جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: امروز و در این شرایط حساس اساسى ‏ترين نياز كشور و ملت ايران آرامش و اتحاد و انسجام ملى است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت امام صادق (ع) شهرستان بیجار اظهار داشت: در حال حاضر اساسى ‏ترين نياز كشور و ملت ايران آرامش و اتحاد و انسجام ملى است، چه آن‏ كه به ‏دليل برخى التهابات داخلى، بازار شايعات و نشر اكاذيب داغ‏تر از هر زمان و بسترهاى ايجاد نااميدى و القاء ناكارآمدى نظام اسلامى نيز بيش از هر زمان فراهم مى ‏باشد، كافى است نيم‏ نگاهى به صف ‏آرايى دشمنان داخلى و خارجى اعم از منافقين و سلطنت‏ طلبان و ضدانقلاب خارج ‏نشين و رسانه‏ هاى ريز و درشتی كه طمع كرده‏ اند بر كشور سربلندمان ايران، بيندازيم.

لزوم تمركز بر روى مصالح و منافع ملى و تقويت انسجام و اتحاد

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: در اين شرايط آنچه بايد مورد توجه خاص و عام قرار گيرد، تمركز بر روى مصالح و منافع ملى و تقويت انسجام و اتحاد حول محور منويات و هشدارها و هدايت هاى رهبرى عزيز و فرزانه انقلاب اسلامى است و البته بيان و يادآورى دستاوردها و ثمرات تلاش ها و موفقيت ها و پيشرفت هاى علي‏رغم تحريم ها، تهديدها، فتنه‏ ها و دشمنى ‏هاى پنهان و آشكار سران استکبار و عوامل منطقه‏ اى و داخلى‏ شان از ضرورياتى است كه بيان آن براى همه آحاد مردم به‏ ويژه جوانان عزيز كشورمان خالى از لطف نخواهد بود.

این کارشناس حوزوی با اشاره به اینکه مسئولان باید از طبقه متوسط و مادون متوسط باشند،  ادامه داد:« إِنَّ اللهَ لَا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى‏ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ»؛ يك واقعيتى است و دستورى. واقعيت به اين معنا كه تغييراتى كه در يك ملتى، يك قومى، حاصل بشود، اين منشأ يك تغييرات تكوينى، تغييرات جهانى، تغييرات موسِمى مى ‏شود و دستور است به اين‏كه تغييراتى كه شما مى‏ دهيد، تغييراتى باشد كه آن تغييرات دنبالش يك تغييراتى به نفع شما باشد.

شايعه ‏هاى پراكنده ‏شده از طرف دشمن را تكرار و باور نكنيم‏

وی در ادامه به ديدار اعضاى شوراى عالى فضاى مجازى با رهبر معظم انقلاب اسلامى، اشاره کرد  و گفت: این دیدار بهانه‏ اى شد تا بار ديگر درباره فرصت‏ ها و تهديدهاى فضاى مجازى، مباحثى را مطرح نماييم.

مدیر مدرسه علمیه بیجار افزود: از سال‏ها قبل و همزمان با رشد فناورى ‏هاى نوين ارتباطاتى، مقام معظم رهبرى دغدغه فرهنگى و غفلت از آسيب‏هاى فضاى مجازى را يادآور شده‏اند و فرموده ‏اند: «اهميت فضاى مجازى به اندازه انقلاب اسلامى است.

وی تصریح کرد: اين فضا مثل يك رودخانه‏ پر از آب و خروشان است كه مى ‏آيد و دائماً هم بر آب آن افزوده و خروشان‏ تر مى ‏شود. اگر ما براى اين رودخانه تدبير كنيم و برنامه داشته باشيم؛ زه‏كشى و هدايت كنيم اين رودخانه را تا به سد بريزد، مى ‏شود فرصت. اگر رهايش كنيم و برنامه‏ اى براى آن نداشته باشيم، مى ‏شود يك تهديد.

دشمنان در فضای مجازی به دنبال تغییر باور جوانان مسلمان هستند

این استاد حوزه اظهار داشت: رصد تحركات دشمن در فضاى مجازى نشان مى ‏دهد كه آنان به ‏دنبال تغيير باورها و اعتقادات و ارزش‏هاى جامعه اسلامى و انقلابى ما هستند و در زمينه فضاى مجازى، لشكرى مجهز و گسترده براى مقصود خود به‏ويژه تأثيرگذارى روى نسل جوان و نوجوان جامعه ‏مان تدارك ديده‏اند.

مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: از سوى ديگر ما بايد از مرزهاى فكرى، مرزهاى اعتقادى و مرزهاى فرهنگى خود دفاع كنيم. بنابراين يكى از بسترهايى كه در آن مى ‏توانيم براى رساندن پيام خودمان و مقابله با پيام‏ هاى مخالفين و دشمنان انقلاب و اسلام و دشمنان عقايد به ‏حق انقلاب اسلامى، در جهان امروز بهره بگيريم، عرصه‏ مجازى است.

دوراندیشی رهبر معظم انقلاب نسبت به عرصه مجازی

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبرى، از سال ۱۳۶۸ با تأسيس مركز تحقيقات كامپيوترى علوم اسلامى (قم)، حضورى فعال و تأثيرگذار در فناورى اطلاعات كشور داشته‏اند. دورانديشى ايشان در ۲۸ سال گذشته نشان از شناخت و درك عميق معظم له نسبت به نحوه و مواجهه با فناورى‏هاى نوين دارد.

این کارشناس حوزوی ادامه داد:  هم‏چنين مقام معظم رهبرى، در تاريخ هفدهم اسفندماه ۱۳۹۰، ضمن دستور براى تشكيل شوراى عالى فضاى مجازى به رياست رئيس‏ جمهور، اعضاى حقوقى و حقيقى اين شورا را تعيين كردند.

وی افزود: معظم له، آثار چشمگير شبكه‏ جهانى «اينترنت» در ابعاد زندگى فردى و اجتماعى، لزوم برنامه ‏ريزى و هماهنگى به ‏منظور صيانت از آسيب‏هاى ناشى از آن و بهره‏گيرى حداكثرى از فرصت‏ ها در جهت ارائه‏  خدمات گسترده و مفيد به مردم را از دلايل اصلى ضرورت تشكيل شوراى عالى فضاى مجازى برشمردند و تأكيد كردند:« اين شورا وظيفه دارد مركزى به‏نام مركز ملّى فضاى مجازى كشور ايجاد كند».

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: مقام معظم رهبرى درخصوص اهميت تشكيل شوراى عالى فضاى مجازى فرمودند: «مجاهدت در مورد اين پديده، مثل مجاهدت براى اصل انقلاب است. اگر مسؤوليت رهبرى بر دوشم نبود، حتما مسؤوليت اين شورا را بر عهده می ‏گرفتم.

باید باور کرد که كنترل شبكه ‏هاى اجتماعى در اختيار ما نيست

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: شبكه‏ هاى اجتماعى مجازى امروز به بخش جدايى‏ ناپذير زندگى مردم تبديل شده ‏اند. اگر فرهنگ را به هوايى تشبيه مى ‏كنيم كه در آن تنفس مى ‏كنيم، حقيقتا فضاى مجازى نيز در شرایط فعلى به بخشى از فضاى تنفس جامعه تبديل شده است. اين در حالى است كه كنترل شبكه‏ هاى اجتماعى مجازى در اختيار ما نيست و در زمان بحران، نقشى بسيار خطرناك را برعهده مى ‏گيرند. نمونه ‏اى از اين نقش در اغتشاشات اخير ايران به‏ روشنى قابل ديدن است.

جبهه فرهنگى انقلاب در فضاى مجازى، حرف‏ هاى بسيارى براى گفتن دارد

این کارشناس رسانه تاکید کرد: به تعبير مقام معظم رهبرى، ما امروز در يك «سونامى اطلاعات» قرار داريم. اين پديده الزاماتى دارد كه بايد به آن‏ها توجه ويژه كنيم. امروزه جبهه فرهنگى انقلاب اسلامى در فضاى مجازى، حرف‏هاى بسيارى براى گفتن دارد و مطالبه‏ كنندگان و شنوندگان و دريافت‏كنندگان زيادى در جهان دارد. در مقابل، دشمن هم جبهه فرهنگى تقابل با انقلاب را شكل داده است. بر همين اساس، ما بايد يك آرايش منطقى و نظام‏مند براى رساندن پيام خود و مقابله با ترفندهاى دشمن در اين عرصه داشته باشيم.

وی افزود: پيدايش فناورى ‏هاى ارتباطاتى و اطلاعاتى، فرصت‏ها و تهديدهاى انقلاب را چنان برجسته كرده كه استمرار و تكامل انقلاب اسلامى منوط به توجه خاص و جدى و سرمايه ‏گذارى نظام در اين ‏زمينه است. اين يكى از جهاتى است كه حوزه‏ى فضاى مجازى را در نظر رهبرى معظم به ‏اندازه‏ خود انقلاب اسلامى پراهميت كرده است.

سلطه فرهنگى يكى از كاركردهاى منفى شبكه ‏هاى مجازى است

امام جمعه شهر توپ آغاج گفت: يكى از كاركردهاى منفى شبكه ‏هاى مجازى، سلطه فرهنگى است. سلطه فرهنگى عبارت است از مبادله يك‏سويه عناصر و پديده ‏هاى فرهنگى. بر اساس اين نظريه، رسانه ‏هاى گروهى ازجمله شبكه ‏هاى مجازى، از سياست دقيقى پيروى مى ‏كنند كه قدرت‏هاى سياسى و اقتصادى جهان تدوين كرده ‏اند.

حجت الاسلام حکیمی فر تاکید کرد: به تعبير هربرت شيلر، واژه امپرياليسم فرهنگى، نشان ‏دهنده نوعى نفوذ اجتماعى است كه از طريق آن، يك كشور، تصورها، ارزش‏ها، معلومات، هنجارها، رفتارها و سبك زندگى خود را به كشورهاى ديگر تحميل مى‏كند.

وی تصریح کرد: در واقع الگوى «امپرياليسم فرهنگى» مسأله ‏‏اى اساسى در رسانه‏ هاى گروهى ازجمله شبكه ‏هاى مجازى مبتنى بر اينترنت است و به همگن ‏سازى جامعه مخاطب مى ‏انجامد. بر اساس اين ديدگاه، اينترنت به نحو عام و شبكه‏ هاى مجازى به ‏طور خاص، در جهت سلطه فرهنگى و ترغيب به ارزش‏ها و هنجارهاى عمدتاً غيرمذهبى عمل مى ‏كنند.

قدرت‏هاى جهان برنامه ‏هاى حساب‏‏ شده‏ اى براى بهره ‏گيرى از شبكه ‏هاى اجتماعى مجازى دارند

مدیر مدرسه علمیه بیجار گفت: قدرت ‏هاى مهم سياسى و اقتصادى، به‏ ويژه آمريكا، برنامه ‏هاى حساب‏‏ شده ‏اى براى بهره ‏گيرى از شبكه‏ هاى اجتماعى مجازى براى نفوذ و سلطه‏ فرهنگى بر كشورهاى ديگر دارند.

وی افزود: كاخ سفيد در پنجم ژانويه ۲۰۰۰ م. بيانيه‏ اى را با عنوان «استراتژى امنيت ملى در قرن جديد» منتشر كرد؛ در اين بيانيه، افزون بر يادآورى منافع حياتى آمريكا، از اينترنت به‏ عنوان مهم‏ترين ابزار ديپلماسى مردمى نام برده و تصريح شده است كه «برنامه ‏ريزى ما بايد به‏ گونه ‏اى باشد كه توانايى ما را براى اطلاع ‏رسانى و تأثيرگذارى بر ملت‏ هاى ديگر در جهت منافع آمريكا تقويت كند.»

مردم آنچه را که در شبكه ‏هاى مجازى مى ‏بينند به عنوان معيار مى ‏پذيرند

امام جمعه شهر توپ آغاج گفت: بى ‏گمان اين سياست مى ‏تواند آسيب ‏هايى را براى ملت‏ هاى جهان، به ‏ويژه كشورهاى اسلامى در پى داشته باشد؛ زيرا بسيارى از مردم، آنچه را که در شبكه‏ هاى مجازى مى ‏بينند به‏ عنوان معيار مى ‏پذيرند. ازاين‏ رو، خو گرفتن به شبكه‏ هاى مجازى سبب مى‏ شود افراد، فرهنگ غربى را الگو قرار داده و سبك زندگى خود را با آن تطبيق دهند.

حجت الاسلام حکیمی فر تاکید کرد: رصد تحركات دشمن در فضاى مجازى نشان مى‏ دهد كه آنان به ‏دنبال تغيير باورها و اعتقادات و ارزش‏هاى جامعه اسلامى و انقلابى ما هستند و در زمينه فضاى مجازى لشكرى مجهز و گسترده براى مقصود خود به ‏ويژه تأثيرگذارى روى نسل جوان و نوجوان جامعه ‏مان تدارك ديده‏اند.

فضاى مجازى در عين داشتن فرصت‏ها، تهديدهاى زيادى را نيز دارد

این کارشناس حوزوی عنوان کرد: فضاى مجازى، فضايى است كه در عين داشتن فرصت‏ ها و قابليت‏ ها، مى ‏تواند مخاطرات و تهديدهاى زيادى را نيز همراه داشته باشد. سياست‏گذاران بايد در درجه اول نيازهاى جوانان را به‏ خوبى شناسايى كنند و در درجه دوم اين فضا را به‏درستى مديريت كنند و به سمت توليد محتواى مناسب و سالم در قالب‏هاى جذاب و متناسب با ذائقه جوانان بروند.

وی بیان داشت: تا زمانى كه به ‏لحاظ فرهنگى، اقدامى عملى صورت نگرفته و برنامه‏ ريزى مدونى براى اوقات فراغت جوانان وجود ندارد، نبايد انتظار داشت كه جوانان از تهديدهاى مربوط به استفاده از تكنولوژى ‏هاى جديد مصون بمانند. در نتيجه در اين بين سه امر ضرورى مى ‏نمايد: شناخت نيازهاى جوانان، آگاه‏ سازى آنان و تدبير و برنامه‏ ريزى صحيح براى اوقات فراغت آن‏.

ارزش‏هاى انقلاب به جوانان منتقل شود

این کارشناس رسانه در ادامه سخنان خود بیان داشت: در كنار اين‏ رابطه‏ خوب و اعتماد و اعتقاد به نيروى الهى جوانان، رهبر معظم انقلاب اسلامى در طول ماه ‏هاى اخير، ديدارهاى جديدى را با جوانان آغاز كرده‏ اند كه در آن جوانانى كه استعداد و توانايى خود را در يكى از عرصه ‏هاى هنرى يا علمى و... نشان داده ‏اند، مستقيما با مقام معظم رهبرى مرتبط شده و سخنان خود را مى ‏گويند و بيانات معظم له را می‏ شنوند.

مدیر مدرسه علمیه شهرستان بیجار عنوان کرد: افزود: اين جلسات مبارك باعث انتقال ارزش‏ها و آرمان‏هاى انقلاب در سطحى بسيار بالاتر و بهتر به جوانان انقلابى‏ می ‏شود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha