پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
محمد تقی سبحانی

حوزه/ رودیکرد کلامی علامه کاشف الغطا، تمدن گرایی است، از هر نکته اخلاقی و دینی در آثار خود تفسیر تمدنی ارائه می کند. در مسئله عقل معتقد است، بنیادهای اندیشه بر عقل واختیار است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی پیش از ظهر امروز درپیش همایش کنگره بین المللی علامه شیخ محمد حسین کاشف الغطاء که باموضوع بررسی اندیشه های کلامی ایشان درسالن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درقم برگزار شد گفت: علامه شخصیتی است که زبان،‌قوم و منطقه را درنوردیده است و خود را به عنوان عالم فرا منطقه ای معرفی کرده و آنچنان به آثار ادبی مسلط است که بارها از آن نام می برد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی عنوان کرد: علامه، شخصیت نجفی و عراقی نیست او در همه محیط ها و مناطق،‌اهل تعامل بوده و محدود در مرز و مکان واحد نبوده است؛ او فردی کلامی  و متکلم و این از خصوصیات او است و احیاء گر سنت امامیه می باشد.

وی به رویکرد کلامی ایشان اشاره کرد و گفت: متکلمان دوگونه در تاریخ اسلام بوده اند، اندیشه اندیش و دغدغه اندیش که شیعه مدیون هر دو گروه بوده، معتقدم متکلمان دغدغه اندیش موثرتر بودند که آثار کاربردی ارائه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: علامه ،نابغه به تمام معنا درعلم کلام است؛ اما این دانشمند به صحنه عمل می آید و با نگرانی جوانان را دستگیری می کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی عنوان کرد: عصر کاشف الغطاء از پرمخاطره ترین مسائل مانند نفوذ استکبار، نفوذ اسرائیل و تفکر الحادی است و عصری است که جوانان در امتداد و ذخیره انواع تفکرات مارکسیست قرار داشتند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ایشان خود راناجی می داند و سعی می کند، جامعه ای که در گرداب  قرار دارد، نجات دهد؛ کسی که می تواند فقیه باشد، اما به عنوان دانشمند کلامی به میدان می آید.او شخصیتی جهانی و با همه صاحبان اهل علم و ادیان مختلف نشست و برخاست داشت و با همه بحث و تبادل نظر می کرد و در عین حال استفاده از آنها، نظرات آنها را دقیق نقد می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: تاسیس کلام جدید از دیگر خصوصیات ایشان است؛ محتوا را از میراث و منابع می گرفت بین اینها ارتباط برقرار می کرد؛ محور دیگر رویکرد کلامی علامه، تمدن گرایی است. از هر نکته اخلاقی و دینی در آثار خود تفسیر تمدنی ارائه می کند. در مسئله عقل معتقد است بنیادهای اندیشه بر عقل  واختیار است.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت افزود: رودیکر دیگر ایشان کلامی، تربیتی است؛ وقتی بحث کلام را آغاز می کند در مقدمه الدین،اشاره به مبانی تربیتی می کند و می گوید یکی از آثار معارف عقلی، تربیت نفوس است و کتاب الدین و الاسلام از آثار خوبی در مورد تربیت است.

وی اظهار داشت: محور دیگر کلامی ایشان بهره گیری از همه ظرفیت های میراث برای تبیین اندیشه کلامی است. زمانی که کتابهای علامه را می خوانیم متوجه جامعیت علمی در مسائل مختلف می شویم.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: محور دیگر کلامی ایشان این است که،‌ فردی فعال درصحنه مباحثات و گفتگو های معرفتی است. آثار علامه واقع گرایانه و کاربردی است. ایشان  به عنوان متکلم در دایره خود نمی ماند و به همه جا می رود تا بتواند پاسحگو باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی عنوان کرد: در بسیاری از بخش ها به عبارت پردازی و تبیین ادبی اشاره می کند. در واقع قلم ادبی ایشان بر متن غالب دارد این هم به خاطر عصری بود که ایشان حضورداشت.

استاد حوزه علمیه افزود: در آثاری ممکن است به این مسائل برخوریم که مباحث ایشان در مواردی قانع کننده نباشد، در این مورد باید گفت ایشان در شرایط بسیار سخت مرجع فقهی و علمی بود و در تمام دنیا برایشان سوال می آید و پاسخ می دهند.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha