پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: در حوزه علوم دینی و علوم انسانی نیز همین قاعده صدق می کند و پژوهشگر باید ابزار لازم برای ارائه یک پژوهش نوین را داشته باشد.

حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان اظهار داشت: با عنایت به این که پژوهش باید گرهی از مجهولات را باز کند و مسأله ای از مسائل و مشکلات بشر را برطرف نماید، می طلبد که پژوهشگر همیشه در رشته خود با علوم روز آشنا بوده در حد و مرز آخرین یافته های علمی حرکت کند(یعنی در لبه علم) تا بتواند مسائل مجهول را رصد و با استفاده از معلومات گذشته، راه روشن علم را توسعه دهد .

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: پژوهش باید همیشه نو و جدید باشد؛ بدین معنی که یا موضوع جدیدی باید بررسی شود و یا موضوعات بررسی شده مورد تجدید نظر قرار گیرد تا اشتباهات آنان مورد نقد قرار گیرد یا دامنه ی آن ها توسعه یابد .

وی با اشاره به اینکه پژوهش باید نوین باشد، افزود: موضوع پژوهش دارای عناصر و ارکانی است که در یک تحقق باید به آن توجه کافی صورت گیرد.

حجت الاسلام شریفی خواه به این عناصر مهم و حیاتی در امر پژوهش اشاره کرد و گفت: جدید بودن مسأله پژوهش، یکی از عناصر مهم آن است؛‌ به این معنا که یا تا بحال در مورد آن کار تحقیقی صورت نگرفته باشد و یا به طور کامل و صحیح مورد پژوهش قرار نگرفته باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه کردستان ابراز داشت: عنصر دیگر، مجهول یابی است؛ یعنی نتیجه پژوهش، گره و مشکلی از مشکلات بشر را در عرصه ای از زندگی برطرف کند.

وی تطابق با استاندارهای پژوش مقبول در دنیا را عنصر دیگر در پژوهش عنوان کرد و گفت: باید از نظر چگونگی ساختار و محتوا، مطابق استانداردهای روز دنیا بوده تا قابل مطرح شدن در مجامع علمی دنیا باشد.

حجت الاسلام شریفی خواه خاطرنشان ساخت: عنصر چهارم، متخصص بودن پژوهشگر در علمی است که درباره آن پژوهش را ارائه داده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: در حوزه علوم دینی و علوم انسانی نیز همین قاعده صدق می کند و پژوهشگر باید ابزار لازم برای ارائه یک پژوهش نوین را داشته باشد.

وی به این ابزار در امر پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: تخصص لازم، آشنایی با مسائل جدید، آشنایی با ساختار پژوهش استاندارد و....و باید گفت از آنجا که علوم تجربی هر روز در حال پیشرفت است به تبع آن علوم حوزوی و انسانی اسلامی نیز که باید احکام مربوط به پدیده های جدید را ارائه دهند باید در حال نو شدن باشند.

وی افزود: پس در سایه  پژوهش های جدیدی است که در عرصه های علوم اسلامی باید اتفاق بیفتد، مسائلی چون شبیه سازی، تغییر جنسیت و.... به دنبال خود مسایلی چون احکام ارث، محرم و نامحرم، احکام نکاه کردن و... را به صورتی جدید ارائه کرده که جواب جدید می طلبد که حوزویان باید در این عرصه های جدید ورود کرده با زبان علم پاسخ های آن را به جامعه ارائه دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha