شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اخبار سیاسی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

سیاسی

 

اسب تروای نفوذ ، زیر ذره بین رفت

در بسیاری از مفاسد اقتصادی و امنیتی، ردپای پررنگ دوتابعیتی‌ها را می‌توان دید. در ماجرای فساد 3000میلیاردی که در زمان خودش یک رکورد از اختلاس در شبکه بانکی را در سطح جهانی ثبت کرد، رئیس دوتابعیتی بانک ملی نقش کلیدی داشت. محمود خاوری با استفاده از همین تابعیت مضاعف کانادایی از کشور گریخت.در این بین مجلس به دنبال قوانین سخت تر برای دوتابعیتی های مسئول هست.

 

آمریکا با دست و پا زدن خود را از غرق شدن نجات داد

مجلس نمایندگان آمریکا به طرح تصویب بودجه موقت دولت رای مثبت داد. این اقدام به منظور جلوگیری از تعطیلی دولت انجام شد. در صورتی که این طرح امروز در سنا تصویب نشود، دولت آمریکا بالاجبار تعطیل خواهد شد و برخی ادارات و نهادهای دولتی مجبورند کارمندان و کارکنان غیر مهم خود را به علت نبود پول برای پرداخت حقوق به مرخصی اجباری بفرستند.

 

لوکزامبورگ هم دارایی های ایرانی ها را بالا کشید

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شکایتی علیه بورس لوکزامبورگ برای بازپس گرفتن 4.9 میلیارد دلار دارایی خود به جریان انداخته است. موسسه کلیر استرین زیرمجموعه بورس لوکزامبورگ است و در حال حاضر 4.9میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که بخشی از آنها در قالب اوراق قرضه دولتی است را بلوکه کرده است، البته 1.9 میلیارد دلار از این دارایی پیشتر به حکم دادگاه امریکایی از ید این موسسه خارج شده و به خانواده قربانیان انفجار مقر دریایی آمریکا در لبنان که به کشته شدن 214 نظامی منجر شد پرداخت شده است، آمریکا ایران را به عنوان مسئول این اقدام معرفی کرده است.

 

حفاظ آهنین برای دولتی ها در مجلس

معطلی هشت ماهه طرح سوال از رئیس جمهور و اعلام وصول نکردن استیضاح حداقل پنچ وزیر در مجلس نشان می دهد که هیئت رئیسه مجلس برای دولتی ها از رئیس جمهور گرفته تا وزرا یک حفاظ آهنی درست کرده است.استیضاح وزرای جهاد کشاورزی، کشور، راه و شهر سازی، آموزش و پرورش و تعاون، بیش از نصاب امضا داشته و دارد و حتی برخی از این استیضاح ها چند بار از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد اما هنوز بلا تکلیف است.

 

عراق در تلاطم بزرگ انتخابات غوطه ور شد

تحلیلگرعراقی مقیم ایران معتقد است : وضعیت ائتلاف ها - برای انتخابات پارلماتی پیش رو در عراق هنوز پایدار نیست و این ائتلاف ها در روزهای اخیر دچار تلاطم های بزرگی شده اند. غلبه بر داعش پس از حدود شش سال جنگ و درگیری، پشت سرگذاشتن بحران تجزیه طلبی و حتی بازپس گیری کرکوک به عنوان مهمترین منطقه مورد منازعه اقلیم کردستان با دولت مرکزی و خروج از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد در مجموع شرایطی را به وجود آورده است که عراق از این به بعد بیش از اینکه «موضوع» بازی کنشگران منطقه ای و بین المللی باشد خود تبدیل به بازیگری در مناسبات منطقه ای شده است که در حال بازیابی نقشی متناسب با جایگاه خود است.

 

هلی برد غیرقانونی آمریکایی ها صدای خرازی را هم بلند کرد

« کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران تاکید کرد که حضور آمریکا در خاک سوریه کمکی به صلح در این کشور نمی کند و جمهوری اسلامی ایران این حضور را غیرقانونی می داند. وی اظهارداشت:آمریکا باید اجازه بدهد مردم سوریه خودشان با یکدیگر گفت و گو کرده تا صلح برقرار شود و بتوانند از این مشکلات عبور کنند.

 

مایک پنس ، پس از مدت ها وارد خاورمیانه شد

«مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا با هدف مطرح کردن مسائل امنیتی و پیشبرد طرح های ضدایرانی راهی خاورمیانه می شود. پنس با دو پرونده که مدتهای طولانی در صدر اولویت هایش بود، به خاورمیانه خواهد آمد: شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و محدود کردن کمک های آمریکا به فلسطینی ها. که این دو تصمیم ترامپ از سوی فلسطینی ها محکوم شده است.پنس هنگامی که عضو کنگره آمریکا بود تلاش زیادی برای تغییر سیاست واشنگتن در قبال قدس و محدود کردن کمک ها به فلسطینی ها انجام داد.

 

پیغام پاکستان رویه اسلام آباد را تغییر داد

ممنون حسین رئیس جمهوری کشور پاکستان در سخنان خود در آئین رونمایی از کتاب پیغام پاکستان با قدردانی از فتوای ارزشمند بیش از 1800 نفر از علما در حرمت حملات انتحاری و اقدامت تروریستی گفت: فتوای اخیر علمای اسلام علیه تروریسم مطابق با روح تعالیم اسلامی است که عمل به آن در مهار فتنه افراط گرایی بسیار موثر است.

 

سبزی های آلمان به مسلمانان روی خوش نشان نداد

يكي از كارشناسان مذهبی و از سياستمداران حزب سبز آلمان ولكر بك در خصوص روند رو به کاهش جمعيت مسیحی و در مقابل افزایش چشمگیر جمعيت مسلمان در آلمان به اين نكته اشاره کرد كه بر اساس اين آمار دولت بايد رويه اي بي طرف در مقابل اين دو گروه دینی اتخاذ كرده و در مراقبت و حمایت از هر دو به يك اندازه كوشا باشد.

 

یهودی های یانکی،انگشت اتهام را به ایرانی ها نشانه رفتند

کمیته آمریکاییان یهودی از دولت آلمان خواست تا بنابر ادعای آن‌ها مبنی بر جاسوسی عوامل ایران از سفارت رژیم صهیونیستی و یک مهد کودک یهودی ، سفیر ایران را از آلمان اخراج کند. پیش‌تر نیز نشریه فوکوس گزارش داد که در پی این اتهامات مقام‌های آلمان به اماکن متعلق به ایران در مناطقی از برلین وارد شده‌اند.

 

آمریکا دست به دامان طراحان برجامی افتاد

با وجود مخالفت‌های مقامات کشورمان و مقامات اروپایی با هرگونه تغییر در برجام، طرحی توسط دو قانونگذار جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده است که مفاد برجام را برای ایران سخت‌تر می‌کند.این طرح تحت عنوان «قانون تحریم‌ها و سیاست آزادی ایران» توسط پیتر روسکام و لیز چنی که هر دو جمهوری‌خواه هستند معرفی شده است.

 

 

وصیتنامه جنجالی مبارز کهنسال به نتیجه رسید

وکیل مرحوم هاشمی رفسنجانی با رد وجود وصیتنامه‌ جدید رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تنها وصیت‌نامه‌ ایشان همان است که سال 1379 نوشته شده است. البته در پرونده «مبارز کهن‌سال» وابستگان آیت‌الله روایتگر ابعاد زندگی خصوصی و مشی خانوادگی او هستند و این پرونده تلاش می‌کند تصویر دقیق‌تری از 82 سال مجاهدت آیت‌الله برای انقلاب اسلامی را بازنمایی کند.

 

حامیان شیخ مظلوم به خیابان ها ریختند

مردم نیجریه در اعتراض به ادامه بازداشت شیخ زکزاکی رهبر معنوی شیعیان این کشور تظاهرات کردند. این تظاهرات در چارچوب کمپین نهادهای مدنی و حقوقی با عنوان "انتظار تا پایان" در حمایت از شیخ زکزاکی برگزار شد.ارتش نیجریه سال 2015 به تجمعات حامیان شیخ زکزاکی در شهر زاریا حمله کرد که به گفته طرفداران او به کشته شدن نزدیک به 1000 تن از جمله چند عضو خانواده وی منجر شد.

 

تابعیت در مجلس تعیین تکلیف شد

متن کامل طرح اصلاح قانون تابعیت در مجلس منتشر شد.هیئت‌ تحقیق و تفحص از افراد دوتابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مدیران ارشد کشوری روز سه‌شنبه هفته جاری گزارشی را که در این زمینه تدوین کرده بودند را با امضاء اعضای هیئت‌رئیسه این هیئت تقدیم کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی پارلمان کردند.بر اساس این گزارش حسینعلی حاجی دلیگانی عضو این هیئت تحقیق و تفحص گفته بود که در مسیر این تحقیق و تفحص به خلاهای قانونی بر خوردیم که در راستای رفع این خلاهای قانونی طرحی را تدوین کرده‌ایم.

 

ریاض دست به دامان سازمان همکاری اسلامی شد

دولت عربستان با وجود ادعای داشتن سامانه دفاع موشکی قدرتمند، از ترس حملات موشکی انصار الله یمن دست به دامان سازمان همکاری اسلامی شده است. عربستان به عنوان کشور اصلی متجاوز به یمن، که طی بمباران بی‌وقفه این کشور و قتل‌عام غیرنظامیان آن، در عرصه نظامی نتوانست حریف انصارالله شود، از شورای همکاری اسلامی خواست برای بررسی حمله موشکی انصار الله به ریاض جلسه فوق العاده تشکیل دهد.

 

سیسی خسارت‌های ملت‌های عربی ناشی از بهار عربی را اعلام کرد

رئیس جمهوری مصر اعلام کرد که خسارت‌های ملت‌های عربی از رخدادهای سال ۲۰۱۱ و انقلاب‌ها و تحولات پس از آن به ۹۰۰ میلیارد دلار ضرر و ۱.۴ میلیون کشته و ۱۵ میلیون آواره می‌رسد. سیسی افزود: هدف از انقلاب‌های عربی تغییر اوضاع به سمت شرایط بهتری بود، اما طرف‌هایی که چشم طمع داشتند گمشده خود را در سوء استفاده از این انقلاب‌ها یافتند.

 

وضعیت آماده‌باش ارتش ترکیه در مرزهای سوریه تشدید شد

سانه های ترکیه گزارش دادند که نیروهای ارتش ترکیه بعد از برداشتن بخش هایی از دیوار مرزی در ۱۲ نقطه از مرزهای این کشور با شهر عفرین سوریه حالت آماده باش را به بالاترین سطح خود افزایش داده اند.نیروهای ارتش ترکیه صبح امروز پنجشنبه 28 دی‌ماه تجهیزات نظامی به شهرهای هاتای و کلیس در نزدیکی شهر عفرین سوریه ارسال کردند.

 

 

 

امضای قرارداد جنجالی میان ریاض و واشنگتن

وزارت خارجه آمریکا با فروش ۵۰۰ میلیون دلاری تسلیحات موشکی سنگین به عربستان سعودی موافقت کرد.بر اساس بیانیه منتشره از سوی آژانس همکاری های امنیتی دفاعی وزارت دفاع آمریکا، کنگره این کشور نیز از صدور مجوز فروش این حجم از تسلیحات به عربستان سعودی مطلع است.بنا بر اسناد منتشر شده در خصوص این قرارداد، دولت عربستان سعودی همچنین خواستار خرید خدمات مربوط به مساعدت فنی، نظارت بر برنامه فیلد موشک های پاتریوت، قابلیت پیشرفته سازی موشک های پاتریوت و برنامه خدمات مهندسی موشک های پاتریوت از آمریکا شده است.

 

نقشه پنتاگون برای ایران پس از داعش فاش شد

مقام‌های آمریکایی به یک رسانه این کشور گفته‌اند پنتاگون بعد از پایان داعش، موضع نظامی خود را تا اندازه زیادی بر مقابله با نفوذ ایران در سوریه قرار داده است.این مقام گفت: «او به سنت‌کام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده) دستور داده تا اطمینان حاصل شود که ما در موضع مناسبی برای بر هم زدن این قرار داریم. به موازاتی که از شکست داعش فاصله می‌گیریم، موضع‌ نظامی ما در اینجا قرار خواهد داشت... مقابله با نفوذ ایران بخش زیادی از آن محاسبات است.»پالیتیکو در این گزارش مدعی شده، نگرانی مشترک تحلیلگران مسائل دفاعی در واشنگتن این است که ایران در تلاش برای ایجاد یک «پل زمینی» از ایران به داخل عراق و از آنجا به داخل مناطق تحت کنترل دولت سوریه است.

 

آمار تکان دهنده از حمله شهرک نشینان یهودی به مسجد الاقصی

عربیات با اشاره به اقدامامت اردن برای ترمیم مسجد الاقصی و توجه به آن تصریح کرد: این مسجد به صورت روزانه در معرض حمله شهرک نشینان تندرو یهودی قرار دارد به گونه ای که سال گذشته میلادی بیش از 25 هزار حمله به آن شد. وزیر اوقاف اردن افزود: یهودیانی که از کشورهای مختلف جهان برای گردشگری به قدس می آیند با شرحی از معبد سلیمان مواجه می شوند اما وزارت اوقاف به تبیین مقاومت اهالی قدس برای ناکام گذاشتن توطئه های صهیونیستی می پردازد.

 

شریک جنایات شیمیایی صدام فاش شد

سازمان ملل شریک رژیم بعث در استفاده از تسلیحات شیمیایی است. در مجموع حاصل جنگ شیمیایی عراق در عملیات کربلای ۵ از تاریخ۱۹ دی تا پایان سال (۷۰روز) حدود ۲۰۰۰ شهید و ۸۰۰۰ نفر مصدوم بود. سکوت مجامع بین‌المللی موجب شد عراق بار دیگر همزمان با عملیات خیبر( اسفند1362) در منطقه عملیاتی طلاییه-جزایر مجنون به طرز وسیع و بی سابقه ای از سلاح شیمیایی علیه نیروهای استفاده کند.محمد اسفندیاری رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرده است که مجموعا ۵۴۸ هزار و ۴۹۹ نفر جانباز در سراسر کشور داریم که از این تعداد ۵۱۷ نفر جانباز شیمیایی شدید، ۱۶ هزار و ۴۸۶نفر شیمیایی متوسط و۴۲ هزار و ۹۳۵ نفر شیمیایی خفیف هستند.

 

ربات ها هم به کمک سانچی شتافتند

ربات زیر دریایی جستجوگر، امروز به سانچی می‌رود تا بتوان از آخرین وضعیت نفتکش و سرنشینان آن ، اطلاعات جدید بدست آورد. طبق اعلام شرکت ملی نفتکش ایران، تیمی در حال اعزام به منطقه سانحه سانچی است که با استفاده از  ROV(ربات زیر آبی) بتواند ضمن بررسی وضعیت پیکرهای باقی مانده احتمالی، همچنین از کم و کیف وضعیت نفتکش، میزان آسیب دیدگی سازه و ساختمان اصلی آن و برآورد مقدار آلودگی ایجاد شده در محیط اطراف سانحه، اطلاعاتی کسب کند.پنج روز از غرق شدن کامل نفتکش ایرانی سانچی در آبهای شرق چین می گذرد، نفتکشی که با پیکر 29 خدمه ی ایرانی خود در عمق آبهای دریا آرام گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha