جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رحیم نوروزی بازیگر

حوزه/ برخی نهادهای مذهبی همچون واتیکان نیز به روی سینما سرمایه‌گذاری جدی داشته و دارند، اما متاسفانه ما این ابزار را وسیله‌ای برای سرگرمی در نظر می‌گیریم، البته به هیچ وجه نمی‌خواهم منکر نقش سرگرمی و جذابیت در سینما شوم، چون این امر به معنای نشاختن هنر هفتم است.

رحیم نوروزی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» درباره جدیدترین تجربه خود در سینما اظهار کرد: «اشنوگل» عنوان جدیدترین تجربه من در سینماست که هم اکنون روی پرده سینماهای کشور است. در این کار دفاع مقدسی سعی شده نگاهی نو به جنگ شود، البته ای کاش چنین کارهایی در شرایط بهتری روی پرده می‌رفت تا فرصت برای دیده شدن آنها به شکل مطلوب‌تری فراهم باشد.

وی افزود: موضوعی که در این فیلم به آن توجه شده، عموماً در فیلم‌های سینمایی مد نظر قرار نمی‌گیرد، آنهم سوالاتی است که ممکن است در مورد برخی اتفاقات جنگ پیش آید که تا به حال به آن پاسخ داده نشده است. یکی از این سوالات نیز این است که آیا ما همیشه در عملیات‌هایی که انجام می‌دادیم پیروز بودیم؟ این سوال در «اشنوگل» پاسخ داد شده است. در این فیلم هم بخش‌هایی از عملیات کربلای 4 را شاهدیم هم به عملیات کربلای 5 پرداخته می‌شود.

این بازیگر ادامه داد: در عملیات کربلای 4 برخی از اطلاعات لو رفته و باعث شد که ما در آن عملیات شهدای بسیار بدهیم این اتفاق را در فیلم می بینیم، اما در کنار آن نشان می‌دهیم که این شکست دلیلی بود تا موفقیت بزرگی چون عملیات کربلای 5 به دست آید. همچنین در این فیلم به برخی از ستون پنجم دشمن هم اشاره می‌شود که در مواقعی باعث لو رفتن، عملیات‌ها می‌شد.

نوروزی ادامه داد: این فیلم سینمایی جز کارهای خوب و ارزشمند است که انتظار می‌رود باز هم در سینمای کشورمان تولید شود، اما این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که ما از این گونه، حمایت لازم را به عمل آوریم، اما زمانی‌که ما برای این قبیل تولیدات اکران‌های محدود در نظر می‌گیریم چگونه انتظار داریم فیلم‌های مربوطه بتوانند در گیشه به موفقیت دست یابند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره دلبستگی‌هایش در سینما چنین گفت: به شخصه به سینمایی که در آن به ارزش‌های دینی و دفاع مقدسی توجه شده باشد، علاقه مند هستم، زیرا این دست تولیدات را الزام سینمای کشورمان می‌دانم که باعث اتفاقات بسیار خوبی در سینما می‌شود. دلیلم نیز این است که تولیدات ارزشی باعث می‌شود که سطح سلیقه تماشاگران رشد کند به طبع آن هم اتفاقات خوبی در سینما و تلویزیون رقم خورد.

این بازیگر ادامه داد: سریال «یوسف پیامبر» اثری ارزشمند در سیماست که بارها از تلویزیون پخش شده و هنوز هم روی آنتن می‌رود، اما هر بار که این کار پخش می‌شود باز هم تماشاگر به دیدن فیلم می‌نشیند، چون اولا قصه، اثری قرآنی است هم این‌که ساختار کار برای تماشاگر جذابیت لازم را دارا است. این اتفاق درباره کارهای دیگری چون «مختارنامه» نیز رخ داده است، برای همین چرا نباید این دست  آثار را مجدداً در سینما و تلویزیون تجربه کنیم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چرا باید سینما پیام رسانی اخلاقی داشته باشد، گفت: عده‌ای معتقدند که سینما صرفاً وسیله‌ای برای سرگرمی است. این باور نیز در جای خود ممکن است صحیح باشد، اما  نظر من این است که سرگرمی تنها یک بخش از سینماست، اما بخش جدی‌تر موضوعاتی را در بر می‌گیرد که امروز سینمای جهان به آن توجه جدی دارد. برای مثال سینمای هالیوود را مثال می‌زنم. آیا آن سینما تنها در کارهای سرگرم کننده خلاصه شده یا این‌که در کارهای مربوطه ما نگرش‌های دینی و تبشیری را هم شاهد هستیم؟

نوروزی ادامه داد: اگر به سوال فوق پاسخ داده شود در خواهیم یافت که سینما امروز در کنار سرگرمی برای کشورهای غربی همانند سلاح نیز عمل می‌کند، حتی برخی نهادهای مذهبی همچون واتیکان نیز به روی سینما سرمایه‌گذاری جدی داشته و دارند، اما متاسفانه ما این ابزار را وسیله‌ای برای سرگرمی در نظر می‌گیریم، البته به هیچ وجه نمی‌خواهم منکر نقش سرگرمی و جذابیت در سینما شوم، چون این امر به معنای نشاختن هنر هفتم است، اما می‌خواهم بگویم که در ما هم باید از کارگردی چند بعدی این رسانه غافل نشویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: مطلب دیگری که در بحث‌های مربوط به فیلم‌های ارزشی و دفاع مقدسی مطرح می‌شود به بحث گیشه این دست کارهای مربوط می‌شود، برای مثال می‌گویند که کارهای مورد نظر گیشه ندارد. من با این نظر به شدت مخالم چون باورم این است که اگر کارهای ارزشی به شکل خوبی تولید شود، اتفاقاً جز کارهای پرتماشاگر سینما نیز خواهد بود، گواه این ادعا را هم می‌توان در فیلم‌های پرفروش این حوزه به خوبی مشاهده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha