جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‎الاسلام سید جواد نورموسوی

حوزه/ مدیر روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ضمن تشریح بخش های مختلف این مجموعه طلاب این مرکز را به دلیل تحصیل بدون انگیزه مدرکی جزو نخبگان حوزه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام سید جواد نورموسوی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با ذکر این مطلب که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)بدون حمایتهای دولت و با استقلال مالی فعالیت می کند گفت: این مرکز از این حیث هیچگونه اعتبار تخصیصی و مقطعی ازدولت دریافت نکرده است؛ زیرا مرحوم آیتاللهالعظمی فاضل لنکرانی اعتبارات دولتی  را در حوزه علمیه جایز نمی دانستند.

مدیر روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: اعتقاد آن مرجع فقید و آیتالله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی معتقد بود و هست که حوزه علمیه باید با وجوهات و حمایتهای مردم دلسوز به دین اداره شود.

وی این مرکز را یادگار ماندگار آیت الله العظمی فاضل لنکرانی دانست و گفت: ایشان فرمودند، ما هرچه داریم از اهل بیت(ع) است و به همین دلیل نام این مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نهادند.

حجت الاسلام نورموسوی با ذکر این مطلب که در زمان حیات ایشان 4 شعبه در این مرکز وجود داشت اظهارکرد: خوشبختانه امروزه 11 شعبه در ایران و خارج از کشور فعالیت دارند؛ بیش از 1120 طلبه سطوح عالی و خارج فقه و اصول و کلام حوزه و تفسیر قرآن در این مرکز فعالیت علمی دارند.

مدیر روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: این مرکز 15 سال است  پس از تدریس فقه و اصول، تربیت مدرس را در دستور کار خود دارد و  برای پاسخگویی به شبهات در خصوص شیعه در دنیا ، مرکز تخصصی تربیت محقق مذاهب اسلامی را راه اندازی نموده است.

وی گفت: تا کنون 2236 طلبه نخبه سطوح عالی و خارج فقه و اصول و کلام و تفسیر قرآن وارد این مرکز فقهی شده اند که شامل مراکز فقهی علمی در مشهد، تهران، افغانستان و قم هستند، البته طلاب دیگری در کرج و تبریز و لندن و مالزی و اندونزی فعالیت دارند.

حجت الاسلام نورموسوی بیان کرد: تا کنون 2907 مقاله علمی و تخصصی در این مرکز تدوین شده است؛ طلاب این مرکز برای مدرک تحصیل نمیکنند؛ یعنی در این حوزه به هیچ طلبه ای مدرک نمی دهند و طلاب این مرکز صرفا برای تحصیل علم به این مرکز مراجعه می کنند.

وی افزود: این مرکز آزمون ورودی داوطلبان در اردیبهشت ماه هر سال حداقل  20 نفر به تعداد طلاب خود را می افزاید؛ این طلاب طلابی هستند سطح 2 حوزه را به اتمام رسانده اند؛ شیوه آموزشی این مرکز شاگرد محور است؛ تعداد جزوات تدوین شده در این مرکز بیش از 4هزار جزوه است و هر طلبه در هر دوره تحصیلی  باید یک جزوه را به استاد ارایه دهد.

مدیر روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: تا کنون 271 نشست علمی در این مرکز برگزار شده است که 30 درصد این نشستها با حضور شخصیت های برجسته  بین المللی انجام شده است؛ از جمله نشست علمی با اتاق فکر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این مرکز برگزار شد که با موضوع تفاوت حکومت بانظارت ولایت فقیه و حکومت های دیگر بود.

وی گفت: نشست هایی علمی با حضور روسای اتحادیه علمای  اهل سنت عراق، تونس، مصر، اساتید دانشگاه مجارستان و ایتالیا و انگلستان، آمریکا و... در این مرکز برگزار شده است؛ نتیجه این نشست ها نیز 11 جلد کتاب علمی بوده است که این تعداد کتاب طی مراسمی رونمایی خواهد شد.

حجت الاسلام نورموسوی با ذکر این مطلب که 234 کلاس هر روزه در این مراکز تشکیل می شود عنوان کرد: خوشبختانه طلاب مرکز فقهی از نخبگان طلاب حوزوی به شمار می آیند؛ تعداد اساتید این مرکز 271 نفر است.این افتخار را داریم که دانش آموختگان مرکز فقهی ائمه اطهار علیه السلام به عنوان اساتید برجسته در حوزه های علمیه مشهد و قم و تهران و افغانستان و مراکز تخصصی حوزه به تدریس اشتغال دارند.

وی با ذکر این مطلب که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تاکنون 355 عنوان کتاب منتشر کرده است گفت: این منشورات شامل تیراژی از 2 تا 400هزار جلد است؛ طرح های پژوهشی این مرکز نیز متناسب با نیاز جامعه و دنیای اسلام انجام می شود که تا کنون 59 طرح پژوهشی نیز انجام شده و در حال انجام است.

مدیر روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) این مرکز را مرکز فقهی، یک شخصیت علمی شاگرد و استاد پرور دانست و گفت: نیاز حوزه علمیه را به این شکل با پرورش نخبگان علمی پاسخ می دهد؛ این مرکز 616 نفر را تا کنون در بخش خارج فقه و اصول تربیت کرده است؛ تعداد طلاب بخش سطح و خارج فقه و اصول 244 نفر است؛ در شکل گروه های حداکثر تا 15 نفر نیز مشغول به تحصیل هستند؛ در این مرکز در قم 53 کلاس به شکل همزمان برگزار می شود؛ 450 مقاله علمی در سال 95 تدوین شده است.

وی تصریح کرد: در معاونت پژوهشی این مرکز، 14 گروه علمی فعالیت دارند که به شکل تخصصی فعالیت می کنند و پاسخگوی نیاز جامعه اسلامی و حوزه علمیه است؛ گروه هایی چون فقه اقتصاد، پزشکی، قضا، رسانه، امنیت، ثقلین، اصول فقه، اجتماعی، نفت و انرژی، محیط زیست، قواعد فقهیه، تقریرات، حقوق بشر اسلامی در این مرکز فعالیت دارند که اخیرا مصوب شده است که فقه مسایل مستحدثه نیز راه اندازی شود.

وی اظهارکرد:  در مرکز فقهی افغانستان 355 نفر طلبه مشغول به تحصیل هستند که 30 استاد کار تدریس را دنبال می‏کنند؛ در مشهد نیز مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی نیز سه سال است که راه اندازی شده و اساتید مجربی نیز در این مرکز فعالیت دارند که شامل 32طلبه نخبه است که با 6 کلاس اداره می شود.

مدیر روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: 6 استان نیز درخواست دایر کردن مرکز رادارند که جدای از آن درخواست مرکز تخصصی مطالعات مذاهب اسلامی نیز در سه استان مطرح شده است.

حجت الاسلام نورموسوی عنوان کرد" تا کنون 4765 درس آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی تنظیم و طبقه بندی شده است که شامل1580درس خارج فقه  2202 درس اصول، 388 درس تفسیر قرآن کریم 314 درس اخلاق و 281 سخنرانی این استاد حوزه علمیه است.

وی عنوان کرد: همچنین باتلاش وکوشش 10 ساله ، 4182 درس آیتاللهالعظمی فاضل لنکرانی جمع آوری شده است که شامل اصول و فقه و تفسیر و نهج البلاغه و اخلاق است.

مدیر روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار بیان کرد: کتابخانه آیت الله فاضل لنکرانی در قم شامل سه کتابخانه مرکز تخصصی کلام و دو کتابخانه و یک کتابخانه تخصصی محققین کم نظیر است که به شکل کابینی فعالیت می کند.

وی گفت: 25هزار عنوان کتاب در قالب 56321 جلد در کتابخانه عمومی قراردارد؛ البته در کتابخانه محققین30 نفر ظرفیت مموجود است که محققین با فراغ بال با بهترین امکانات پژوهشی مشغول به فعالیت علمی هستند.

حجت ‏الاسلام نورموسوی اظهارکرد: پانزده سالی است که مرکز تخصصی تربیت مدرس ومحقق مذاهب اسلامی  مرکز فقهی نیز در این مرکز فعالیت دارد که 188 نفر در این مرکز تحصیل کرده اند که هم کاکنون 113 نفر مشغول به تحصیل هستند؛ ماحصل تلاش و کوشش علمی محققان کلامی این مرکز  شامل 32 عنوان کتاب است. که به چاپ رسیده است.

مدیر روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: 32 عنوان کتاب در این مرکزتخصصی کلام  چاپ شده است که ماحصل  43 همایش علمی برگزار شده است که در رشته کلام بوده است ؛13 گروه علمی آموزشی و پژوهشی در این مرکز فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: مرکز تخصصی تفسیر قرآن کریم امروزه ششمین سال خود را سپری می کند؛ تفسیر تخصصی و ترتیبی در این مرکز انجام می شود تا کنون 322 نفر در این مرکز به تحصیل پرداخته اند؛ تعداد طلاب مشغول به تحصیل 168 نفر و تعداد طلاب تخصصی نیز 73 نفر هستندکه زیر نظر اساتید مجرب مشغول به تحصیل تفسیر قرآن کریم هستند؛ تا کنون 44 مقاله علمی قرآنی نیز از سوی طلاب تدوین شده است.

وی عنوان کرد: مدرسه علمیه ائمه اطهار از جمله مراکز وابسته مرکز فقهی است که با همت آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی  در 5سال پیش افتتاح شده است و یکی از دلایل آن بود که طلاب را پرورش دهیم و وارد مرکز فقهی کنیم و طلابی که توانایی به اجتهاد رسیدن را دارند را جذب کنیم؛ این مدرسه با هماهنگی مرکز مدیریت است که 123 طلبه دارد که مشغول به تحصیل هستند؛ ورودی امسال 27 نفر بوده است.

در این مدرسه طلاب از بدو ورود تا زمان فارغ التحصیل شدن قرآن و مقدمات تفسیر را آموزش می بینند. به یک تعبیر این مدره قرآن محور است.

حجتالاسلام نورموسوی بیان کرد: انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به زبان فارسی عربی و انگلیسی و اردو و روسی فعالیت دارد که عمده فعالیت آنها عربی است؛ یعنی 60 درصد آثار به زبان عربی است زیرا این کتب، علمی است و دنیای اسلام نیز نیازمند این کتب بود به زبان عربی و انگلیسی چاپ شده است.

وی گفت: در سال گذشته 21950 جلد کتاب اهدا شده است؛ تا کنون 92 نمایشگاه از سوی مرکز برگزار شده که شامل حضور در 28 نمایشگاه در خارج از کشور بوده است؛ 163 اثر از آیت الله العظمی فاضل و بیش از 60 اثر از آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی در این نمایشگاه‏ها عرضه شده است.

مدیر روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: 5000 مسجد و هیئت و کانون فرهنگی و پایگاه مقاومت بسیج و دبیرستان های کشور در طول سال تحت پوشش واحد فرهنگی این مرکز هستند واز محصولات فرهنگی مرکز در اختیار آنان قرار می گیرد ؛ مسابقات مختلفی در این رابطه برگزار می‌شود که گاهی 400 هزار نفر در این مسابقات شرکت می‌کنند و اغلب شرکت کنندگان در این مسابقات نیز از جوانان هستند.

وی گفت: یک میلیارد و 148 میلیون تومان تا کنون به این مسابقات جوایز هدیه شده است؛ تعداد شرکت کنندگان این مسابقات کتابخوانی تا کنون 14 میلیون نفر بوده اند که شامل استان های اهل سنت نشین نیز برگزار شده است.

حجت‎‌الاسلام  نورموسوی تصریح کرد: معاونت اخلاق و تهذیب در این مرکز راه اندازی شده است که تا کنون کتب مختلفی در اختیار طلاب و خانواده های آنها قرار گرفته است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha