جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تجلیل از بانوان طلبه  رتبه های اول تا سوم جشنواره علامه حلی تجلیل

حوزه‌/ نخستین نشست از سلسله نشست‌های نقش والدین در مصرف فرهنگی خانواده با موضوع «نقش تحولات انسان‌شناختی در مصرف فرهنگی خانواده» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، نخستین نشست از سلسله نشست‌های نقش والدین در مصرف فرهنگی خانواده با موضوع «نقش تحولات انسان‌شناختی در مصرف فرهنگی خانواده» امروز در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد.

در این نشست که با حضور جمعی از مسئولات بسیج ادارات، نخبگان تبلیغ، دبیران عفاف و حجاب و جمعیت بانوان فرهیخته، مشهد دایر شد، خانم معصومه شکری، کارشناس صالحین جامعه زنان کشور سخنرانی کرد.

وی با بیان اینکه انسان‌شناسی خمیرمایه شناخت خداوند است، گفت: خداوند عقل را وسیله بندگی قرار داد همچنین آدرس مسیر بندگی را در قرآن کریم مکتوب در اختیار ما گذاشت اما برای درک و فهم آن نیازمند انسان کامل، کسی که این مسیر را پیموده‌ است یعنی ائمه اطهار(ع) هستیم.

* عقل و جهل در وجود آدم فطری است

شکری با اشاره به این حدیث امام صادق(ع) «اِعْرِفُوا اَلْعَقْلَ وَ جُنْدَهُ وَ اَلْجَهْلَ وَ جُنْدَهُ تَهْتَدُوا» که در اصل 14 اصول کافی جلد یک آمده است، 75 سرباز برای عقل و 75 سرباز برای جهل برشمرده‌اند، عنوان کرد: علت تساوی لشکریان عقل و جهل این است که انسان با قوه اختیارش عقل را انتخاب کند و در بزنگاه‌ها راه درست را تشخیص دهد.

کارشناس صالحین جامعه زنان کشور افزود: منفعت رفتار فرهنگی و تربیت در وهله اول به خود ما می رسد زیرا تربیت سبب زیاد شدن عقل می شود و کسی که عقلش زیاد شود در مسیر فطرت حرکت و کار عاقلانه می‌کند و نتیجه انجام کارهای عاقلانه برای انسان منفعت است.

وی با اشاره به این مطلب که عقل به طور فطری در وجود آدمی هست اما بالقوه، که باید آن را بالفعل کرد، عنوان کرد: کارهایی که از روی فطرت باشد سبب افزایش عقل می‌شود ولی کارهایی که براساس طبیعت صورت می‌گیرد عقل را زائل می‌کند در نتیجه آدم دچار حیرت و سردرگمی می‌شود.

شکری تصریح کرد: امروز بسیاری از افراد جامعه که دچار افسردگی و ناآرامی هستند به علت نداشتن قدرت تشخیص سر دوراهی‌ها است؛ این افراد براساس طبیعت رفتار کرده اند نه فطرت.

کارشناس صالحین جامعه زنان کشور عنوان کرد: یکی از جنود عقل که امام صادق(ع) برشمرده‌اند «صدق» است، هرچه انسان راستگو تر باشد عقل او بیشتر و بالعکس هر چه بیشتر دروغ بگوید عقل او زائل شده و سر بزنگاه‌ها دچار سردرگمی می‌شود.

شکری خاطرنشان کرد: ما موظف به از بین بردن جهل نیستیم بلکه باید جنود جهل را تحت ولایت عقل در بیاوریم به طور مثال آنگاه که در مقابل دشمنان الهی غضبناک می شویم، «غضب» را که از جنود جهل است تحت ولایت عقل درآورده‌ایم.

انتهای پیام    313/28

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha