سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 438512
۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
مسجد محمدعلی پاشا در مصر مرمت می شود

حوزه/وزارت آثار باستانی مصر اعلام کرده که روند مرمت مسجد محمدعلی پاشا آغاز شده و قرار است به وضعیت سیستم نورپردازی و قالی های این مسجد رسیدگی شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از egypttoday، مسجد محمدعلی پاشا، واقع در بلندای قلعه صلاح الدین در مصر مرمت می شود.

بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی که در صفحه فیس بوک وزارت آثار باستانی مصر منتشر شد، این وزارتخانه اعلام کرد که اداره مرکزی حفاظت از آثار روند مرمت مسجد محمد علی پاشا را آغاز کرده است.

غریب سنبل، مدیر اداره مرکزی حفاظت از آثار گفت که روند مرمت با تعمیر 9 لوستر بزرگ مسجد آغاز می شود. این لوسترها قدیمی بوده و مشکلات متعددی از جمله سیم کشی خراب دارند.

سنبل افزود: عملیات بازسازی و مرمت شامل جایگزینی قطعات قدیمی و خراب با قطعات جدید می باشد و تمامی مراحل بازسازی با دقت و رسیدگی به تمامی جزئیات انجام می شود.

به گفته وی عملیات مرمت تنها مربوط به سیستم نوررسانی مسجد نبوده بلکه شامل رسیدگی به وضیعت قالی ها و پرده های صحن محمدعلی پاشا نیز می باشد.

لازم به ذکر است روند مرمت مسجد محمدعلی مربوط به پروژه ای است که در اواسط سال 2017 آغاز شده که 90 درصد آن تاکنون به پایان رسیده است.

مسجد محمدعلی پاشا

مسجد محمد علی پاشا واقع در قلعه صلاح الدین قاهره در مصر است که از سوی محمد علی پاشا بین سالهای 1830 تا 1848 به سبک معماری عثمانی و الگوبرداری از مسجدی در استانبول ساخته شد و اکنون به بارزترین مسجد قاهره و بزرگترین مسجد نیمه اول قرن نوزدهم شهرت یافته است.

این مسجد که در بلندترین نقطه قلعه صلاح الدین قاهره قرار دارد بزرگترین مسجدی است که در نیمه نخست قرن نوزدهم ساخته شده است این مسجد به یادبود توسون پاشا پسر بزرگ محمد علی ساخته شده که در سال 1816 درگذشت.

محمدعلی پاشا از سال 1805 تا هنگام مرگ در سال 1849، والی عثمانی مصر بود. او را بنیانگذار مصر نوین می‌دانند، وی از خانواده‌ای آلبانیایی بود و در شهر کاوالا (در یونان کنونی)، از توابع امپراتوری عثمانی زاده شد.

مرمت مسجد محمدعلی پاشا در مصر

مرمت مسجد محمدعلی پاشا در مصر

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha