پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید علی خمینی

حوزه/ شعر در حوزه از این لحاظ که موجب تربیت نفس است، باید مورد توجه قرار گیرد و اگر کسی که اهل علم است، اهل عمل شود و کسی که این دو درجه را طی کرده می تواند اهل شهود شود و همه را سیراب نماید.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام سید علی خمینی امشب در اختتامیه چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق(ویژه طلاب) که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه برگزار شد گفت: از جمله مباحثی که  ملاک معنا داری مطرح می شود ،گزاره ها است، مسأله ملاک معناداری گزاره موضوعی است که باید در اصول به آن پرداخته شود و باید این موضوع بررسی شود که یک گزاره چه زمانی معنا دار است.

نوه امام راحل عنوان کرد: آیا تنها ملاک داری گزاره این است الفاظی که در آن بکار رفت اند دارای معنا است یا نه؟ بعضی از این الفاظی که فلاسفه مطرح کردند اساسا بی معنا است.اینها به این سمت رفته اند که گفته اند، دنبال استدلال گزاره نروید  چون معنا ندارد و به همین دلیل قابل اثبات نیست.

وی اظهار داشت: از درون این مباحث این مطلب قابل استخراج است که بعضی حقایق قابل حس و بعضی دارای حقیقت خارجی می باشند به همین دلیل بعضی معتقدند شعر  از احساسات و عواطف است، چون عواطف را بر می انگیزاند.   

حجت الاسلام خمینی گفت: گاهی حقایق اصلا قابل فهم نیست و توان  به زبان در آوردن آن را  نداریم و حتی عرفا و جبرئیل و پیامبر(ص) درک نمی کند چون آنچیزی که محدود است نمی تواند نامحدود را درک کند ولی هر چه وسعت نفس پیدا کنیم و حجاب را بشکنیم یکی مثل پیامبر(ص) می شویم.

نوه امام راحل عنوان کرد: زمانی که قرآن می خواهد موضوع تورات را شرح دهد از پیچیدگی خاصی برخوردار است و این مسئله از مسائلی است که قابل فهم نیست. این مسئله به زبان بشر و حقیقی قابل بیان نیست به همین دلیل  تورات به زبان قصه ارائه می شود، چون اگر  به این عنوان قصد کنیم  و حقیقت قرآن را ارائه کنیم اصلا قابل فهم برای احدی نخواهد بود به همین دلیل در غالب داستان بیان می شود.

وی افزود: بشر راه کتابهای علمی را بدست آورده و راه بیان احساسات را هم پیدا کرده، اما آن حقایق بالا دستی را که نمی دانسته نمی توانسته بیان کند.

حجت الاسلام خمینی با بیان اینکه حوزه از شعر باید به عنوان فهم حقایق استفاده کند افزود: نکته کلیدی که باعث می شود، حوزه به سمت آن برود موضوع خودسازی و تربیت نفس است و از این طریق باعث تربیت نفوس دیگران شویم.

نوه امام راحل عنوان کرد: شعر در حوزه از این لحاظ که موجب تربیت نفس است، باید مورد توجه قرار گیرد و اگر کسی که اهل علم است اهل عمل شود و کسی که این دو درجه را طی کرده می تواند اهل شهود شود و همه را سیراب کند.

۴۰/۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha