پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
احمدزاده

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه علما علاوه بر توصیه مردم به وقف، خود نیز به این امر خیر اقدام می‌کردند، گفت: در استان بیش از هزار و ۳۰۰ موقوفه منتسب به عالمان دینی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام محمد احمدزاده در همایش «عالم واقف، مرحوم میرزا ابو صالح رضوی(نواب)» که در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، عنوان کرد: آثار و برکات وقف بر کسی پوشیده نیست و همچون ماهی در آب هستیم که آثار و برکات وقف ما را احاطه کرده و از آن غافل شده‌ایم.

وی با اشاره به مقوله وقف نسبت به مراکز عبادی و معنوی چون زیارتگاه‌ها، ‌مساجد و حسینیه‌ها و کتب ادعیه، اظهار کرد: بسیاری از خدمات عمومی توسط وقف تهیه و مدیریت می‌شوند که می‌توان به قنات‌ها، چاه‌ها، آب انبارها در گذشته و مراکز درمانی و تفریحی اشاره کرد که توسط خیّرین و امر خیر وقف مدیریت می‌شود.

حجت الاسلام احمدزاده به آثار علمی وقف اشاره و ابراز کرد: مراکز علمی شامل مدارس، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها،‌کتاب‌خانه ها و مجموعه‌های عظیم و تخصصی کتاب که توسط بزرگان و علما وقف شده‌اند و همچنین امور عمرانی از جمله ساختن جاده و پل‌ها ریشه در امر وقف دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: با این وجود موقوفاتی که علما، با توجه به درآمد اندک‌شان وقف کردند، مورد توجه قرار گرفته است که یکی از این علما مرحوم میرزا ابو صالح رضوی، واقف مدرسه علمیه نواب است.

وی با بیان این‌که در گذشته عناوین و القابی که امروز برای روحانیون استفاده می‌شود، مرسوم نبود، گفت: 947 وقفنامه در خراسان رضوی موجود است که در ابتدای اسم واقف از عنوان «ملّا» استفاده شده و پیشوند هزار و 394 موقوفه به علما نسبت داده شده است.

حجت الاسلام احمدزاده ابراز کرد: علما و بزرگان ما علاوه بر توصیه مردم به وقف، خود نیز به این عمل خیر در عرصه‌های مؤثری چون رفع محرومت‌ها و یا علم و علم آموزی اقدام می‌کردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: هدف از برگزاری همایش عالم واقف، تجلیل از بزرگان و علمای واقف و انعکاس این نکته به جامعه است که علما علاوه بر رهنمود مردم به این امر خیر، خود نیز در انجام آن پیش قدم بودند.

انتهای پیام/ 28/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha