پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ سلسله نشست های فرهنگی معرفتی در مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز دو

حوزه /طلبه در کنار تعلیم به اخلاق و تهذیب هم اهمیت دهد، تا گرفتار مسائلی نشود که بعضی افراد عمامه به سرگرفتار آن شدند و چه فعالیت ها که نکردند و نمی کنند و تنها فرفشان با مردم عادی عمامه شان است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه پیش از ظهر امروز در نشستی که با «موضوع رسالت های امروز حوزویان در عصر کنونی» با حضور اساتید و طلاب مدرسه علمیه شهید صدوقی فاز دو در قم برگزار شد با بیان اینکه در مقطع خاصی از ایران قرار داریم و در هر زمانی گرفتار چالش های خاص فکری بودیم، گفت: نمونه آن مغول ها بودند که زدند و کشتند و در همان عصر خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی پیدا می شود و مغولان وحشی را تبدیل به حکومت دینی می کنند و زمینه ساز حکومت دینی می شوند.

مدیر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه عنوان کرد: همین حکومت دینی حله، مقدمه حکومت اسلامی در عصر کنونی شد و اگر امروز اثری از شیعه است به خاطر مجاهدت عالمانی مانند علامه حلی است که زمینه تمدن سازی اسلامی شده اند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اما در مقطع کنونی در کشوری هستیم که تنها مدل حکومت اسلامی در دنیا را دارد و از علوم  و مبانی اسلامی برای حکومت داری می خواهد استفاده کند، ولی با تهدید های زیادی مواجه است.  اولین عامل آن مدیران غیر کار آمد و غیر دغدغه مند به تشکیل حکومت اسلامی است. امروز چند درصد مدیران نگران علوم اسلامی و اسلامی سازی می باشند، بعضی ها هنوز فکر می کنند انقلابی نشده است.

وی بیان داشت: عامل دوم ،عدم موافقت جریان های فعلی دنیا با حکومت اسلامی و عامل دیگر نمادها و تفکر الحادی دنیا در مقابل اسلام است. ما در عصری قرار داریم که آسیب های زیادی مانند اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور  را تهدید می کند.

مدیر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه عنوان کرد: الان روز به روز شاهد آسیب های اجتماعی و اقتصادی در کشور هستیم و از طرفی مسئولینی نسبت به این مسائل دغدغه مند نیستند. با تدبیر خیلی ساده می توان جلوی مشکلات اقتصادی را گرفت و اشتغال ایجاد کرد، ولی چون نگرانی در بین مسئولین نیست، مشکلات باقی مانده است.

مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: واقعا درون کشور نیازمندتحول عظیم است تا مشکلات اقتصادی و آسیب های اجتماعی حل شود و گرنه هر چه نظریه ارائه و تولید شود، وقتی مدیران دغدغه مند و دلسوز در کشور نباشن، اثری ندارد. بر اساس آمار مصرف گرا ترین کشور ایران است، اینها آسیب های است که وجود دارد، ولی برای رفع آن چه کرده ایم.  

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه عنوان کرد: اگر در گذشته فقیهان زیادی بودند، الان در حوزه بزرگانی امثال علامه جوادی، سایر علما را دارد که خود تربیت کننده شاگردان زیادی بودند و شاهد راه اندازی رشته فقه الاقتصاد، سیاست و تربیت هستیم که حتی راه اندازی هم شده و طلبه درحد اجتهاد در این موارد تربیت می شود؛ اینها ظرفیت های حوزه است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در کنار این ظرفیت ها، تهدیدهای هم هست و این مسئولیت حوزویان را، روز به روز سنگین تر می کند و طلبه امروزی نباید تنها به فکر چند تا کلاس رفتن باشد، چند درس را بخواند و آزمونی دهد. طلبه امروزی باید آرمانگرا و واقع بین باشد؛ اگر آرمان شرکت در دو درس استاد باشد،  آینده نگر و تاثیر گذار نمی تواندشود؛ اما اگر آرمان این باشد بتواند درفقه های مختلف نظریه تولید کند تا گره های جامعه را باز کند، این نوع از طلبه ها آرمانگرا هستند.

وی افزود: باید سعی کرد از این فعالیت پیشی گرفت مانند امام راحل ها و شیخ مفیدها و حلی ها شد تا جهان را تحت تاثیر افکار و نظریه قرار داد؛ اگر طلبه امروزی این چنین نگاهی داشته باشد، می تواند موفق باشد.

مدیر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با انتقاد از برخی عمامه به سرها که امام معصوم(ع)  را هم قابل نقد می دانند عنوان کرد: چرا بعضی از طلبه ها و روحانیون عمامه به سر در فکر نقد امام زمان(عج) هستند، هدف آنان از این نوع سخنان چیست؟ باید طلبه امروزی طوری درس بخوان تا مانند امام راحل تاثیرگذار شود تا فردای قیامت شرمنده شهداء نشود. شهدا برای ماندن انقلاب خون دادند، طلبه در کنار تعلیم به اخلاق و تهذیب هم اهمیت دهد، تا گرفتار مسائلی نشود که بعضی افراد عمامه به سرگرفتار آن شدند و چه فعالیت ها  که نکردند و نمی کنند و تنها فرفشان با  مردم عادی عمامه شان است.

مدیر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه عنوان کرد: چرا آدم گرفتار فساد اخلاقی و اقتصادی می شود، چون اخلاق و تهذیب نفس از اول برایش مهم  نبوده است. امروز دچار فساد و انحراف فکری و مالی شدن  به مراتب ممکن تر از صد سال گذشته است. امروز بعضی ها ادعا امام زمانی می کنند و متاسفانه بعضی از طلبه ها، گرفتار این انحرافات عقیدتی و دور آن مدعی جمع می شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروز آرمان ها سنگین است، اما قدم ها کند شده است؛ جای تعجب است که با وجود این شرایط سنگین طلبه عمیق درس نخواند. اگر چه مشکلات معیشتی وجود دارد، ولی همین مشکلات را من و امسال من در زندگی داشتیم، اما عمیق درس خواندن را رها نکردیم چون دغدغه مند بودیم. باید فقیهان امروز علوم سیاسی و سایر علوم را خوب بشناسند تا خوب فتوا دهند.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امثال IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    0 0
    ولی همین مشکلات را من و امسال من در زندگی داشتیم خط آخر امثال رواشتباهه