پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین زارعان

حوزه/ مؤسس کالج اسلامی در بوسنی گفت: رسالت جهانی حوزه علمیه معرفی درست شیعه به دنیا و نشان دادن مسیر حق برای مردم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین زارعان، در ششمین نشست کلمه سواء که به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان توسط هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی این حوزه برگزار شد، به رسالت جهانی حوزه علمیه اشاره کرد و با بیان اینکه حوزه های علمیه می بایست مسیر حق را به همگان نشان دهند و نسبت به هدایت افراد تلاش کنند، گفت: همه با تشیع آشنا نیستند و در فضای مجازی و رسانه های غربی این مذهب به صورتی نادرست معرفی می شود که به همین علت باید برای شناساندن شیعه به دنیا اهتمام ورزید.
وی ابراز کرد: یک طلبه مبلغ باید بداند که اگر توفیقی شد برای حضور در جمع مسلمانان کشورهای دیگر، باید به صورتی مردمی و به دور از توقع امکانات و... تلاش تبلیغی خود را به کار برد.
حجت الاسلام زارعان افزود: یکی از رسالت های حوزه علمیه در ادامه معرفت شناسی نبوت و امامت، تبیین ولایت فقیه است.
این مبلغ درباره بوسنی گفت: این کشور یکی از مناطق تحت سیطره امپراطوری عثمانی بوده است و آثار اسلامی در این کشور وجود دارد.
مؤسس کالج اسلامی در بوسنی با اشاره به اینکه  کشور یوگسلاوی تا سال ۱۳۷۱ شمسی به صورت فدرال اداره می شد، اظهار کرد: در جنگی که از سوی صرب ها و کروات ها شکل گرفت، ده درصد جمعیت دو میلیونی مسلمانان بوسنی در مدت چهار سال به طور دلخراش و جنایت وار کشته شدند.
این فعال تبلیغی در کشور بوسنی در ادامه به چند مذهبی بودن در کشور بوسنی اشاره و خاطر نشان کرد: با توجه به این امر بوسنی برای کلیسای شرق و روسیه، کلیسای غرب و کاتولیک و نیز اسلام اهمیت خاصی دارد.
وی با اشاره به کمک های ایران در دوران جنگ صربستان علیه بوسنی، یادآور شد: مقام معظم رهبری نسبت به یاری مسلمانان تاکید کردند و بنا به گفته رئیس جمهور آن اگر حمایت های جمهوری اسلامی نبود، چیزی از مسلمانان بوسنی باقی  نمی ماند در حالی که امروز بیش از ۵۰ درصد از این کشور در اختیار مسلمانان است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به معرفی مسلمانان حنفی بوسنی پرداخت و درباره سیستم تشکیلاتی اسلام در این کشور اظهار کرد: هم اکنون همانند امپراطوری عثمانی که شیخ الاسلام داشت، فردی به نام رئیس العلما برای هر منطقه یک مفتی تعیین می کند و ائمه جماعات به صورت هفتگی با وی نشست دارند و تعیین موضوع انجام می شود.
مؤسس کالج اسلامی در بوسنی با بیان اینکه وهابیت در این منطقه از حدود ۲۰ سال پیش فعالیت دارند، اظهار کرد: امروز برخی تربیت شدگان وهابیت، مروج این دیدگاه در بوسنی شده اند و نوک پیکان هجمه آنان، شیعه، امام راحل و انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین زارعان گفت: در این میان صوفی ها نیز فعالیت و به عنوان درویش مراسم های ویژه خود را دارند.
انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha