جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین نجف لکزایی

حوزه/ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: به هر میزان که آموزش‌های تخصصی و راه‌اندازی رشته‌های تخصصی به خصوص رشته‌های علوم انسانی و علوم اسلامی بیشتر شود، آثار بهتری تولید می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نجف لک‌زایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،با اشاره به برگزاری نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه، اظهار کرد: همواره این همایش در دوره های مختلف، وضعیت رو به پیشرفتی داشته و تولیدات حوزه های علمیه و مراکز حوزوی را ارزیابی می کند و از این جهت می‌توان این همایش را به عنوان نظام رصد و ارزیابی و علم‌سنجی حوزه در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه شاهد تقویت آثار کتاب سال حوزه در هر دوره هستیم، تصریح کرد: این مسئله را می توان از کیفیت آثار برگزیده درک کرد؛ آثاری که در سال های اخیر برگزیده شدند، نسبت به آثاری که در سال های اولیه برگزیده شدند از سطح بالاتری برخوردار هستند و این موضوع به دلیل ارتقای سطح آثار در مراکز پژوهشی حوزه است.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در پاسخ به این مسئله که بعضی می گویند نویسندگان حوزوی آزادی لازم را در نوشتن و تألیف ندارند، گفت: این موضوع صحت ندارد و تا جایی که ما می دانیم، دست نویسندگان بسته نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک‌زایی همچنین با اشاره به عواملی که می تواند زمینه ساز ارتقای بیشتر آثار پژوهشی و تولیدی حوزوی شود، گفت: مباحث علمی نظیر اجرای نظام آموزشی پژوهش‌محور می تواند این امر را محقق کند؛ یعنی ما به هر میزانی که مباحث آموزشی به خصوص آموزشِ پژوهش را جدی‌تر بگیریم، شاهد آثار باکیفیت‌تری خواهیم بود.

وی تصریح کرد: توجه به آموزش های روش تحقیق، شیوه های تدوین، مسائل کتاب پردازی مثل ویرایش و نمایه های آثار موجب کیفیت بیشتر آثار تولیدی می شود.  

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: همچنین بخش مهمی از افزایش کیفیت تولیدات حوزوی در گرو تقویت رویکردهای تخصصی و راه‌اندازی رشته های تخصصی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک‌زایی با بیان اینکه امروز آثار عمومی و کشکولی در واقع بخشی از نیازهای جامعه را تأمین می کند، تصریح کرد: ما به آثار عمومی هم نیاز داریم اما بیش از آن، چون نظام جمهوری اسلامی تأسیس شده و می خواهد براساس اسلام، مملکت را اداره کند و مطالبات جهانی نیز برای بررسی دیدگاه اسلام در زمینه های مختلف وجود دارد، باید به آثار تخصصی اهتمام خاصی داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر میزان که آموزش های تخصصی و راه‌اندازی رشته های تخصصی به خصوص رشته های علوم انسانی و علوم اسلامی بیشتر شود، آثار بهتری تولید می شود.

انتهای پیام/313/33 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha