شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آینا (پاطیمت) همزتوا همسر مفتی داغستان

حوزه/ شجاعت و جسارت آینا همزتوا همسر مفتی داغستان، به عنوان یک بانوی مسلمان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، تحسین مردم داغستان را برانگیخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، آینا (پاطیمت) همزتوا همسر مفتی داغستان، که سمت مشاور امور دولتی و اجتماعی و همچنین رسانه ای احمد عبدالله‌یف را نیز دارا است، در انتخابات ریاست جمهوری روسیه به عنوان نامزد انتخاباتی مستقل شرکت میکند.

به نقل از پایگاه خبری اوراسیا دیلی، در تاریخ 30 دسامبر در ماخاچ قلعه در مجموعه مسجد جامع این شهر، جلسه ای برگزار ¬شد که تمامی حامیان آینا همزتوا برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری گرد هم آمدند.  در این جلسه تمامی مدارک لازم برای ارائه به کمیسیون مرکزی انتخابات فدراسیون روسیه تهیه و تبیین شد تا در تاریخ یک ژانویه این مدارک ارائه شود.

طبق قوانین فدرال انتخابات ریاست جمهوری فدراسیون روسیه، آینا همزتوا به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات بایستی حداقل 300 هزار امضا از کسانی که او را به عنوان منتخب خود معرفی کرده اند، به کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه ارائه دهد. براساس جزییات این قانون تعداد طرفداران این نامزد مستقل (آینا همزتوا) در یک منطقه ای مانند داغستان نباید از 7500 نفر بیشتر باشد.

مسئولان اداره دینی مسلمانان داغستان در مصاحبه با پایگاه خبری اوراسیا دیلی اظهار داشتند: «جمع کردن این امضاها برای حمایت از آینا همزتوا کار مشکلی نبود. چراکه آینا همزتوا حتی در خارج از مرزهای داغستان به عنوان یک گزارشگر، روزنامه نگار و فعال اجتماعی در حوزه اسلامی کاملا شناخته شده است. از طرفی انجمن¬های داغستانی بسیاری در سراسر روسیه وجود دارد و نام آینا همزتوا حتی برای شهروندان روسی که بومی داغستان هم نیستند و حتی غیر مسلمان هم نامی آشناست. سایت  «اسلام. رو» و روزنامه « السلام» که متعلق به آینا همزتوا است نه تنها در جهان اسلام شناخته شده است، بلکه مخاطبان غیر مسلمان هم دارد. آینا همزتوا را شمار بسیاری از مردم میشناسند  و برای وی احترام زیادی قائل هستند.»

آینا همزتوا  در سال 1971 در ماخاچ قلعه در یک خانواده فرهنگی به دنیا آمد. وی فارغ‌التحصیل رشته روزنامه¬نگاری از دانشگاه دولتی داغستان است. بسیاری از روزنامه نگاران مطرح در این مسیر با او همراه بوده¬اند. وی در حوزه¬ی حقوق هم دوره های تحصیلی غیر حضوری خود را گذرانده است. همزتوا در حین تحصیل به صورت همزمان در بخش رسانه¬ای اداره دینی مسلمانان داغستان و برنامه های مذهبی این جمهوری فعالیت گسترده داشته است و پروژه¬های انفرادی خود را نیز تحقق بخشیده است. روزنامه «السلام» که به گفته متخصصان پر مخاطب ترین روزنامه اسلامی است و هم چنین سایت «اسلام .رو» جز فعالیت های موفقیت آمیز او بوده است.

همزتوا از سال 2012 تا سال 2015 ویراستار اصلی سایت « اسلام.رو»  بوده است. علاوه بر فعالیت¬های گسترده آینا همزتوا در شواری مفتیان داغستان و رسانه های جمعی، وی همچنین مشاور رییس بخش آکادمی حقوق روسیه در قفقاز شمالی که زیرشاخه وزارت دادگستری روسیه می¬باشد، نیز بوده است.

بایستی خاطرنشان کرد که آینا همزتوا همسر مفتی داغستان، به عنوان یک کاندیدای مستقل در انتخابات شرکت کرده است، اما بسیاری از داغستانی¬ها بر این باورند که این امر به حضور او در شواری مفتیان مربوط است. در بلاگ-های داغستان این دیدگاه وجود دارد که  شکست مفتضحانه¬ای در انتظار آینا است. شکستی مانند اتفاقی که در انتخابات حزب صوفی « ملت در مبارزه با مفاسد اقتصادی» نصیب وی شد.

کسانی که به نقد حضور همزتوا در انتخابات می¬پردازند همچنین به این نکته اشاره دارند که در اویل ماه دسامبر، راویل عین الدین و واسیلییف به ایجاد ساختار اسلام میانه¬رو در داغستان اصرار داشتند  و این حرکت برخلاف این امر است چرا که فردی مثل عبدالله¬یف مدت زیادی عضو گروه ممنوعه « برادران مسلمان» به ریاست یوسف کردوی بوده است و این خود تناقض بزرگی است. البته اداره دینی مسلمانان داغستان بارها این امر را تکذیب کرده است و موضع مخالف و جدی ای در قبال این گروه ممنوعه داشته است.

در مجموع با بررسی شبکه های اجتماعی این برداشت حاکم است که شرکت آینا همزتوا در انتخابات ریاست جمهوری زیاد مورد تحسین داغستانی¬ها واقع نشده است و  این اتفاق تنها از این منظر مورد توجه قرار می گیرد که شجاعت و جسارت حضور یک زن مسلمان در این انتخابات را نشان می دهد. بیشتر مباحث در این حوزه پیرامون تحسین شرکت یک بانوی مسلمان از داغستان در این عرصه بزرگ که البته هیچ کدام از آقایان شهامت این کار را نداشته اند، است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha