شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مصاحبه با خبرنگاران خارجی

حوزه/ دولت غيرقانونى براى حفظ منافع اجـانب مانع ورود من به ايران شده است و من در اولين فرصت به ايران خواهم رفت و حقوق ملت ايران را خواهم گرفت . آنهایی كه به ملت ايران خيانت مى كنند، بايد كنار بروند و مـن چـون گـذشـتـه در تـصـمـيـم خـود باقى هستم و ملت ايران بايد در تصميم خود باقى بـاشـد.

خبرگزاری «حوزه»؛  مخالفت های امام خمینی(ره) با رژیم شاهنشاهی، از سوژه های رسانه های گوناگون دنیا در سال های پیش از انقلاب اسلامی ایران بود که در این راستا مصاحبه هایی با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. «خبرگزاری حوزه» در 30 شماره به صورت روزانه به انتشار برخی از این مصاحبه ها می پردازد.

 

* مصاحبه امام خمينى(ره) با خبرنگاران خارجى در تاريخ 9/11/57

سؤال: آيا بختيار را قبل از استعفا خواهيد پذيرفت؟

جـواب: مـن مـكـرر گـفـتـه ام كـه اصـولا شـاه سابق قانونى نبود، مجلسين قانونى نيست، بختيار قانونى نيست، پس كسى را كه قانونى نيست نخواهم پذيرفت. من به ملت ايران تـوصـيـه مـى كنم كه در اين وقت حساس درست بيدار باشند، متوجه باشند كه توطئه اى بـايـد در كـار بـاشد. من مى بينم كه همان كسانى كه از شاه سابق طرفدارى مى كردند، حالا از بختيار پشتيبانى مى كنند. هم دولت انگلستان و هم دولت آمريكا از او پشتيبانى مى كـنـنـد. اگـر چنانچه اين شخص ملى است ، همانطور كه خودش اظهار مى كند، چرا آنها از او پـشـتـيـبـانـى مـى كـنـنـد؟ اگـر مـلى اسـت چـرا بـدون مـجـوز قـانـونـى و بـرخـلاف ميل ملت پست نخست وزيرى را اشغال كرده است ؟ اگر احترام به آراى عمومى مى گذارد چرا كنار نمى رود؟

مـلت ايـران بـايـد بـدانـد كـه مـن در كـنـار آنـان تا آخرين نفس براى حفظ قوانين اسلام و مـصـالح مـمـلكت به مبارزه خود ادامه مى دهم و بر همه ملت واجب است تا در اين امر پايدارى كنند و سستى و سردى به خود راه ندهند. مطمئن باشيد كه ما پيروزيم و مطالب ما مطالب حق است و حق لاجرم پيروز است .

سـؤال: در صـورتى كه بختيار استعفا بدهد يا ندهد و كودتاى نظامى بشود چه خواهيد كرد؟

جواب: ما از كودتاى نظامى ترسى نداريم . ملت ايران به كودتاهاى نظامى عادت كرده است . ما پنجاه سال است زير بار كودتا هستيم ، كودتاى رضاخان ، كودتاى محمدرضا. ما با فشارهاى اينها عادت كرده ايم . ما از كودتا هيچ ترسى نداريم. من تعجب مى كنم كه ما مـى خـواهـيـم ارتـشـى را از شـر استعمار خارج كنيم و آنها خودشان نمى خواهند. بعضى از بـلنـدرتـبـه هـا مـى خـواهـنـد نوكر باشند. اصولا ارتش با ماست . خلاصه ما از كودتاى نـظامى هيچ ترسى نداريم براى اينكه ملت ايران مهياست تا آخرين نفس به قيام و نهضت خـود ادامـه دهـد. مـلت ايـران تـا پيروزى نهائى را به دست نياورد، دست از نهضت خود بر نمى دارد.

سؤال: چرا تصميم رفتن به ايران را به تاخير انداختيد؟

جـواب: تـصميم من همانطور كه بوده است، هست؛ ولى دولت غيرقانونى براى حفظ منافع اجـانب مانع ورود من به ايران شده است و من در اولين فرصت به ايران خواهم رفت و حقوق ملت ايران را خواهم گرفت . آنهایی كه به ملت ايران خيانت مى كنند، بايد كنار بروند و مـن چـون گـذشـتـه در تـصـمـيـم خـود باقى هستم و ملت ايران بايد در تصميم خود باقى بـاشـد. بـر احدى از افراد ملت جايز نيست كه در اين موقع حساس كه امر بين موت و حيات است بنشيند و ساكت باشد.

مـلت ايـران ! به نهضت خود ادامه دهيد كه قدرت با شماست. از قدرت ها نترسيد. شما مى تـوانـيـد بـا قـدرت مـلى خـود كشور خود را نجات دهيد و سرنوشت خود را خودتان در دست بگيريد. به هياهوى اين و آن گوش ندهيد. به توطئه هاى زير پرده توجه كنيد. خداوند شما را حفظ كند. انشاءالله تعالى .

* مصاحبه های بعدی امام راحل با رسانه های خارجی را در شماره های بعد مطالعه کنید.

 

منبع: صحیفه نور/ جلد چهارم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha