چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مقدادی

حوزه/ مسئول اداره بررسي و حراست حوزه علمیه خراسان با اشاره به نشانه‌های تقوا از منظر امام علی (ع) گفت: حضرت امیر(ع) در روایتی چهار وظیفه و نشان برای متقین را بیان فرموده اند و گفته اند چهار چيز علامت تقوا است: خوف از خدا، عمل به قرآن، قناعت به كم، آماده بودن براى مرگ و روز رحلت».

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی مقدادی صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه خواهران الزهرا شيروان اظهار داشت: امام علی (ع) در روایتی چهار وظیفه و نشان برای متقین را بیان فرموده و گفته اند: «ان للتقوى علامات: الخوف من الجليل، و العمل بالتنزيل، و القناعة بالقليل، و الاستعداد ليوم الرحيل/ چهار چيز علامت تقوا است: خوف از خدا، عمل به قرآن، قناعت به كم، آمده بودن براى مرگ و روز رحلت».

وی با اشاره به نخستین علامت تقوا یعنی؛ الخوف من الجليل افزود: خوف از خدا در همه جا چه آنجا که احکام شرعی مطرح است و چه آنجا که احکام شرعی مطرح نیست بلکه عرف مطرح است، اگر خوف از خدا باشد دیگر به‌راحتی گناهی انجام نمی‌دهیم، هر حرفی را نمی‌زنیم و هر کاری را نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام مقدادی تصریح کرد: اگر ناظر به این باشیم و بدانیم که خدایی که از بدو تولد ما تا روزی که ما را به سمت خانه ابدی می‌برند، آگاه است، دیگر به خود اجازه هر نافرمانی را نمی‌دهیم.

وی گفت: حضرت آقا فرمودند اگر از خدا بترسید خداگونه عمل خواهید کرد؛ مثلاً امروز وظیفه ما این است که درس بخوانیم و کوتاهی نمی‌کنیم، یا در زندگی زناشویی وظیفه‌ای داریم و به آن عمل می‌کنیم و کوتاهی نمی‌کنیم.

مسئول اداره بررسي و حراست حوزه علمیه خراسان با اشاره به علامت دیگر فرد متقی که العمل بالتنزيل است، اظهار داشت: اینکه به قرآن عمل می‌کنند به تمام قرآن عمل می‌کنند ولی بعضی به آنچه دین آسان گرفته عمل می‌کنند، ولی آنجا که با سختی همراه است اهمیت نمی‌دهند، اگر قرار باشد این‌طور باشد نباید بعضی به خاطر دفاع از دین خدا به شهادت می‌رسیدند.

* جهاد زنان خوب شوهرداری است

وی در ادامه با بیان اینکه جهاد بعضی این است که مسلحانه از دین خدا دفاع کنند و خانم‌ها هم جهادشان این است که خوب شوهرداری کنند، افزود: دلیل زیادی طلاق این است که به خاطر چند کلاس درس خواندن خودمان را گم می‌کنیم؛ باید ببینیم قرآن چه می‌فرماید.

حجت‌الاسلام مقدادی با اشاره به علامت سوم یعنی القناعة بالقليل تصریح کرد: افراد متقی اهل قناعت هستند و یکی از مسائل اساسی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید و اصرار دارند که نباید در مسائل اقتصادی عرصه را بر شوهرمان تنگ کنیم؛ بله باید تلاشمان را بکنیم ولی برای مسائل اقتصادی نباید هر روز کام دیگران را تلخ کنیم.

وی همچنین به آخرین علامت افراد با تقوا یعنی الاستعداد ليوم الرحيل اشاره کرد و گفت: افراد با تقوا آماده رفتن هستند، ما که نمی‌خواهیم بمیریم؛ ولی همان‌طور که نمی‌خواستیم بیاییم، همان‌طور هم ما را بیرون می‌برند؛ باید توجه داشته باشیم که ما زیر ذره بین مردمیم که حتی خلاف عرف را نمی‌پذیرند؛ به فرموده امام صادق (ع) باید زینت مکتب شیعه باشیم.

مسئول اداره بررسي و حراست حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه هر کس به اعمال خودش آگاه‌تر است، اظهار داشت: بنابراین وظیفه ما بسیار سنگین است و هر چه تلاش کنیم باز جا برای کار وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: همه سرباز امام عصر (عج) و شیعه امام علی (ع) هستیم؛ پس باید زندگی‌مان رنگ و بوی اهل‌بیت(ع) داشته باشد و باید زمانی را برای این اختصاص بدهیم که ببینیم چقدر کارهایمان به معصومین(ع) شباهت داشته و مشاهده کنیم که آیا امام زمان(عج)، من را به‌عنوان سرباز خودشان قبول می‌کنند یا خیر.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha