پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نصرالله پژمانفر

حوزه/ نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حکومت پهلوی فرهنگ وقف را از بین برد،‌ تأکید کرد: باید این پیشینه تخریب شده وقف و ذهنیت نگران مردم نسبت به وقف را اصلاح و در این راستا فرهنگ سازی کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در همایش «عالم واقف، مرحوم میرزا ابو صالح رضوی(نواب)» در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد با بیان اینکه غفلت جدی نسبت به ظرفیت بزرگ وقف صورت گرفته است، گفت: با نگاهی به گذشته مسائل اجتماعی و فرهنگی و نیازهای کشور، می‌توان دریافت که وقف نه تنها متوقف و منتظر ایجاد یک نیاز و حرکت برای رفع آن نبوده است بلکه در ایجاد موضوعات تعیین کننده مسیر فرهنگی کشور پیشتاز بوده است.

وی با تأکید بر این‌که علما، خیریّن و واقفین مردم را به سمت تدین بیشتر و نظم اجتماعی هدایت می‌کردند، گفت: حاکمیت و دولت‌ها «پا در کفش» مردم کردند و باعث کنار کشیدن آنان شدند و به همین علت امروز مردم انتظار دارند دولت برای ساخت بیمارستان، مساجد، مدارس و حتی تزئین خیابان و کوچه در اعیاد و شهادت‌ها اقدام کند و این امری بود که در گذشته خود مردم در قالب وقف به آن می‌پرداختند.

حجت الاسلام پژمانفر به موضوعات فرهنگی و سیاسی همچون فضای مجازی و آثارش در جامعه اشاره و ابراز کرد: برای پرداختن به این موضوع و انتظارات آن، به زیرساخت‌هایی نیاز داشت که در این راستا بسیاری از متدیّنین و خیرین می‌توانند اموال‌شان را در جهت هدایت مردم به وسیله این فضا و قالب و سایر عرصه‌های دانشی و اجتماعی استفاده و تحولی بزرگ ایجاد کنند.

وی با تأکید بر این‌که وقف یک پیشینه تخریب شده دارد که باید اصلاح شود، گفت: وقتی واقف و مردم متوجه شوند اموال واقف در مسیر نیّاتش صرف می‌شود و دولت و نهاد مربوطه یعنی اوقاف نسبت به این موضوع مراقب می‌کند، به سمت وقف تمایل داشته و به آن اطمینان می‌کنند.

حجت الاسلام پژمانفر با بیان اینکه یکی از آثار حکومت پهلوی‌ این بود که موقوفه را در مسیر صحیح نیّت واقف هزینه نمی‌کرد و بدین شکل فرهنگ وقف کمرنگ و نابود شد، تصریح کرد:‌ امروز باید این فرهنگ و ذائقه مردمی که نسبت به وقف نگران شده‌اند را احیا کنیم و این امر نیازمند کاری بزرگ است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای احیای این فرهنگ باید ذهنیت مردم نسبت به وقف را اصلاح کنیم و به آن‌ها بفهمانیم مراقبت از موقوفات با وسواس انجام می‌شود و می بایست نسبت به فرهنگ سازی در این زمینه اقدم کنیم، گفت: این کار، مسئولیتی است که بر دوش حوزه‌های علمیه قرار گرفته و باید به مردم این موضوع را منتقل کنیم که وقف بهترین مسیر برای اقدامات مورد نظرشان است.

حجت الاسلام پژمانفر اضافه کرد: باید سنت وقف را برای طرح مسائل فرهنگی در کشور احیا کنیم که البته امروز برای هر اقدامی به پشتوانه نیاز داریم که مهم‌ترین آن مردم هستند.

انتهای پیام/28/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha