سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله ابوالحسن مهدوی- عضو خبرگان رهبری

حوزه/ نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مطرح کردن موضوع نقد امام و پیامبر از سوی مسئولان برای به دست آوردن دل مردم و رأی آوری، خوب نیست، گفت: نمی توان در گفتار پیامبر و امام احتمال خطا داد و آنان را نقد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی صبح امروز در جمع طلاب و فضلا با اشاره به موضوع جواز نقد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام) اظهار داشت: صحبتی را بعضی از مسئولان در مورد جواز نقد پیامبر و امام داشتند که بازتاب خاصی در مجامع حوزوی داشته است. 
وی افزود: موضوع این است که آیا می شود امام و پیامبر را نقد کرد و به مردم گفت که می توانید پیامبر و امام را نقد کنید؛ ممکن است گوینده بعداً تصحیح کند و بگوید منظور چیزی دیگری بوده است؛ البته آن شخص گوینده، جایگاه محترمی در نظام اسلامی دارد؛ پس سؤال اینجاست که آیا یک طلبه می تواند به مردم بگوید می توانند پیامبر و امام را نقد کنند یا خیر؟
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به موضوع عصمت پیامبر و امام تصریح کرد: اگر ما معتقد هستیم پیامبر و امام معصوم هستند، باید آن را به مردم منتقل کنیم؛ در آیه 59 سوره نساء، اطاعت از پیامبر و امام، در کنار اطاعت از خدا متعال واجب شده است.
وی اضافه کرد: ما از آیه می فهمیم که قول رسول خدا و اولی الامر، منطبق بر قول پروردگار است؛ پس همانگونه که نمی توان خدای متعال را نقد کرد یعنی احتمال خطا در گفتار پروردگار نمی دهیم، نمی توان در گفتار پیامبر و امام احتمال خطا داد و آنان را نقد کرد و از آنان اطاعت نکرد؛ خداوند متعال، اطاعت صد در صدی را از پیامبر انتظار دارد. 
آیت‌الله مهدوی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان از پیامبر و امام سؤال کرد، گفت: می توان سؤال پرسید اما نه سؤال انکاری؛ اگر پیامبر مطلبی را می فرمایند و مردم دلیلش را نمی دانند، می توانند بپرسند؛ اما سؤال انکاری به این معناست که چرا این حرف را زدید؛ در ظاهر، سؤال است اما در باطن به این معناست که نباید این حرف را مطرح می کرد؛ این نوع سؤال را استفهام انکاری می گویند. 
وی با بیان اینکه گاهی اوقات سؤال و نقد درباره ولایت فقیه است، تصریح کرد: اگر مردم نسبت به ولی فقیه انتقاد دارند، نمی توانند آن را مطرح کنند؛ چراکه بر اساس دلیل عقلی، مردم تخصصی در رشته فقاهت و مدیریت در رأس جامعه اسلامی را ندارند، بیش از نیمی از مردم در امور دینی متخصص نیستید؛ پس نمی توانند مرجع تقلید را نقد کنند. 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: همانند اینکه کسی نمی تواند، از پزشکان انتقاد کند؛ چراکه هیچ کس نمی تواند به یک پزشک بگوید تو اشتباه کردی، مگر اینکه متخصص باشد، برای مثال یک فقیه به فقیه دیگر می تواند بگوید اشتباه کرده ای و نظرش را مطرح کند.
وی بیان کرد: متخصص و فقیه می توانند به فقاهت رهبری معظم، ایراد بگیرد، البته فقیه سومی هم می تواند نظری بر خلاف آن دو ارائه کند، در حوزه علمیه آزادی زیادی وجود دارد و سخنان اساتید را می تواند نقد کرد اما این نقد توسط متخصصان انجام می شود. 
آیت الله مهدوی با بیان اینکه موضوع نقد امام و پیامبر از سوی مسئولان برای به دست آوردن دل مردم و رأی آوری، خوب نیست، خاطرنشان کرد: بنابراین آن افرادی که متخصص نیستند، می توانند از امام و معصوم و یا ولی فقیه سؤال بپرسند اما نه سؤال انکاری. 
انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha