سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی

حوزه/مدیر جامعه‌الزهرا(س) با بیان اینکه این نهاد حوزوی بنای همکاری مستمر و مداوم را با دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه دارد، گفت: جامعه‌الزهرا(س) در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش کتاب سال بانوان است و این کار را به عنوان تکمیل‌کننده این همایش انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به برگزاری نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه، اظهار کرد: تردیدی نیست که ما در تجلیل از آثار مکتوب حوزه با خلأ مواجه بودیم و همایش کتاب سال حوزه در ادوار مختلف، آن خلأ را به خوبی و شایستگی پُر کرده است.

وی با اشاره به اینکه امسال نخستین جشنواره مقالات علمی نیز در همایش کتاب سال حوزه فراخوان شده بود، ابراز کرد: این اقدام به عنوان ابتکاری جدید شایسته قدردانی است، چراکه امروز مقالات علمی در بعضی از جنبه ها، جایگاه کتاب را در مسائل پژوهشی و تحقیقاتی به نحو بیشتری پُر می کند.

مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه این نهاد حوزوی بنای همکاری مستمر و مداوم را با دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه دارد، گفت: جامعه الزهرا(س) در حال برنامه ریزی برای برگزاری همایش کتاب سال بانوان است و این کار را به عنوان تکمیل کننده این همایش انجام می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی در خصوص کیفیت آثار برگزیده همایش کتاب سال حوزه در دوره های مختلف، گفت: بنده، چند سال در حوزه حضور نداشتم و به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب در کشورهای خلیج فارس بودم؛ بر این اساس نمی توانم اظهارنظر کاملی در خصوص کیفیت آثار در ادوار مختلف کنم اما اطلاعات متوسط بنده نشان می دهد آثار خوبی در حوزه تولید شده است.

*متأسفانه بهای لازم را به مسئله پژوهش نمی دهیم

وی همچنین بر ضرورت اجرای نظام آموزشی پژوهش‌محور تأکید کرد و افزود: واقعیت این است که ما به مسئله پژوهش، نه در نظام آموزشی حوزه و نه حتی بیرون از نظام آموزشی به عنوان یک مجموعه بزرگ علمی، بهای لازم را نمی دهیم. امروز پژوهشگران با مشکلات بسیاری از حیث منبع، پشتیبانی، عرضه آثار و بقیه مسائل مواجه هستند.

مدیر جامعه الزهرا(س) افزود: امیدواریم نظام آموزشی حوزه در مسیری حرکت کند که وقتی طلاب، یک دوره تحصیلی را تمام می کنند، در سطح همان دوره با پژوهش به صورت علمی و روشمند آشنا باشند و بتوانند قلم بزنند و آثار پژوهشی خود را عرضه کنند.

*تمام مهارتهای پژوهشی را باید به طلاب تعلیم کرد

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به فراخوان اخیر حوزه در خصوص ارسال طرح های پژوهشی، گفت: ما در جامعه الزهرا(س)، طرحی را از قبل مصوب کردیم که آن را در اختیار حوزه برادران نیز قرار دادیم و بنا داریم طلبه از ابتدای ورود، به صورت یک فرایند چندساله، تمام مهارت های پژوهشی را مسلط شود و علاوه بر آن، کار کارگاهی نیز انجام شود.

وی افزود: احساس ما این است علاوه بر دوره های چندساعتی، چند روز و چند هفته ای، باید دوره های مفصل تربیت محقق و پژوهشگر در حوزه اجرایی شود.

مدیر جامعه الزهرا(س) در پایان خاطرنشان کرد: ما در جامعه الزهرا(س)، این دوره ها را امسال راه‌اندازی کردیم و امیدواریم به لطف خداوند بتوانیم با همان عمق و شایستگی لازم، این کار را تداوم دهیم. 

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha