جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رضا مهکام عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)

حوزه/ عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) و روان شناسی حوزوی، تقویت باورهای دینی را راه علاج بسیاری از آسیب های زندگی مدرن از جمله اضطراب و استرس شدید دانست.

حجت الاسلام رضا مهکام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: در سالیان اخیر به استناد اطلاعات و آمار نهادهای مرتبط، یکی از معضلات جدی جامعه ما  ناظر به مشکلات روحی – روانی بوده به خصوص تشدید استرس و اضطراب و در برخی مواقع افسردگی در میان برخی از مردم که البته از جمله اقتضائات نامطلوب عصر جدید و زندگی ماشینی به شمار می رود.

وی افزود: به هر صورت عوامل مختلفی موجب بروز این قبیل معضلات می شود که باید آن ها به صورت جداگانه مورد شناسایی قرار داده و بر اساس میزان تاثیری که دارند با شیوه های مقتضی به مقابله با آن ها پرداخت.

حجت الاسلام مهکام اضافه کرد: طبعاً در این میان آن چه از اهمیت بیشتری برخوردار است، پیدا کردن راهکارهای مقابله با اضطراب و استرس در جامعه می باشد چه آن که در بسیاری از مواقع، خود افسردگی نیز نتیجه و محصول همین اضطراب و استرس در وضعیت حاد شده است.

این روانشناس حوزوی بیان داشت: نخستین و مهم ترین عامل برای مقابله با وضعیتی که فرد در آن دچار استرس و نگرانی و اضطراب شدید می شود، همانا تقویت بُعد ایمانی و توکل بر خدای متعال است؛ این که ما بتوانیم باور به خالق متعال و قدرت پایان ناپذیر او را در ضمیر مردم و به خصوص نسل جوان نهادینه کنیم ، این مساله در مواقع بحرانی بسیار کمک می کند که فرد در تلاطم های زندگی و مشکلات روحی و روانی از وجود خود صیانت کند.

حجت الاسلام مهکام با بیان این که ما در روایات و آیات بسیاری داریم که یاد خدا آرامش بخش و اطمینان دهنده به بندگان است، گفت: در کنار این مساله باید روی موضوع توکل بر خدا بسیار کار کنیم؛ اساساً ما در علم روان شناسی بحثی داریم به نام حمایت به این معنا که وقتی انسان ها احساس کنند کسی از آن ها حمایت کرده و پشتیبان همیشگی آن هاست، دلشان در انجام امور زندگی و حتی ریسک کردن در مقاطعی قرص و محکم می شود و برعکس این مساله نیز صادق است یعنی وقتی انسان در جایی احساس تنهایی و عدم حمایت کند، مشکلات روحی و روانی بسیاری بر سر راه او قرار می گیرد که شاید اصلاً مسیر زندگی اش را تغییر جدی دهد.

وی با اشاره به این که خود این حمایت آرامش بخش است ، خاطرنشان کرد در آموزه های دینی ما از رسول اکرم(ص) روایت داریم که حضرت فرمودند: "کسی که می خواهد قوی ترین مردم باشد، به خدا توکل کند" ؛ آدمی وقتی در ذهن و اندیشه خود به طور جدی احساس کند که قدرتی قوی و متعال که هیچ چیز دیگری یارای مقابله با او را ندارد، حامی اوست و در سخت ترین شرایط نیز هوایش را دارد، طبعاً دلش قُرص شده و احساس آرامش عجیبی پیدا می کند.

حجت الاسلام مهکام گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که متاسفانه توکل به خدا در جامعه ما تا حدودی نسبت به گذشته کمرنگ تر شده و لذا ما باید روی این موضوع از ابعاد فرهنگی، اعتقادی، اخلاقی و آموزشی کار کنیم.

وی اضافه کرد: نکته مهم دیگری که در کاهش استرس و اضطراب بسیار می تواند راهگشا باشد، بحث تغافل است و این که انسان حساسیت خود را به برخی مسایل در زندگی کم کند و خود را گاه به غفلت بزند؛ ما حتی روایت داریم که انسان اگر از برخی امور جزیی در زندگی چشم پوشی کرده و به قول معروف خود را به تغافل بزند، بسیاری از تنش ها و استرس های او کم می شود و البته نکته مهمی که وجود دارد این است که در کنار این تغافل باید صبر و حلم پیشه کنیم.

این محقق گفت: امام علی(ع) در همین باره تعبیر حکیمانه ای دارند به این مضمون که اگر حتی فردی حلیم نیست دست کم ادای حلیم بودن در آورد مثل تباکی کردن در مجلس روضه که همین هم خودش ارزشمند است و آثاری برای انسان به همراه دارد. ساده و خودمانی اش این می شود که اگر فرضاً ما صبور و حلیم هم نیستیم خودمان را واجد این صفات در بین مردم نشان دهیم چه آن که به تجربه ثابت شده کمتر کسی است که خود را شبیه قومی کند و بعد جزو آنها نشود.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) در خاتمه بیان داشت: البته در کنار توجه به این عوامل و فاکتورها ما باید از عامل مهم ورزش و رفت و آمدهای خویشاوندی و دوستانه ، همچنین روش های متداول روانشناسی روز در راستای کاهش استرس و اضطراب استفاده کنیم تا به نتیجه دلخواه نزدیک شویم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha