شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت:مصداق جنون و دیوانگی آن است که سعودی ها هر روز از یمنی ها چندصدنفر را به خاک و خون بکشانند تا چند روزی به اسم سلطنت بر صندلی پادشاهی تکیه دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی دوشنبه شب در دیدار با جمعی از روحانیون و فرماندهان سپاه پاسداران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)برگزار شد گفت: دنیا از موجودات بسیاری تشکیل شده است و به همین خاطر این تنوع باعث تفاوت های بسیاری در بین آنها شده است.
ایشان افزود:این اختلافات شامل اختلاف میان انواع بشر، زن و مردم و شعوب و قبایل و زبان و... است؛ البته تنوع در نهاد بشر باعث رشد آنها می شود؛ در واقع این تفاوت ها از حکمت های الهی است.
رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: نکته جالب تر آن است که نیازهای بشر نیز به واسطه همین تنوع در استعدادهای بشری تامین می شود.
آیت الله مصباح بیان کرد: در میان این اختلافات اما، اختلاف در دین، بر خلاف فطرت، حکمت و مقتضای آفرینش است، زیرا حق یکی است و نباید تنوعی در این باب وجود داشته باشد.
ایشان اظهارکرد: دین واحد است و به همین دلیل است که باید برای نزدیکی مسلمانان و وحدت میان آنها تلاش کرد؛ وحدت باید در میان مردم و مسلمانان به خوبی تبیین شود زیرا در این بین برخی از برائت و لعن سخن می گویند و برخی نیز مخالف آن هستند.
عضو جامعه مدرسین گفت: خداوند ما را به وحدت در حول و محور حبل الهی سوق داده و فرموده است که «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا»؛وحدت به تنهایی اصالت ندارد، بلکه باید به دنبال وحدتی بود که بر مدار حق شکل بگیرد.
استاد حوزه علمیه قم اظهارکرد: اگر وحدت به معنای تابعیت اقلیت از اکثریت بود، پیامبران الهی از حق دست می کشیدند؛ بر این اساس ما باید حق را بشناسیم و به معیارهای آن به طور کامل عمل کنیم؛ البته در مواردی که میان چند دین بر سر فرعیات یا جزئیات با هم اختلاف دارند، باید نقاط مشترک را پیدا کرده و با دعوت به فکر و گفت و گوهای مسالمت آمیز اختلافات را حل کنیم.
آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: در این بین نباید اجازه دهیم که مسائل فرعی به اندازه ای بزرگ شود که اصالت ها و نقاط مشترک فراموش شود؛ این وحدت، وحدت اسلام پسند است؛ به عنوان مثال؛ چرا باید دو کشور یمن و عربستان سعودی که با یکدیگر هم زبان هستند، به نوعی برادر یکدیگر محسوب می شوند و نقاط مشترک بسیاری دارند، با یکدیگر وحدت نداشته باشند و این چنین در جنگ باشند.
ایشان با اشاره به نوشته یک نویسنده عربی که بیان کرده است «ترامپ دیوانه نیست، دیوانه ما هستیم که 460 میلیارد دلار اسلحه خریدیم تا با آن برادران مان را بکشیم» تصریح کرد: مصداق جنون و دیوانگی آن است که سعودی ها هر روز از یمنی ها چندصدنفر را به خاک و خون بکشانند تا چند روزی به اسم سلطنت بر صندلی پادشاهی تکیه دهند.
این استاد حوزه با ذکر این مطلب که دعوت فکری از طالبان حق با تبادل نظر حاصل می شود گفت: راه سعادت آن است که طالبان حق را به تبادل نظر دعوت کنیم و اگر به دلایلی به یک محور جامع نرسیدند حداقل آن است که می توانند زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند و راه نفوذ دشمنان را ببننند.
آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: جوانان ما امروز در معرض فضای مجازی هستند و به همین خاطر باید تلاش خود را بیشتر کنیم و اعتقادات خود و جوانان را استوارسازیم؛ در واقع اگر جوانان به خوبی در مقابل شبهات مسلح شوند می توانند در مقابل آسیب های این حوزه نیز مقاومت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha