چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دعا

حوزه/ شهرستان های خراسان جنوبی یک به یک برای باریدن رویایی ۱۸ ساله، به نماز می ایستند و امید است که نجواهای مردمانش درهای رحمت الهی را بگشاید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند؛ «خشکسالی»، واژه ای که سال ها بر پیشانی خراسان جنوبی حک شده است و اکران سریال قهر طبیعت از 18 سال گذشته در این استان کویری تکرار می شود. بی شک پایان این سناریوی غم، نیازمند تلاش بازیگرانی است که با رفتار، گفتار واعمال نیک و زیبا نیز، تراژدی را به داستانی زیبا تبدیل کنند.

آری، خراسان جنوبی سال های زیادی است که سیلی روزگار را برچهره حس می کند و روستاهایش روز به روز تشنه تر و قنات ها نیز خفته تر می شوند. دیگر صدای نی چوپان در لابه لای کوه های سرسبز نمی پیچد. گنجشک ها آواز بهاری سر نمی دهند و حتی مارمولک های بیابانی نیز توان مقابله با ریگ های گداخته را ندارند.

و اما این روزها دست تمنای مردمانش به سوی آسمان بلند شده و شهر به شهر به نماز باران می ایستند تا شاید دست ایزد یاری رسان شده و رویای 18 ساله شان نیز باریدن گیرد.

نیایشی از جنس تمنا

«نماز باران» عبادتی شیرین همراه با نیایش هایی ملتمسانه این روزها در سراسر خراسان جنوبی طنین انداز می شود. این نماز رحمت در شهرستان های قاین، فردوس برگزار شده و در بیرجند و سایر شهرستان ها نیز طی هفته جاری برگزار خواهد شد

امروز از کوچک و بزرگ در محفلی گرم و زیبا گرد هم می آیند تا برای پایان حکومت 18 ساله خشکسالی دعا کنند. کودکان برای تعبیر خواب های بارانی شان و بزرگ ترها نیز برای به حقیقت رسیدن رویای چندین ساله شان دعا می کنند و چه زیبا است وقتی خضوع مردمانی را می بینی که از هویدای دل دست نیاز به آسمان دراز کرده اند.

نجوایی برای باران

نماز باران مثل نماز عید، دو رکعت بوده و رکعت اول، پنج قنوت و رکعت دوم‏ چهار قنوت دارد و بهتر است که با جماعت‌ خوانده شود.

در قنوت‏ها، هر دعایی می‏ توان خواند، ولی بهتر است دعایی خوانده‏ شود که در آن، از خداوند، طلب باران شده و قبل از هر دعا، صلوات بر پیامبر و آلش فرستاده شود.

از آن‌جا که این نماز، برای جلب رحمت پروردگار است، در مستحبات‌ آن اموری ذکر شده که همه، حالت رقت و زاری و نیاز بندگان را می‏ رساند و جلب رحمت می ‏کند، از جمله: مردم سه روز، روزه بگیرند و روز سوم به صحرا روند و نماز بخوانند. زیر آسمان جمع شوند. پا برهنه باشند، مردم، منبر را با خود به صحرا ببرند، مؤذن‌ها هم همراه باشند.

پیران و کودکان و چهار پایان را هم با خود ببرند، بچه‌ها را از مادران جدا کنند تا صدای گریه و ضجه زیاد شود.

مانع بیرون رفتن کفار همراه خود شوند، امام جماعت و مردم، در کمال خشوع و وقار و درخواست، به بیابان‌ بیرون روند، جای پاکی را برای نماز، انتخاب کنند.

گناه، منع فیض باران رحمت است

حجت الاسلام محمدرضا بابایی در گفت وگو با خبرنگار حوزه از بیرجند بیان کرد: نماز باران مثل سایر عبادت ها تکلیف بندگی است و ما به دستور شرع که نمازی با عنوان طلب باران آمده است، عمل می کنیم.

 امام جمع فردوس با بیان اینکه اما مختلفی برای جلب رضایت خدا و نزول باران وجود دارد، گفت: اگر توبه کنیم، راه را برگردیم و خود را اصلاح کنیم امید استجابت دعا وجود دارد.

وی با اشاره به آیات قرآن بیان کرد: خداوند مبارک و تعالی در سوره ای از قرآن می فرماید: اگر مردم اهل تقوی شوند ما برکات خود را از آسمان و زمین در اختیار آن ها می گذاریم.

امام جمعه فردوس ادامه داد: همچنین در مقابل آیه ای داریم که می فرماید: اگر کسی کفران نعمت کند، ما بلا را بر آن ها نازل می کنیم.

وی بیان کرد: اگرچه عوامل طبیعی در نزول باران دخیل هستند، ولی گناه و به خصوص لقمه حرام، ترک امر به معروف و نهی از منکر بیشترین تاثیر را در منع فیض باران رحمت دارد.

حجت الاسلام بابایی با اشاره به احادیث و روایات بیان کرد: بنابر اظهار برخی از روایات، اگر زکات پرداخته نشود آسمان باران را حبس می کند.

وی ادامه داد: همچنین در حدیث دیگری آمده است که اگر لقمه ای حرام در سفره انسان باشد، دعای او مستجاب نمی شود.

امام جمعه فردوس با بیان اینکه ما به علامت بندگی به محضر خدا درخواست باران کردیم، افزود: امید است با ارتباط بیشتر مردم با خدا و پرهیز از گناه، جلب حضرت حق و بارش باران الهی صورت گیرد.

نقش موثر مردم و حاکمان در بروز بلایای طبیعی

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) نهبندان در گفت و گو با خبرنگار حوزه بیان کرد: ظلم به مردم، ترک کارهای نیک، کفر نعمت و ترک شکر و سپاس موجب تغییر نعمت می شوند.

حجت الاسلام جابری با بیان اینکه بنا به گفته ائمه معصومین بسیاری از بلاهای طبیعی به عملکرد مردم و حاکمان مربوط می شود، گفت: این بلایا تنها ناشی از تغییرات جوی و مسائل مربوط به تحولات زیست محیطی نیست.

وی ادامه داد: نقش رفتار جامعه و حاکمان در ایجاد بلایای طبیعی میسر و همچنین در برون رفت از بحران های طبیعی راهگشا باشد.

حجت الاسلام جابری با بیان اینکه عوامل مختلفی باعث شده که خشکسالی دامن‌گیر مردم شود، افزود: گناهان، از جمله عواملی است که باعث این امر شده است.

وی ادامه داد: بر اساس روایات، شیوع گناهان، منع حقوق و ترک امر به معروف و نهی از منکر باعث پدیده خشکسالی شده است.

بی بارانی تنبیه الهی است

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) نهبندان بی اعتنایی به ولایت را از دیگر عوامل بروز بلایای طبیعی دانست و افزود: رسول خدا (ص) می فرماید «همانا خدای تبارک و تعالی قطره های باران را از بنی اسرائیل به خاطر بداندیشی درباره پیامبرانشان بازداشت».

وی با بیان اینکه غضب الهی یکی دیگر از عوامل نزول بلایای طبیعی است، افزود: گاهی بی بارانی نتیجه معاصی مردم و نوعی عقوبت و تنبیه الهی است.

حجت الاسلام جابری بیان کرد: امام علی از پیامبر نقل می کند: مادامی که امت من به پنج ویژگی شامل مهرورزی و ایجاد محبت بین یکدیگر، امانتداری، دوری از حرام، میهمان داری و به‌پاداشتن نماز پایبند باشند، دائما در خیر و برکت به سر می برند.

مدیرمدرسه علمیه امام صادق(ع) نهبندان ادامه داد: بر اساس فرمایشات پیامبر(ص)، اگر هر کس از این پنج ویژگی فاصله گیرد، به قحطی و خشکسالی دچار خواهد شد.

ضد ارزش ها جایگزین ارزش ها شده است

حجت الاسلام جابری اظهار کرد: رسول خدا(ص) در حدیث دیگری می فرمایند: «مادامی که امت من امر به معروف و نهی از منکر کرده خیر و برکت برای آن ها برقرار است اما اگر چنین نکردند نیز برکات از آن ها جدا می شود».

وی با بیان اینکه بر اساس این روایات مسئله، ترک امر به معروف و نهی از منکر نیز از جمله عوامل قحطی و خشکسالی محسوب می شود، افزود: متأسفانه در زمان ما نه تنها امر به معروف و نهی از منکر نمی شود، بلکه ارزش ها به ضد ارزش ها و ضد ارزش ها به ارزش ها تبدیل شده است.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) نهبندان ادامه داد: در جامعه ای که این فرضیه ترک شود، خداوند بر آن غضب کرده و اهل آن را به قحطی و خشکسالی مبتلا می کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha