جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حوزه علمیه مرند

حوزه/ طلاب مدرسه علمیه خواهران شهرستان مرند، علیرغم کمبود امکانات و تحصیل در ساختمان نیمه تمام عمرانی، با انجام فعالیت های فرهنگی و مذهبی و اجتماعی، فرمان «آتش به اختیار» رهبری را در عمل معنا کرده اند.

خبرگزاری حوزه – تبریز

با فاصله نسبتا زیادی از مرکز شهر، در شهرک میلاد شهر مرند، مدرسه علمیه ای از دور نمایان است، ساختمان آجری با معماری اسلامی از دور نشان می دهد که یک مرکز فرهنگی و دینی و آموزشی است.

یک چاردیواری بزرگ اما نیمه تمام، ساختمان آموزشی آن در سه طبقه احداث شده و مورد بهره برداری قرار گرفته، اما دورتا دور آن، زمین بزرگی است که به گفته مدیر مدرسه علمیه خواهران مرند، به علت کمبود بودجه عمرانی، نیمه تمام رها شده است.

این ساختمان سه طبقه، حتی آسانسور ندارد و تنها درب آسانسور نصب شده و طلاب خواهر نمی توانند هیچ استفاده ای از آن کنند و باید هر روز چند مرتبه، این پله ها را بالا و پایین بروند.

نبود مهد کوک ویژه نگهداری فرزندان طلاب خواهر، نبود سالن ورزشی و خوابگاه و تجهیزات ناقص اتاق رایانه تنها با چهار سیستم نیز از دیگر کمبودهای این مرکز آموزشی است.

اما طلاب خواهر مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهرا(س) مرند، با همین امکانات اندک در مکانی دورافتاده از شهر، از تلاش علمی و فرهنگی دست برنداشته و موفقیت های بزرگی را در سطح استانی و کشوری کسب کرده اند، آن ها با برخی فعالیت های فرهنگی و پژوهشی، در واقع به فرمان «آتش به اختیار» مقام معظم رهبری لبیک گفته اند.

تحصیل ۱۵۰ طلبه خواهر در مرند

اکرم جعفری ثانی، مدیر مدرسه علمیه خواهران شهرستان مرند، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با اشاره به پیشینه حوزه علمیه خواهران در این شهر ابراز داشت: حوزه علمیه خواهران از سال ۱۳۷۶ در مرند آغاز به کار کرد، ابتدا به شکل مکتب القرآن افرادی تربیت شدند سپس حوزه علمیه حضرت فاطمه الزهرا(س) راه اندازی شد و بعد از استقرار حجت الاسلام نعمت زاده امام جمعه مرند در سال ۱۳۷۷ در این شهر، به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه اولین مدیر مدرسه علمیه خواهران مرند به عهده خانم معصومه غیبی فارغ التحصیل جامعه الزهرا(س) قم بود، اظهار داشت: در آغاز به کار حوزه های علمیه خواهران در مرند، تعداد ۵۶ طلبه خواهر در پایه های اول تا سوم تحصیل می کردند.

جعفری ثانی خاطرنشان کرد: طلبه های خواهر پایه سوم در همان زمان، به عنوان استاد، کار تدریس را بر عهده داشتند و اولین دوره طلبه های خواهر در سال ۱۳۸۰ از این مدرسه علمیه فارغ التحصیل شدند. 

مدیر حوزه علمیه خواهران شهرستان مرند با اشاره به اینکه این مدرسه ابتدا در ساختمان استیجاری فعالیت می کرد، عنوان کرد: با مستقر شدن حوزه علمیه برادران در ساختمان جدید، حوزه علمیه خواهران به حوزه علمیه صمصامی انتقال پیدا کرد، سپس یک سال دیگر اجاره نشین بودیم، تا اینکه ساختمان مدرسه علمیه خواهران در ۲۰ مهر سال ۱۳۹۴ در شهرک میلاد مرند در سه طبقه به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به تعداد طلبه های این مدرسه ابراز داشت: هم اکنون تعداد ۱۵۰ طلبه خواهر در پایه های اول تا پنجم در این مدرسه تحصیل می کنند و ۱۸ نفر نیز در حال پایان نامه نویسی هستند.

جعفری ثانی با اشاره به اینکه ۲۸ نفر در پایه اول به صورت حضوری و پاره وقت تحصیل می کنند، گفت:  تعداد ۲۱ استاد این حوزه علمیه، همگی فارغ التحصیل همین مدرسه هستند و این تنها مدرسه استان آذربایجان شرقی است که به شهرهای اهر، آذرشهر، شبستر، جلفا، خسروشهر و مشکین شهر نیز استاد خواهر اعزام کرده است.

جذب طلاب خواهر پاره وقت

مدیر حوزه علمیه خواهران شهرستان مرند همچنین به جذب طلاب پاره وقت در این مدرسه اشاره کرد و اظهار داشت: در این مدرسه، طلاب پاره وقت نیز جذب می شوند که شرط سنی ندارد، با این تفاوت نسبت به طلاب حضوری که پاره وقت ها ۱۴ واحد درسی را در مدت ۷ سال می گذرانند اما طلاب حضوری ۲۰ واحد را در ۵ سال فارغ التحصیل می شوند، هم اکنون تعداد ۱۰ طلبه پاره وقت در این مدرسه تحصیل می کنند.

این استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به کاهش متقاضیان تحصیل در حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: دلیل کاهش تقاضا، تبلیغات کمی است که در این زمینه صورت می گیرد و از طرفی دانشگاه ها نیز اقدام به جذب دانشجو بدون آزمون ورودی می کنند، هم اکنون آزمون ورودی نیز از حوزه های علمیه خواهران حذف شده و مصاحبه و تحقیق، تنها فیلتر جذب در حوزه علمیه است.

وی همچنین از اخذ مجوز سطح سه رشته تفسیر در این مدرسه علمیه خبر داد.

حضور مستمر در المپیاد کشوری

جعفری ثانی در بخش دیگری به تشریح برنامه های فوق برنامه این مدرسه علمیه پرداخت و تصریح کرد: مدرسه علمیه خواهران مرند هشت دوره است که به المپیاد کشوری راه پیدا می کند و طلاب خواهر مرند هر ساله بدون استثنا در این المپیاد حضور دارند و از این لحاظ جزو مدارس برتر کشور هستیم.

وی افزود: سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴در جشنواره علمی اساتید کشوری، بین ۱۵ مدرسه علمیه خواهران در استان، دو نفر از اساتید استان آذربایجان شرقی از تبریز و مرند در رشته ادبیات عرب به مرحله کشوری راه پیدا کردند؛ سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ نیز یکی از اساتید حوزه علمیه خواهران مرند در رشته اصول به مرحله کشوری جشنواره علمی اساتید رسید.

اقامه نماز جماعت در مدارس دخترانه مرند

مدیر مدرسه علمیه خواهران مرند اما به فعالیت های فرهنگی این مدرسه نیز اشاره کرد و گفت: طلاب مدرسه علمیه خواهران مرند در سال ۱۳۹۲ رتبه اول کشوری مسابقات قرآنی تبیان، در سال ۱۳۹۳ رتبه اول استانی در رشته قرائت، در سال ۱۳۹۴ رتبه سوم استان در رشته قرائت و در سال ۱۳۹۵ رتبه برگزیده استانی در رشته قرائت را کسب کردند.

جعفری همچنین کسب رتبه اول کشوری در مسابقه کتابخوانی شهید مطهری در سال ۱۳۹۲، رتبه دوم استانی در سال ۱۳۹۳ و کسب رتبه کشوری در سال های گذشته و امسال را از دیگر موفقیت های فرهنگی این مدرسه علمیه برشمرد.

این استاد حوزه علمیه خواهران از همکاری این مدرسه با سایر نهادهای فرهنگی شهرستان خبر داد و اذعان کرد: همکاری مستمر و منظمی با بسیج داریم و طلاب خواهر به عنوان مربی حلقه های طرح صالحین به پایگاه های بسیج اعزام می شوند.

وی به همکاری با کمیته امداد امام خمینی(ره) جهت برگزاری دوره های ویژه مددجویان با حضور طلبه های خواهر و حضور طلاب خواهر به عنوان روحانی کاروان در سفرهای زیارتی هم اشاره کرد.

مدیر مدرسه علمیه خواهران مرند تاکید کرد: ۴۰ نفر از طلاب خواهر با حضور در مدرسه های دخترانه ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان شهر مرند به عنوان امام جماعت انجام وظیفه می کنند.

جعفری گفت: در ماه مبارک رمضان نیز در شهرک میلاد برنامه های قرآنی و نماز جماعت برپا کرده و در حسینیه امام خمینی(ره) مرند نیز برنامه های جزوخوانی، تفسیر قرآن و بیان احکام نماز برگزار می کنیم.

تشکیل هسته های پژوهشی

مدیر مدرسه علمیه خواهران مرند در ادامه با تشریح فعالیت های پژوهشی این مدرسه عنوان کرد: طلاب این مدرسه علمیه در سال ۱۳۹۱ رتبه برتر جشنواره علامه حلی، رتبه سوم کشوری جشنواره دختران آسمان، رتبه سوم جشنواراه علامه حلی سال ۱۳۹۴، رتبه دوم جشنواره علامه حلی سال ۱۳۹۵، برگزیده استانی در جشنواره بانوی کرامت ۱۳۹۵و رتبه سوم جشنواره علامه حلی سال جاری را به دست آوردند.

جعفری با اشاره به تشکیل هسته های پژوهشی ادامه داد: مدرسه علمیه خواهران مرند و جلفا در بین ۱۵ مدرسه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی، تنها مدارسی هستند که اقدام به تشکیل هسته های پژوهشی و کانون پژوهشی کرده اند.

وی تاکید کرد: همکاری نزدیکی نیز با دانشگاه ها و آموزش و پرورش شهرستان مرند داریم و براین اساس برخی از طلاب خواهر ما جذب این نهادها شدند.

 

گزارش: بیت اله احمدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
    0 0
    با عرض سلام و خسته نباشید میخواهم از شما در مورد ازدواجم کمک بگیرم. من میخواهم با یک شخص طلبه خانم ازدواج کنم اما تا کنون هیچ موردی نیافتم. من متولد سال ۷۵ هستم ساکن مرند و شغلم تست خودرو هست
  • فاطمه IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    0 0
    سلام آیا در حوزه خواهران مرند سطح ۳ حوزوی برای ادامه تحصیل هست؟واینکه آیا با کارشناسی علوم قرآن و حدیث میشه در سطح ۳ حوزوی ادامه تحصیل داد؟ ممنون از راهنماییتون