پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین نجف لکزایی

حوزه/ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر لزوم پر کردن خلأ آموزشِ مطلوب پژوهشگری در حوزه های علمیه تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نجف لکزایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که به گفته اساتید اخلاق حوزه ، جنس و فصل طلبه ، علم و تقواست، اظهار داشت: طلبه هم مثل دانشجو برای موفقیت باید هم بال علم و دانش داشته باشد و هم تهذیب و تقوامداری و گرنه به سعادت حقیقی دست نمی یابد.

وی افزود: به خصوص طلاب و فضلای حوزه لازم است که هم خوب درس بخوانند و هم این که در مساله تقوا و خودسازی وتهذیب ، پیشگام جامعه باشند چه آن که تعلیم و تزکیه هر دو دستور قرآنی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین گفت: در بحث تحصیل یکی از رموز موفقیت بها دادن به مقوله تحقیق و پژوهش است که به خصوص این مساله نیز در حوزه های علمیه اهمیت فوق العاده ای دارد.

وی با بیان این که یکی از مشکلات جدی ما در مراکز پژوهشی ، کمبود منابع انسانی متخصص در امر پژوهش است، ابراز داشت: ما در حوزه فضلایی داریم که از حیث علمی واقعاً قوی هستند اما گاهی اوقات با اسلوب و روش های پژوهش آشنا نیستند که در این خصوص باید آموزش پژوهش و پژوهشگری در حوزه بیش از پیش جدی گرفته شود و این کار باید همزمان با دوران تحصیل باشد.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی  افزود: از سویی به عقیده بنده لازم است که اساتید محترم مخصوصاً از پایه سوم به بعد سعی کنند در درس هایشان از طلاب ، تحقیق و پژوهش هم مطالبه کنند تا این فرهنگ پژوهشگری در حوزه بیش از پیش نهادینه شود.

حجت الاسلام و المسلمین لکزایی گفت: باید در نظام آموزشی حوزه، خلا آموزشِ مطلوب پژوهشگری را پر کنیم که اگر این امر ترمیم شد باعث می شود که ما در پژوهش های اسلامی و مخصوصاً در حوزه تامین نیازهای نظام اسلام یاز وجود طلاب فاضل و در عین حال پژوهشگر بیشتر و بهتر استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شمار پژوهشگران حوزوی به نسبت طلاب و فضلایی که در حوزه مشغول تحصیل هستند خیلی کم است و از سویی متاسفانه آمار دقیقی هم نداریم اما به هر حال این میزان که با مراکز قم آشنا هستم باید بگویم که شاید کمتر از 10 درصد این جمعیت به امور پژوهشی مشغول باشند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: در بحث تدریس نیز به نظر بنده حتماً باید از اساتیدی استفاده کرد که حقیقتاً متبحر در امر تدریس باشند و ما برای این ها کارگاه های روش تدریس بگذاریم و هم کارگاه های روش ارزیابی تدریس داشته باشیم.

وی با اشاره به این که امروز در کشور ما و دنیا ، تدریس روش های متنوعی دارد، گفت: برگزاری آزمون ها روش های گوناگونی دارد که این ها تبدیل به علم و فن و دانش شده و ما باید این ها را ارایه کنیم تا این که خود آموزش هم در حوزه تقویت شده و همزمان با تحولات روز جامعه پیشرفت داشته باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha