان با محاصره کامل، از چهار طرف به انسان حمله می‌کند و یکی از روش‌های مهم او برای گمراهی انسان، بی‌اهمیت نشان دادن آخرت است.

وی با اشاره به شر اشاره‌ شده در سوره ناس، افزود: اگر انسان در مسیر تربیت الهی قرار گیرد، حاکمیت الهی را بپذیرد و عبد خدا شود، خداوند متعال او را در پناه خود قرار می‌دهد و شیطان را از وی دور خواهد نمود.

حجت‌الاسلام بارانی با اشاره به آیه 41 سوره احزاب که خداوند متعال فرموده است «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکرُوا اللَّهَ ذِکراً کثِیراً»، خاطرنشان کرد: انسان مؤمن باید در زندگی ذکر کثیر داشته و مداوم الذکر باشد.

وی افزود: ذکر و یاد خداوند متعال در مقابل دو چیز، نسیان به معنی فراموشی و غفلت به معنی بی‌توجهی قرار دارد و دائم‌الذکر بودن انسان، ارادت و توجه قلبی به مسجد و فرزند صالح بودن برای پدر و مادر موجب می‌شود که آدمی در عرش خدا به مقام والا برسد.

امام جمعه مهدی‌شهر تصریح کرد: اگر انسان با وضو و قرائت آیت‌الکرسی وارد محل کار خود شود و همواره به یاد خدا باشد، آرامش روح و ذهن و برکت در زندگی نصیبش می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه هر عمل انسان دو چهره دارد، گفت: هر عملی که انسان انجام می‌دهد، یک چهره ملکی به معنی ظاهری و یک چهره ملکوتی به معنی باطنی دارد.

حجت الاسلام بارانی با اشاره به تفسیر آیه دوازدهم سوره حجرات «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کثِیرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلا تَجَسَّسُوا وَلا یغْتَبْ بَعْضُکمْ بَعْضًا أَیحِبُّ أَحَدُکمْ أَنْ یأْکلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیتًا فَکرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِیمٌ»، مباحثی را پیرامون علت تشبیه غیبت کردن به خوردن گوشت برادر مرده، آثار زیان‌آور غیبت کردن و راهکارهای درمان غیبت را بیان کرد.

وی تصریح کرد: اگر کسی غیبت شنیده‌ شده برادر مسلمانی را رد کند، خداوند متعال هزاران بدی و گناه را از او دور خواهد نمود.

حجت‌الاسلام بارانی با اشاره به اینکه قرآن کریم کتابی علمی و مطابق عقل و فطرت است، افزود: این کتاب آسمانی، کتاب اعتدال است و افراط‌وتفریط در آن نیست.

معاون دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی سمنان، عواملی که باعث سوءظن انسان به خدا می‌گردد را عدم اعتدال در خوف و رجاء، تأخیر در اجابت دعا، کاهش رزق و روزی و امتحانات الهی دانست.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha