پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ابطحی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان از آغاز پذیرش حوزه این استان با ظرفیت ۱۴۰۰ نفر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید مهدی ابطحی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی تاسیس حوزه های علمه خواهران یکی از شاخص های انقلاب اسلامی است افزود: در سال 42 حضرت امام به جامعه مدرسین دستور اجازه تحصیل خواهران در حوزه علمیه را صادر کردند براین اساس در کشور فضایی ایجاد شد که جامعه الزهرای امروز قم از ثمرات آن است و نتیجه آن تربیت 6 نفر مجتهده در حوزه قم بود که در یک حد عالی علمی هستند.
وی با اشاره به اینکه در سال 75 رهبری در سفری که به شهر مقدس قم داشتند 40 دستورالعمل صادر فرمودند که یکی از آنها گسترش حوزه علمیه خواهران در سطح کشور بود تصریح کرد: یکی از عواملی که می تواند در تهاجم فرهنگی موثر باشد توسعه حوزه علمیه خواهران خواهد بو بر این اساس جامعه مدرسین دو مدیریت حوزه برادران و خواهران تشکیل دادند.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران تلاش کرد تا سراسر کشور حوزه های خواهران را تاسیس کند اظهار کرد: امروز نتیجه آن تلاش ها تاسیس 500 حوزه علمیه خواهران در سطح کشور و تربیت قریب 70 هزر طلبه مشغول به تحصیل بود که اگر این آمار را با طلاب جامعه الزهرا جمع ببندیم حدود 90 هزار طلبه در حال تحصیل هستند.
وی با اشاره  به اینکه حوزه های علمیه دارای اهداف بلند و عالی هستند و این اهداف را جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه های علمیه تدوین و به نظر رهبری رسانده اند افزود: جامعه شیعه امروز مشغول پیاده سازی اهداف هستند که نتیجه آن تربیت بانوان عالم، مومن، متعهد، بصیر، انقلابی، متخلق به اخلاق اسلامی، آگاه  و وظیفه شناس و پاسداری از تحکیم و تعالی خانواده بوده است.
حجت الاسلام ابطحی  ادامه داد: تربیت بانوان متخصص و کارآمد در راستای تحقق رسالت حوزه در عرصه تبلیغ و ترویج فرهنگ و اسلام ناب محمدی در سطوح و ساختهای مختلف از رویکردهای حوزه علمیه خواهران بوده که امروز این اهداف دنبال می شود و عده ای را با این اهداف تربیت کرده ایم.
وی با بیان اینکه حوزه علمیه استان اصفهان دارای 52 حوزه علمیه خواهران تحت پوشش مدیریت استان اصفهان هستند تصریح کرد: شهرستانهای کاشان و آران با توجه به نزدیکی به استان قم زیر نظر قم هستند و به جز آمار این 2 شهرستان مابقی شهرستانها تحت پوشش مرکز مدیریت استان اصفهان قرار دارند.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در خصوص پذیرش حوزه علمیه خواهران در استان اصفهان یادآور شد: مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در استان اصفهان در مقاطع  سطح 2 معادل کارشناسی، سطح 3 معادل ارشد و سطح 4 معادل دکتری طلبه میپذیرد که سطح 2 دارای دو حالت تمام وقت و پاره وقت است و باتوجه به اینکه خواهران دارای اشتغال، همسرداری و تربیت فرزندان هستند و توان حضور تمام وقت را ندارند فضایی را ایجاد کردیم که بصورت پاره وقت 76 واحد را در حوزه و مابقی را غیرحضوری در منزل می خوانند.
وی با بیان اینکه کل واحدهای سطح  2 تعداد 190 واحد است تشریح کرد: 3 واحد از این تعداد شامل پایان نامه است و برای تمام وقت باید همه واحدها  را در حوزه بخوانند.
استاد حوزه  با اشاره به اینکه در سطح 3 تحصیل به صورت  تمام حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری است یادآور شد: خواهرانی که از دانشگاه دارای مدرک لیسانی هستند برای ثبت نام در حوزه اگر رشته آنها با رشته های حوزه همخوانی داشته باشد بعد از ثبت نام، آزمون و مصاحبه 80 واحد از سطح 2 را می گذرانند و  به سطح 3 وارد میشوند.
وی با بیان اینکه سطح 2 حوزه دروس عمومی تدریس میشود افزود: سطح 3 بصورت تخصصی در 7 رشته تفسیر و علوم قرآنی، فقه و اصول، ادبیات عرب، اخلاق و تربیت، مطالعات زن، کلام و عقاید و رشته تاریخ اسلام تدریس می شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهاندر ادامه اظهار کرد: برای مقطع سطح 4 کسانی که فارغ التحصیل سطح 3 باشند ثبت نام کرده و در 3 رشته تفسیر تطبیقی در مدرسه فاطمه زهرای خوراسگان و رشته فقه خانواده و کلام در مدرسه مجتهده امین تدریس می شود.
وی با اشاره به اینکه ثبت نام از طریق سایت whc.ir انجام می پذیرد ابراز کرد: برای ثبت نام از هر داوطلب مبلغ 20 هزار تومان دریافت می شود و تمام تحصیل در تمام مقاطع رایگان خواهد بود چراکه اعتقاد ما این است که فقه آل رسول را با پول نباید آموخت.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه ظرفیت پذیرش در سطح 2 حدود 1200 نفر است و برای سطح 3 حدود 120 نفر است افزود: در سطح 4 که معادل دکتری است حدود 30 نفر در سال پذیرش می شوند که چنین آماری در گذشته سابقه نداشته چراکه پیشتر ما استادی برای تدریس این دوره های تخصصی نداشتیم و مجبور بودیم برای تحصیل از قم استاد بیاوریم.
وی درخصوص شرایط پذیرش خاطرنشان کرد: در سطح 2 با حداقل معدل دیپلم  12 دارای حداکثر 35 سال سن بدون آزمون ورودی و صرفا با  با مصاحبه ای که در 22 اردیبهشت 97 انجام می شود افراد پذیرش خواهند شد همچنین در سطح 3 از فارغ التحصیلان سطح 2 ثبت نام می شود که بدون شرط سنی است اما برای خواهران غیرحضور شرط معدل 17 وجود دارد و برای سطح 4 شرط سنی نداریم.
حجت الاسلام ابطحی  در رابطه با زمان پذیرش حوزه های علمیه خواهران در استان اصفهان اذعان کرد:پذیرش از تاریخ 3 بهمن الی 28 بهمن خواهد بود.
وی با بیان اینکه از سال 76 تاکنون بالغ بر 5 هزار فارغ التحصیل در استان اصفهان داشته ایم افزود: حدود 7 هزار و 200 نفر هم اکنون در حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان در حال تحصیل هستند که از این افراد به عنوان مبلغ و امام جماعت خواهران استفاده می شود.
وی ادامه داد: در حوزه های آموزش و پرورش خواهران در دبستان ها و دبیرستان ها بالای 400 مدرسه را تحت اقامه جماعت برای خواهران داریم.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهاندر خصوص منبع تامین مخارج تحصیلی حوزه های علمیه خواهران تاکید کرد: اکثر هزینه حوزه های علمیه توسط خیرین پرداخت می شود و تا سال 90 از سوی دولت هیچ مبلغی به حوزه ارسال نمی شد اما امروز نیز که دولت به حوزه ها کمک مالی می دهد بودجه ای که به کل حوزه های علمیه سراسر کشور می دهند به اندازه نصف بودجه دانشگاه اصفهان هم نیست 
وی در ادامه تاکید کرد: ما نمی خواهیم به دولت وابسته باشیم ما افتخارمان این بوده که وابسته به دولت نباشیم چون محدود خواهیم شد و مجبوریم در مواقع مختلف سکوت کنیم براین اساس اهل سنتی که در کشورهای سعودی به دولت  وابسته شدند مجبور به سکوت هستند و در مقابل دولت ها باید کوتاه بیایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha