پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: تاریخ حوزه‌های علمیه باید موردمطالعه و پژوهش جدی قرار گیرد. چرا که تاریخ حوزه‌ غنای معرفتی و شناسنامه مؤمنان مسلمان است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله اعرافی چهارشنبه شب در جمع طلاب و فضلای سبزواری مقیم حوزه علمیه قم که در مسجد محمد رسول‌الله(ص)قم برگزار شد، به اهمیت مطالعه سیر تغییر و تحول حوزه‌های علمیه در بستر تاریخ اشاره کرد و اظهار داشت: تاریخ حوزه‌های علمیه باید موردمطالعه و پژوهش جدی قرار گیرد. چرا که تاریخ حوزه‌های علمیه غنای معرفتی و شناسنامه مؤمنان مسلمان است و بررسی اجمالی شناسنامه هر مسلمانی محقق را به تاریخ حوزه‌ هدایت خواهد کرد.

وی به نبود دایره المعارف منظم، دقیق و تحلیلی تاریخ حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: در تاریخ حوزه‌های علمیه کار مدون و دقیقی صورت نگرفته است و این در حالی است که آثار متنوعی در این باب وجود دارد، اما سیر منظم و تحلیلی و تطبیقی با حوادث زمان موردنظر نیست.

امام‌جمعه قم ضمن این‌که حوزه های علمیه و روحانیت از بعد علمی و تحلیلی، آثار قابل اتکایی را تولید نکرده اند اظهارداشت: در حال حاضر بیش از 100 مرکز و مجموعه مطالعات راهبردی در مورد حوزه‌های علمیه در سراسر جهان در حال مطالعه و پژوهش هستند.

ویبا بیان این که حوزه‌ علمیه قم در نیم قرن تجربه خود انقلابی بی همتا را در تاریخ بشریت آفرید، ابراز داشت: امروزه گزاف نیست که بگوئیم هزاران پروژه و تحقیق در قالب‌های گوناگون به موضوع حوزه پژوهی و تاریخ‌پژوهی حوزه‌های علمیه اختصاص‌یافته است، و از این سو تاریخ‌پژوهی حوزه‌های علمیه از سوی مؤسسات خارجی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

آیت‌الله اعرافی ضمن تاکید بر پژوهش در امر مطالعات راهبردی ابراز داشت: مطالعات راهبردی و پژوهش محور، شرط حرکت و پیشرفت در عرصه های علمی می باشد، لذا حوزه‌های علمیه نیازمند مطالعه و تاریخ‌پژوهی ویژه‌ای در این امر هستند، بر این اساس باید طلاب حوزه‌های علوم دینی با تاریخ حوزه‌های علمیه آشنا شوند.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: تأثیر گذاری فعالانه بر تاریخ بشریت از اساسی‌ترین ویژگی‌های حوزه‌های علمیه می باشد تا بر میثاق خود با اولیاء الهی و جامعه اسلامی بماند.

آیت‌الله اعرافی در  پایان ضمن تأکید بر اهمیت تاریخ‌پژوهی در حوزه‌های علمیه تصریح کرد: بررسی نقاط تاریخ‌ساز حوزه‌های علمیه امری است مهم و همچنین تاریخ حوزه‌های علمیه، تاریخ حوزه بغداد، حله، نجف و قم با هم عجین و گره‌خورده است، لذا این امر مهم تلاش و همت طلاب علوم دینی می طلبد تا به‌دقت این تاریخ را مورد مطالعه و پژوهش قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha