پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله جعفر سبحانی بر لزوم ارائه ترجمه واحدی از قرآن کریم برای ارائه به کشورهای دیگر تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی امروز در دیدار معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مسئله رسم‌الخط اشاره کردند و اظهارداشتند: این مسئله بلایی برای ما شده است؛ زیرا سعودی‌ها دوست دارند رسم‌الخط عثمان‌طه را حفظ کنند ولی جمهوری اسلامی باید قرآنی را با رسم‌الخط مورد نظر خود ارائه دهد.

ایشان با بیان اینکه روایات شیعه به پیامبر(ص) باز می‌گردد، افزودند: امام صادق(ع) در روایتی فرمودند: «حَدِيثِي حَدِيثُ أَبِي وَ حَدِيثُ أَبِي حَدِيثُ جَدِّي وَ حَدِيثُ جَدِّي حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ وَ حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ وَ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ حَدِيثُ أَمِيرِاَلْمُؤْمِنِينَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ(ص)»؛ بنابراین باید محور کار تربیتی ما این دو مسئله باشد.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه باید جوانان را با این دو میراث گران‌بها آشنا کنیم تصریح کردند: این مسئله محتاج دو عنصر است؛ اول وجود کتاب مناسب و دیگری معلم خوب؛ بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با آموزش و پرورش و آموزش عالی هماهنگی کرده و کتبی را در سطوح مختلف تالیف و تدوین کنند.

ایشان با اشاره به پیشنهاد معاون قرآنی وزیر ارشاد به آیت‌الله سبحانی مبنی بر خلاصه شدن منشور جاوید در یک یا دو جلد با بیان اینکه این کار صورت گرفته است تاکید کردند: این اثر می‌تواند مورد استفاده و ترجمه به زبان‌های دیگر قرار گیرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه سه عالم یعنی علامه محمدباقر مجلسی، محمدتقی مجلسی و فیض کاشانی سه عالم حدیث فهم بوده‌اند اظهار کردند: در دوره معاصر نیز استاد ما مرحوم حجت کوه‌کمره‌ای فهم خوبی از حدیث داشت و مجموعه آیت‌الله ری‌شهری نیز کار‌های خوبی برای احیای فرایند حدیث شیعه انجام می‌دهند که می‌تواند جلوی ضعف‌های اخیر شیعه در زمینه حدیث را بگیرد.

معظم له عنوان کردند: در گذشته احادیث بیشتر سینه به سینه و از شیخ منتقل می‌شد؛ بنابراین باید کتب حدیثی از نظر دلالت، متن و سند منقح و چاپ شوند.

حضرت آیت‌الله سبحانی بر لزوم نوشتن ترجمه واحدی از قرآن و همچنین ترجمه قرآن برای کشور‌های دیگر تاکید کردند و با اشاره به مسئله رسم‌الخط قرآن گفتند: این مسئله بلایی برای ما شده است؛ جمهوری اسلامی باید قرآنی را با رسم‌الخط مورد نظر خود ارائه دهد و همه قرآن‌ها نیز با این رسم‌الخط چاپ شوند و از سعودی‌ها نیز هراسی نداشته باشند.

این مرجع تقلید بیان داشتند:  قرآن و خط آن مقدس است، اما روش نوشتن آن مقدس نیست؛ بنابراین نوشتن خط متوسطی که از طرفی با خط گذشته فاصله زیادی نداشته باشد و از سوی دیگر نیز اشکالات گذشته را هم برطرف کند لازم است.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha