چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سید محمد سعیدی

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) بابیان اینکه آبادی زمین با رویکردهای سلیقه‌ای شدنی نیست، مطرح کرد: برای رسیدن به آبادی باید نظام‌مند حرکت کنیم، یکی از وظایف منابع طبیعی جلوگیری از اعمال نگاه‌های سلیقه‌ای و دخل و تصرف در منابع طبیعی، انفال و حقوق نظام اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی پیش از ظهر امروز در دیدار مسئولان نمایندگی ولی‌فقیه در ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه یک کشور با اشاره به اینکه استقرار نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نشان دهنده اهتمام ویژه ولایت نسبت به فعالیت‌های این مجموعه است، اظهار کرد: در طول سالیان دراز این نگاه بوده است که مباحث مرتبط با انفال با تدبیر و اندیشه دینی دنبال شود.

امام جمعه قم از تعارض برخی از روایات با برخی از قوانین یادکرد و افزود: در نظام اسلامی باید به قانون عمل کنیم اما روایات نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند چراکه قرآن و عترت در رأس قوانین است به همین علت روایات باید در کارگروهی تخصصی مطرح شود و مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت وجود مشکل در قوانین، این تعارض‌ها را با استفاده از مسیرهای قانونی ارائه کنیم.

وی گفت: برخی از قوانین ریشه در گذشته دارد اما تا زمانی که قانون جدیدی نیامده باید به قانون‌های گذشته عمل شود چراکه جامعه را نمی‌توان با سلایق متفاوت مدیریت کرد؛ شخصیت‌های دینی نیز گاهی برداشت‌های متفاوتی از مباحث دینی دارند اما با توجه به اینکه حکومت اسلامی است باید با یک فتوا واحد در کشور دنبال شود، گاهی قوانین بر اثر تذکرها و مشاوره‌ها تغییر کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی بابیان اینکه آبادی زمین با رویکردهای سلیقه‌ای شدنی نیست، مطرح کرد: برای رسیدن به آبادی باید نظام‌مند حرکت کنیم، یکی از وظایف منابع طبیعی جلوگیری از اعمال نگاه‌های سلیقه‌ای و دخل و تصرف در منابع طبیعی، انفال و حقوق نظام اسلامی است.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌ها نباید در امور منابع طبیعی دخالت غیرمنطقی داشته باشند، عنوان کرد: توجه به این مجموعه‌ها اولویت نخست است چراکه جنگل‌داری، حفظ جنگل‌ها و تشویق مردم به سمت این رویکردها باید موردتوجه دستگاه‌ها قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی خاطرنشان کرد: استخراج آب با حجم بالا از زمین‌های ناپایدار می‌تواند هزینه‌های بسیاری را به دنبال داشته باشد، نباید با هر روشی و بدون توجه به معیارها و شاخص‌ها آب زمین را از زمین استخراج کنیم؛ گاهی افراد به دلیل ندانستن موضوعاتی اظهارنظر می‌کنند درحالی‌که امکان دارد به علت پرمصرف بودن تولید محصولی، آن را از خارج کشور وارد کنند، این مباحث نباید سیاسی شود.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) از اثرگذاری تریبون نماز جمعه در افزایش آگاهی مردم یادکرد و گفت: گاهی برخی از کارهای سودجویانه با عملکردهای طبیعی و منطقی اشتباه گرفته می‌شود؛ یکی از کارهای روحانیون توجیه مردم نسبت به مباحث مرتبط با منابع طبیعی است.

وی بابیان اینکه باید حرف‌های منطقی و منصفانه به دولت و حکومت زده شود، عنوان کرد: بدترین دشمنان نیز انصاف را دوست دارند به همین علت اگر برخورد منصفانه با مباحث مختلف داشته باشیم می‌توانیم به نتیجه برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی ادامه داد: اگر از اهل‌بیت(ع) و نظام اسلامی سخن به میان بیاوریم، اما رفتار متناسب و کارهای تخصصی نداشته باشیم در حقیقت مسیر را اشتباه انتخاب کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: دستگاه منابع طبیعی متحمل حرکت‌ها و جریانات سیاسی نیست چراکه حیات مردم ایران به عملکرد این مجموعه وابسته است و حفظ انفال و نعمت‌های الهی به‌عنوان یک وظیفه مهم باید موردتوجه قرار گیرد و آگاهی مردم نسبت به این مباحث نیز باید بیشتر شود.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha