پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

اقتصادی

 

ونزوئلا قربانی بزرگترین فروپاشی تولید نفت در تاریخ

تولید نفت ونزوئلا در دسامبر به رکورد پایین جدیدی سقوط کرد و برخی از بدبین‌ترین پیش‌بینی کنندگان را نیز شگفت زده کرد.آمار منابع ثانویه که از سوی گروه‌های مستقل تهیه می‌شود، نشان داد تولید نفت ونزوئلا در دسامبر ۸۲ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۱.۷۴۵ میلیون بشکه در روز رسید که مطمئناً نتیجه بدی بود اما نسبت به روند کاهش ماه‌های پیش از آن تفاوت چشمگیری نداشته است.با این‌همه در آماری که مستقیما از سوی دولت ونزوئلا ارایه شد، اعلام شد که تولید نفت این کشور در دسامبر ۲۱۶ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۱.۶۲۱ میلیون بشکه در روز رسید. این آمار مبهوت کننده بوده و به ریزش جدی‌تری اشاره دارد.

 

ابرپروژه تجاری کلید خورد

دبیر دوم رایزن بازرگانی چین در ایران بیان داشت: نهاد شورای توسعه تجارت خارجی چین، شبکه‌ای را در فضای مجازی ایجاد کرده است که تاکنون 135 کشور برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده‌اند و از بدو شکل‌گیری این پلت فرم اتاق بازرگانی ایران و چین جزء 13 نفری بوده که این شبکه را با کمک چینی‌ها طراحی کرده است.وی افزود: قرارداد پلت فرم با چینی‌ها امضا شده و از آگوست 2018 این پلت فرم فضای مجازی یک شبکه‌ای برای تجارت الکترونیک شکل می‌گیرد.دبیر دوم رایزن بازرگانی دفتر چین در ایران اظهار داشت: بر این اساس هر ایرانی که عضو شبکه باشد، کالا و خدمات خود را می‌تواند به طرف چینی و 135 کشور و برعکس معرفی کند.

 

عجز دولت از کسب درآمد در بهشت فرار مالیاتی

با وجود معافیت ۴۰ درصد اقتصاد از پرداخت مالیات، اما به لطف عدم دسترسی سازمان امور مالیاتی به حساب‌ بانکی و پایگاه‌ اطلاعات عملکرد مالی و اعتباری،‌ ایران همچنان بهشت فرار مالیاتی محسوب می‌شود، در حالی که دولت برای کسب درآمد عجز و لابه می‌کند.

 

جنگ خورشیدی میان چین و آمریکا بالا گرفت

رییس جمهور آمریکا ماه جاری فرصت دارد تا به تجارت چین آسیب بزند اما در نهایت، ممکن است مشاغل آمریکایی ضربه ببینند.با این‌همه صنعت خورشیدی آمریکا امیدوار است ترامپ در این قضیه مانند سایر موارد آتش بس دهد. یک گروه تجاری بزرگ هشدار داده است این تصمیم به جای حمایت از شرکت‌های آمریکایی، ممکن است به قیمت ده‌ها هزار شغل آمریکایی تمام شود.دیوید بای واتر، مدیرعامل شرکت انرژی تجدیدپذیر "ویوانت سولار" در این باره گفت: تعرفه‌های پیشنهادی، حمله مستقیمی به کارکنان آمریکایی و صنعت خورشیدی پررونق این کشور است.

 

کمیسیون تلفیق به درآمدهای بودجه کمک کرد

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: کمیسیون تلفیق بودجه 1397 کل کشور بیش از 10 هزار میلیارد ریال سقف لایحه بودجه را افزایش داد که باید از محل هایی چون فروش اموال تملیکی تامین شود. هرچند سقف بودجه مورد نظر دولت برای سال آینده 11 میلیون و 949 هزار و 354 میلیارد و 674 میلیون ریال بود اما این رقم در کمیسیون تلفیق رو به افزایش نهاد و به رقم 11 میلیون و 960 هزار و 106 میلیارد و 398 میلیون ریال رسید؛ بر این اساس، کمیسیون تلفیق 10 هزار و 751 میلیارد و 724 میلیون دلار به سقف بودجه دولت افزوده است.

 

طلای سیاه ایران چند قدم بالا کشید

روند افزایشی قیمت نفت که از روزهای نخست سال 2018 آغاز شد همچنان تداوم دارد، به گونه‌ای که قیمت نفت سبک ایران در هفته منتهی به 12 ژانویه (22 دی ‌ماه) به مرز 70 دلار برای هر بشکه رسید. قیمت نفت خام سنگین ایران در دوره مورد بررسی یک دلار و 24 سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به 65 دلار و 62 سنت رسید. میانگین قیمت نفت سنگین ایران نیز از ابتدای امسال تاکنون 65 دلار و هفت سنت برای هر بشکه بوده است.

 

شاخص بورس چند قدم عقب نشینی کرد

در معاملات امروز 850 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 798 میلیارد ریال در 65 هزار و 935 نوبت مبادله شد.شاخص بورس در آخرین روز دی ماه (شنبه) با 106 واحد افت به رقم 98 هزار و 817 واحدی عقب نشینی کرد.

 

صندوق بین المللی پول کلید راه حل را رونمایی کرد

مدیر بخش منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای (منا) صندوق بین المللی پول روز شنبه در یادداشتی که در پایگاه اطلاع رسانی این صندوق منتشر شد، اعلام کرد؛ اصلاحات کلید حل مشکلات مهمی است که سال هاست کشورهای منطقه منا را رنج می دهند.

 

فولاد به مقام چهاردهمی رضایت داد

انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: ایران در حالی سال 2017 به تولید 21.7 میلیون تنی فولاد خام دست یافته است که در مقایسه با عملکرد سال 2016 رشد 21.4 درصدی دارد .عملکرد کشورمان در این بخش در مقایسه با رشد تولید 5.7 درصدی چین در سال مورد بررسی، نشان از جهش حدود چهار برابری ایران دارد.بررسی عملکرد 66 کشور عضو نشان می دهد در سال 2017 کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد خام رقم 831.7 میلیون تن را ثبت کرد و جمهوری اسلامی ایران هم تولید 21.7 میلیون تنی را به خود اختصاص داده است. ایران کماکان جایگاه خود را به عنوان چهاردهمین فولاد ساز حفظ کرده، اما پیش بینی می شود در سال 2018 ایران حداقل با یک پله صعود به رتبه سیزدهم برسد.

 

نرخ بازاری تسلیم وارداتی ها شد

بازار مصرف سرانجام پس از سه هفته عرضه تخم مرغ وارداتی، تسلیم نرخ های جدید شد و اکنون هر شانه تخم مرغ دو کیلوگرمی تولید داخل به قیمت 130 هزار ریال عرضه می شود. براساس آمارها علت افزایش اخیر نرخ تخم مرغ ناشی از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و معدوم سازی مرغ های تخم گذار و افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت نهاده های طیور است.به همین دلیل دولت با هدف تنظیم بازار تخم مرغ از اوایل دی ماه جاری واردات این محصول را آزاد و مجوز واردات 20 هزار تن تخم مرغ را صادر کرد؛ این محصول به قیمت 126 هزار ریال در میادین میوه و تره بار عرضه می شود.

 

کاشف اختلاس نفتی تقدیر شد

شجاعت مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت در نوسازی ساختارها و استفاده از فرایندهای جدید اداری و مالی که منجر به کشف تخلف 100 میلیارد تومانی یک کارمند این شرکت شد، باید توسط سایر سازمان ها و شرکت ها دنبال شود که شاید در بیخ گوش مدیران آنها بدون آنکه اطلاع داشته باشند، تخلفاتی در حال وقوع است.

 

دو بازوی اقتصادی کشور قوی تر شدند

نگاهی به وضعیت بودجه عمومی دولت نشان می دهد که درآمد ایران از فروش نفت خام در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 67 درصد رشد کرده و به دنبال آن پرداخت های عمرانی نیز 51 درصد افزایش یافته است.

 

جهاد پوشاکی ها کیک اقتصاد را تکان داد

کیک اقتصاد ایران کوچک است و باید بزرگ شود اما این بزرگی در گرو رفع موانع کسب و کار و بهبود تعاملات در عرصه جهانی در زمینه های مختلف به خصوص صنعت پوشاک است. صنعت پوشاک با تاکید بر نیروی انسانی، متعامل با محیط زیست، استفاده نکردن از فناوری های بالا و پیچیده، آموزش در کوتاه ترین زمان و ارزش افزوده بالا یکی از صنایعی است که می تواند رونق بالایی را در اقتصاد کشور ایجاد کند.

 

حقوق کارمندی پلکانی شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 مجلس شورای اسلامی پلکانی شدن افزایش حقوق کارمندان دولت را در سال آینده از پیشنهادات مهم کمیسیون تلفیق به منظور کاهش فاصله پرداختی برای سال آینده اعلام کرد. حداقل بگیران تا 18 درصد حقوقشان افزایش خواهد یافت و بقیه نیز به تناسبی که دولت تصمیم می گیرد، افزایش حقوق خواهند داشت.

 

 

جذب با مشوق‌های مالی برای مهاجرت از تلگرام

اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد: با اجرای مصوبه 265 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که در راستای مصوبات شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی و به منظور حمایت و توسعه فعالیت‌ پیام‌رسان‌های داخلی بوده است، از ساعت 16 روز جمعه 29 دیماه، سقف تعرفه کاربر نهایی پیام رسان‌های داخلی مجاز را به میزان یک سوم سقف تعرفه ترافیک بین‌الملل کاربران نهایی اعمال می کند.از سوی دیگر، بنابر اعلام رایتل نیز، از این پس کاربران در ازای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی به میزان یک سوم سقف تعرفه ترافیک بین‌الملل را پرداخت می‌کنند.

 

سقف 4500 تومانی هم شکست

روند رو به رشد دلار آهسته و پیوسته ادامه دارد و در بازار امروز - شنبه - دلار و سکه تمام به روند صعودی هفته قبل ادامه داد؛ به طوری که دلار ۴۵۰۰ تومان شد. بازار سکه هم که هفته قبل افت و خیز زیادی داشت، این هفته را با افزایش نرخ آغاز کرد و از آخرین نرخ قبلش عبور کرد و یک میلیون و ۵۰۹ هزار تومان فروخته شد.

 

بغض وزیر صنعت بالاخره ترکید

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از معضلات اساسی واحدهای تولیدی را نرخ سود بالای بانکی عنوان و اعلام کرد: واحدهای تولیدی با نرخ سود ۲۳ درصد با مشکل مواجه می‌شوند و بازدهی واحدهای پاسخگوی این میزان سود نیست.شریعتمداری به وضعیت واحدهای تولیدی کشور اشاره و اعلام کرد: ۵۰ درصد از واحدهای تولیدی کشور با ظرفیتی بیش از ۵۰ درصد فعالیت دارند.

 

تازه ترین آمار گمرک کمر خودروسازی را شکست

به گزارش ایسنا، بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی ۹ ماهه سال جاری، در این مدت ۵۶ هزار و ۷۶ دستگاه خودرو به ایران وارد شده که ارزش آن به بیش از یک میلیارد و ۴۸۸ میلیون دلار می‌رسد.از تعداد کل خودروهای وارداتی به ایران در این مدت بیشتر تعداد خودروهای واردشده از کشور امارات متحده عربی بوده است.بر این اساس در ۹ ماهه سال جاری ۳۸ هزار و ۵۵۴ دستگاه خودروی سواری از امارات به ارزش یک میلیارد و ۱۱ میلیون دلار به ایران وارد شده است.

 

آژیر قرمز در ۹۶ سد کشور به صدا درآمد

۹۶ سد که ۴۰ درصد حجم مخازن ۱۷۷ سد مهم کشور را تشکیل می‌دهند کمتر از ۴۰ درصد آب دارند. سدهای دز، سفیدرود، لار، زاینده رود، ساوه و ملاصدرا از آن جمله است.27 سد کشور که 26 درصد ظرفیت مخازن 177 سد مهم کشور را دارند بین 50 تا 70 درصد پر است که سدهای طالقان، کرج ، جیرفت، البرز و گتوند اولیا قابل ذکر است.23 سد کشور نیز که 6 درصد از ظرفیت مخازن سدهای مهم را دارند بین 70 تا 90 درصد پر است، سدهای نیجران، دو برج، تنگه حمام و شیرین دره از آن جمله به شمار می آیند و 13 سد دیگر که تنها دو درصد ظرفیت 177 سد مهم کشور را به خود اختصاص داده اند بین 90 تا 100 درصد پر است که سدهای سورال ، گاوشان، رودبال ، داراب ، بافت و داریان از آن جمله است.

 

دست خونین اقتصادی آمریکا در عراق هویدا تر شد

«دلیر ماوتی» نایب‌رئیس کمیسیون امور پیشمرگه در پارلمان منطقه کردستان، اعلام کرد که آمریکا در ادامه کمک‌های خود به نیروهای پیشمرگه، 365 میلیون دلار دیگر را به این نیروها پرداخت می‌کند. وی افزود که آمریکا قصد دارد جدای از کمک 415 میلیون دلاری پیش‌تر خود به نیروی پیشمرگه، 365 میلیون دلار دیگر نیز به این نیروها کمک کند، اما این تصمیم تاکنون اجرایی نشده است.آمریکا پیش از عملیات آزادسازی موصل، در چارچوب پروتکل امضاشده با وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان، 415 میلیون دلار را به وزارت پیشمرگه برای کمک به این نیروها به‌ویژه برای پرداخت حقوق آنان پرداخت کرد.

 

کمیسیون تلفیق از تهاتر عقب نشینی کرد

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه، بدهی‌های دولت، پیمانکاران بخش خصوصی و بانکها تا سقف 100 هزار میلیارد تومان تهاتر خواهد شد. بر اساس اعلام پیشین اعضای کمیسیون تلفیق، طرح اولیه بر تهاتر 110 هزار میلیارد تومانی تاکید داشته است این در حالی است که در متن مکتوب مصوبات کمیسیون تلفیق رقم جدید تهاتر بزرگ 100 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

 

اصناف ، تخفیفات را باطل کردند

رئیس اتاق اصناف تهران ۹۰ درصد تخفیف‌های اصناف در بازار کشور را غیرواقعی خواند و گفت: باید اتحادیه‌ها را در روند قیمت‌گذاری کالاها در کشور دخیل کرد. رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: در شهر تهران همچنین پدیده زشت دست‌فروشی را در کنار خیابان و معابر شاهد هستیم که شهرداری تهران برای ساماندهی آنها اقدام می‌کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha