جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدیر کل اوقاف مازندران

حوزه/ مدیرکل اوقاف مازندران، وقف را بهترین پشتوانه برای ترویج فرهنگی دینی در جامعه دانست و گفت: وقف جزو مترقی ترین احکام دین مبین اسلام است که جامعه را در مسیر رشد و تعالی دینی قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام ابراهیم حیدری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران امروز در نشستی با مدیران مدارس علمیه ساری با اشاره به این که واقفان خیراندیش همواره در تاریخ منشأ خدمات ارزشمندی به اسلام و فرهنگ دینی بوده اند، افزود: امروز بسیاری از مدارس علمیه که وجود خارجی ندارند و یا تعطیل شده اند، محصول روح بلند واقفان خیراندیش بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران همچنین به موقوفات گسترده حوزه های علمیه در کشور اشاره کرد و با بیان این که متأسفانه بسیاری از این موقوفات احصاء و احیاء نشده است، ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر نیز تعامل بسیار خوبی میان سازمان اوقاف و حوزه علمیه جهت احصاء و احیاء موقوفات وجود دارد.

وی با بیان این که حفظ موقوفات امروز جامعه مرهون تلاش های امام خمینی(ره) است، تصریح کرد: امام راحل در مخالفت با رژیم پهلوی برای لغو لایحه واگذاری اراضی وقفی به دولت و رژیم سخنرانی های کوبنده ای داشتند.

حجت الاسلام حیدری در ادامه با اشاره به این که امروز وقف های جدید باید مناسب با نیازهای روز جامعه باشد، گفت: وقف برای حوزه های علمیه می تواند یکی از نیت ها برای ثبت موقوفات جدید از سوی واقفان خیراندیش باشد.

وی سازمان اوقاف را پشتیبان خوبی برای مدارس علمیه دانست و تصریح کرد: باید به سمت گسترش موقوفاتی برویم که با نیازهای روز جامعه ما مطابقت داشته باشد و بتوانیم از آن طریق ارزش های دینی و فرهنگی جامعه را بیمه کنیم.

حجت الاسلام حیدری، وقف را بهترین پشتوانه برای ترویج فرهنگی دینی در جامعه دانست و بیان داشت: وقف جزء مترقی ترین احکام دین مبین اسلام است که جامعه را در مسیر رشد و تعالی دینی قرار می دهد.

مدیرکل اوقاف مازندران با اشاره به این که خوشبختانه امروز به برکت انقلاب اسلامی شاهد رشد و گسترش موقوفات در جامعه هستیم، تصریح کرد: روحانیت بهترین قشر برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه محسوب می شود و باید از ظرفیت حوزه های علمیه و روحانیت در این مسیر بیشتر بهره گرفته شود.

حجت الاسلام حیدری بر ضرورت تشویق مردم به ویژه واقفان جهت وقف برای حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: یکی از بهترین راه های خدمت به اسلام ناب تقویت و گسترش حوزه های علمیه به عنوان ترویج کنندگان دین و ارزش های اسلامی است.

وی با اشاره به این که رشد و گسترش بسیاری از ارزش های دینی در جامعه امروز به دلیل بهره گیری مناسب از فرهنگ وقف در ادوار مختلف بوده است، خاطرنشان کرد: وقف یک سنت دینی ماندگار است که در طول تاریخ راهکار عملی برای رفع بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده است.

مدیرکل اوقاف مازندران با اشاره به این که برای تبلیغ وقف باید از همه ظرفیت های تبلیغی موجود در جامعه استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: امروز طلاب و روحانیان یک ظرفیت تبلیغی بسیار بالا برای رشد و تقویت فرهنگ وقف در جامعه محسوب می شوند.

وی با بیان این که یکی از مهم ترین راه های اداره مدارس علوم دینی در گذشته همین موقوفات بودند، خاطرنشان کرد: متأسفانه با گذشت ده ها و صدها سال از آن رویداد مهم، بخش مهمی از آن موقوفات به فراموشی سپرده شده است.

حجت الاسلام حیدری با تأکید براین که یکی از مهم ترین وظایف اوقاف شناسایی و احیای موقوفات حوزه های علمیه با همراهی علما و بزرگان دینی هر منطقه است، تصریح کرد: احیای این موقوفات می تواند بسیاری از مشکلات مدارس علمیه را رفع کرده و بستری را برای و تقویت و گسترش آن را در جامعه فراهم کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha