پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
منصور هاشمی

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با ابراز تأسف از اینکه موقوفات حوزه‌های علمیه ناچیز است، گفت: نیت‌های واقفان باید به سمت وقف‌های حوزوی هدایت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بیرجند، حجت‌الاسلام منصور هاشمی، شامگاه چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی با مدیران مدارس حوزه علمیه خراسان جنوبی، با بیان اینکه باید انجمن یاوران وقف حوزه‌های علمیه در تمام استان شکل بگیرد و فعال شود اظهار داشت: تشکیل این انجمن با مشارکت فعال مدیریت حوزه علمیه خراسان جنوبی، رؤسای حوزه، اساتید و طلاب استان باید اجرایی شود و به‌صورت فراگیر و همه‌جانبه تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف داشته باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی رشد استان نسبت به سال گذشته در عرصه موقوفات را از ابتدای سال جاری 53 درصد عنوان کرد و افزود: خوشبختانه 106 درصد برنامه‌های اداره کل اوقاف خراسان جنوبی در این حوزه محقق شده است.

وی تصریح کرد: در خصوص بقاع متبرکه نیز از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر درآمد 38 درصد رشد داشته‌ایم و 108 درصد برنامه‌های بقاع متبرکه تحقق پیداکرده است.

حجت‌الاسلام هاشمی با بیان اینکه اداره کل اوقاف یک سازمان منسجم با برنامه‌ای واحد است، خاطرنشان کرد: برای افزایش درآمد اداره کل اوقاف استان همچنان تلاش می‌کنیم تا خراسان جنوبی از طیف «ب» به طیف «الف» برود و از این نظر در کنار استان‌های بزرگ قرار بگیریم چراکه استان‌ها بر اساس درآمد طیف‌بندی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اوقاف استان هر مقدار در بقاع متبرکه سرمایه‌گذاری کرده جواب گرفته است، گفت: مردم استان خراسان جنوبی پتانسیل و شایستگی دارند که خدمات بیشتری را دریافت کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی در کشور بالاترین رشد درآمدی را دارد و در خصوص درآمد موقوفات نیز جایگاه دوم را در اختیار داریم.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر عملیات عمرانی در حدود 23 هزار مترمربع از بقاع متبرکه و موقوفات انجام می‌شود و در حال افزایش فضای بقاع متبرکه هستیم.

حجت‌الاسلام هاشمی تعداد کثیری از موقوفات حوزه‌های علمیه ثبت‌شده در سامانه جامع اطلاعات موقوفات را مربوط به زمین‌های کشاورزی عنوان کرد و گفت: در بحث‌های حقوقی نیز 800 مورد رأی به نفع موقوفات استان گرفته‌شده که از این تعداد 54 مورد رأی به‌صورت ملی بوده است.

وی با ابراز تأسف از اینکه موقوفات حوزه‌های علمیه ناچیز است، گفت: باید واقفان را به سمت حوزه‌های علمیه هدایت کرد تا برای حوزه علمیه نیز وقف داشته باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه متوسط وقف در کشور تا سال 89 سالانه 200 وقف جدید بوده است، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 107 مورد وقف جدید در استان ثبت‌شده است.

وی تصریح کرد: تعداد وقف‌های قرآنی از ابتدای سال جاری در استان 14 مورد است و بیشترین وقف‌ها مربوط به عزاداری امام حسین (ع) است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha