پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سید موسی، حسینی کاشانی

حوزه/ حسینی کاشانی با اشاره به صدور مجوز چاپ پنج هزار عنوان کتاب در نُه ماهه ابتدایی سال جاری، گفت: در میان آثار تولیدی در سال جاری، کتاب های نسبتاً خوبی را در زمینه دینی شاهد هستیم و بسیاری از این آثار از سوی مؤسسات حوزوی و حوزه های علمیه عرضه شده است.

سیدموسی حسینی کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به برگزاری نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه، اظهار کرد: این همایش، اتفاق خوشایندی است و به صورت موشکافانه، موضوعات را دنبال کرده و انگیزه‌ای برای تولید آثار بهتر در سال های آتی ایجاد می کند.

وی افزود: کتاب سال حوزه به نقطه‌ای رسیده که می توان جایگاه ویژه‌ای برای آن در کنار مجموعه برنامه های مختلفی که در سطح کشور برای کتاب نظیر «جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی» برگزار می شود، درنظر گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با مدیریتی که از آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه شاهد هستیم و نگاهی که مبتنی بر برنامه‌ریزی و مطالعات دنبال می شود، امیدواریم شاهد روزهای بالندگی بیشتر آثار مکتوب حوزه های علمیه باشیم.

حسینی کاشانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه یکی از شاخصه های مهم فرهنگی، بحث تولید کتاب و مطالعه است، گفت: این امر در همه جوامع از شاخصه هایی است که مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه متولی بحث کتاب و مجوز کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تصریح کرد: خوشبختانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به عنوان یکی از مجموعه های محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوزهای لازم را در زمینه کتاب اعطا می کند.

*قم محور اعطای مجوز به کتب دینی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه قم محور اعطای مجوز به کتب دینی است، افزود: ما در زمینه اعطای مجوز به کتاب در رتبه دوم کشور قرار داریم و در زمینه کتب دینی در جایگاه نخست هستیم.

*ضرورت افزایش تعامل حوزه و ارشاد

حسینی کاشانی بر ضرورت افزایش تعامل دوجانبه میان حوزه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد و گفت: برای استفاده از ظرفیت های حوزه در عرصه تولیدات آثار مکتوب باکیفیت با موضوع دین و ارزیابی بهتر از کتاب های تولیدشده، نیازمند تعامل بیشتر با این نهاد دینی هستیم و خوشبختانه این امر تا حدود زیادی محقق شده است.

وی افزود: ما هم در بحث حمایت های پیش از چاپ از ظرفیت حوزویان استفاده می کنیم و بحث مطالعات کتب را با استفاده از کارشناسان حوزوی انجام می دهیم و هم در زمینه حمایت های بعد از چاپ، از این ظرفیت بهره‌مند هستیم.

*درصد چمشگیری از تولیدات کتب دینی توسط حوزویان انجام می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تصریح کرد: حوزه به عنوان یکی از مجموعه های فعال تولید کتاب شناخته می شود و ما شاهد تولیدات ارزشمندی از سوی حوزویان هستیم و درصد چشمگیری از تولیدات حوزه دین را این عزیزان انجام می دهند.

حسینی کاشانی با بیان اینکه با کمک حوزه باید برای پاسخ‌گویی به نیاز مخاطب در زمینه تولید کتاب گام برداریم، گفت: حوزویان در زمینه های مختلفی که احساس نیاز می شود، به تولید کتاب بپردازند و مخاطب ما و جامعه هم از آنها بهره مند خواهد شد.

وی تصریح کرد: بعضی از کتاب ها، کتب مرجع هستند و مخاطب خاص خود را دارند اما بعضی از کتب در زمینه کتاب های عمومی دینی هستند و نیاز جامعه و جوانان در این عرصه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم افزود: حوزه در زمینه های مختلف مورد نیاز مخاطب، برنامه‌ریزی داشته باشد و از کتب مرجع تا کتابی که می تواند در اختیار عموم مردم قرار بگیرد، تولید کند.

*صدور مجوز چاپ 5هزار عنوان کتاب در 9ماهه ابتدایی سال جاری

حسینی کاشانی در پایان با بیان اینکه در نُه ماهه ابتدایی سال جاری برای چاپ حدود پنج هزار عنوان کتاب، مجوز صادر کردیم که دو هزار اثر، چاپ اول هستند، گفت: در میان آثار تولیدی در سال جاری، کتاب های نسبتاً خوبی را در زمینه دینی شاهد هستیم و بسیاری از این آثار از سوی مؤسسات حوزوی و حوزه های علمیه عرضه شده است.

انتهای پیام/313/33

            

  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha