پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
 آیت الله العظمی مکارم

حوزه/خدا همه چیز را موعظه قرار داده و انسان نباید نسبت به آن بی ادب باشد. مشکل در کم بود واعظ نیست، مشکل در چشم بینا و گوش شنوا است.

به گزارش خبرنگارخبر گزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در درس اخلاق این هفته خود که در  مدرسه امام کاظم(ع) که امشب با حضور  روحانیون و خانواده آنها برگزار شد، در ادامه سلسله مباحث واعظان الهی گفتند: همه عالم به یک معنا واعظ هستند  و به ما پند و اندرز می دهد؛ زمانی که خدا انسان را خلق کرده است، اسباب هدایت را هم فراهم کرده و آن اسباب مربیان  و اولیاء الهی می باشند.

معظم له بیان داشتند: در مبانی کلامی،  قاعده ای به نام لطف داریم، زمانی که می خواهند تعریف کنند، می گویند آنچه انسان را به خدا نزدیک و دور می کند، گفته می شود.

 ایشان افزودند: قائده لطف، یعنی اینکه خدا ما را برای سعادت آفریده، لازم است مقدمات سعادت را فراهم کند، همه انبیاء الهی، کتاب آسمانی و ائمه همه مبتنی بر قاعده لطف است.

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی گفتند: وقتی گفته می شود انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق اشاره به همان قائده لطف دارد و نباید تعجب کرد که چرا خدا این همه مربی فرستاده است.  

 معظم له بیان داشتند: در روایات  معصومین(ع) از جمله امام علی(ع) آمده که فرموده در هر چیزی موعظه و عبرت است و باز در جای دیگر فرمود« در همه چیز موعظه است برای آدمهایی که زیرک و اهل فهم می باشند. بر اساس روایات همه مخلوقات عالم موعظه است؛ اگرکسی  چشم بینا و گوش شنوا داشته باشد، خواهد دید که همه چیز موعظه است.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: بهار و پاییز و فصول همه موعظه می باشند، چون دوام ندارند، عمر انسان هم مانند فصول است،دوام ندارد؛ قرآن می فرماید« آب باران، روز و شب، مخلوقات، وزش بادها،ابرها همه اینها موعظه می باشند.»

ایشان بابیان اینکه کهکشانها دلیل بر درس خدا شناسی و تواضع هستند گفتند: این عالم به این بزرگی و کره زمین به این کوچکی، چیزی در مقابل خدا نداریم.  

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه اخلاق، تواضع و مخلوقات به ما می آموزند همه چیز موعظه است، افزودند: خدا همه چیز را موعظه قرار داده و انسان نباید  نسبت به آن بی ادب باشد. مشکل در کم بود واعظ نیست، مشکل در چشم بینا و گوش شنوا است.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha