جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام اکبر اقوام کرباسی

حوزه/ استاد و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: انقلاب اسلامی موجب رخ دادن یک نقطه عطف خاصی در مباحث مربوط به حکومت دینی ایجاد کرد و آنها را متحول ساخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام اکبر اقوام کرباسی شامگاه شنبه در نشست علمی « مبانی کلامی الگوهای مختلف حکومت دینی » در سالن همایش های دبیرخانه انجمن های علمی حوزه اظهارداشت: بعد از انقلاب ما اندیشمندان زیادی تلاش کردند که نظریاتی را برای تبیین اندیشه سیاسی اسلام مطرح کنند و اتفاقا مباحث زیادی را بیان کرده اند و از این رو امروز شاهد نظریات مختلفی در این حوزه هستیم که هریک با نقدها و نقاط مثبتی رو به رو هستند.

وی افزود: هدف ما در این نشست این است که رابطه بین فقه سیاسی و کلام سیاسی را تبیین کنیم و این اندیشه را برای فعالیت های بعدی بارور سازیم، چراکه می دانیم همه این نظریه ها باید دارای پشتوانه قوی کلامی باشند تا بتوانند جای خود را در علوم دینی باز کنند.

این محقق حوزوی با بیان اینکه اندیشه های فقهی، نیاز به پشتوانه های قوی کلامی دارد، ادامه داد: برای ورود کلام سیاسی در عرصه فقه و حکومت سیاسی،% آنچه مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که اندیشه های فقهی نیاز به پشتوانه های قوی کلامی دارد.

حجت الاسلام  اقوام کرباسی بیان داشت: از ابتدای سابقه تفکر اسلامی این بحث مطرح بوده و جریان های مختلف فکری یا حتی سیاسی که در نخستین دوره های تفکر اسلامی حضور داشتند هر کدام در قبال بحث مسأله امامت و رهبری جامعه موضع گیری های متفاوتی داشتند.

وی افزود: همه تلاش می کردند، رفتارهای کلامی خود را تئوریزه کنند، همچنانکه در جریان های صدر اسلام یا خلافت عثمان و یا جنگ جمل این چراها و موضع گیری ها دیده می شود.

این پژوهشگر کلامی اظهارداشت: این بحث همچنان در طول تاریخ ادامه داشته و امروز هم بعد از انقلاب اسلامی این مسأله به صورت جدی تری مطرح شده است.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha