جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قنبریان

حوزه/ مدير آموزش و برنامه ريزي معاونت آموزش حوزه علميه خراسان وظایف اساسی طلبگی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت الاسلام عبدالحسين قنبريان پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه امام خميني بجنورد با اشاره به وظایف اساسی طلبگی اظهار داشت: سه وظیفه اساسی بر عهده طلاب است که باید بتوانند در مسیر طلبگی شان به آن عمل کنند.

وی مباحث علمی، تهذیب نفس و بصیرت را از جمله وظایف اساسی طلاب عنوان کرد و افزود: باید یک طلبه باید مباحث علمی و تحصیلی را جدی بگیرد، به صورت عمقی در مباحث علمی وارد شود، در کلاس حضور دائمی و فعال داشته باشد، مطالعه و مباحثه داشته باشد و هنگامی که مباحث را می آموزد با استدلال باشد و در مباحث و دروس پختگی لازم است.

حجت الاسلام قنبريان با اشاره به مسئله تهذیب نفس نیز گفت: تهذیب نفس یعنی خودسازی که اگر نباشد، طلگبی نیست، بر همین اساس هم وظیفه تهذیب نفس از توجه به مباحث علمی مهم تر است.

وی ادامه داد: اینکه پيامبر خدا (ص) يكى از اصحاب خود را ديد كه از مأموريتى جنگى كه او را فرستاده بود برگشته و با موهاى ژوليده و غبار سفر بر سر و صورت و جنگ افزار در ميان، به سوى منزل خود مى رود، پیامبر (ص) به او فرمود: «از جهاد اصغر براى جهاد اكبر برگشتى! عرض كرد: آيا جهادى بالاتر از جهاد با شمشير هم هست؟! فرمود: آرى، جهاد انسان با نفْس خود»؛ این نشان می دهد جهاد با نفس و تهذیب نفس بسیار مهم است.

مدير آموزش و برنامه ريزي معاونت آموزش حوزه علميه خراسان ادامه داد: جهاد با نفس و تهذیب نفس معنایش این است که انسان در مقابل خدا خود را به حساب نیاورد و پا بر روی نفس و منیّت خود بگذارد، باید حواسمان باشد چرا که تمام حرکات و گفتار ما در معرض دید خداوند متعال است.

وی با اشاره به سومین وظیفه یک طلبه که بصیرت است گفت: داشتن بصیرت از دو مورد دیگر نیز مهمتر است، چرا که فردی داشته ایم که عالم بوده ولی با بصیرت نبوده و به جای مقابله با دشمن خودی ها را هدف گرفته است، از این رو مباحث سیاسی باید با دقت دنبال شود که باعث بازی خوردن و باعث ضربه زدن به اسلام نشود. 

مدير آموزش و برنامه ريزي معاونت آموزش حوزه علميه خراسان خاطرنشان کرد: مطمئنا در مسیر طلبگی مشکلاتی هست ولی باید آنها را مدیریت کرد تا به سوی تعالی، پیشرفت و سعادت گام برداشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha