شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی

حوزه/ اگر رفتار حاکمان و متولیان امر در ارتباط با مسائل اقتصادی و سیاسی اصلاح نشود، هرچه در این گونه موارد ،مباحث حق و صحیح، از مراکز علمی بیان شود، جامعه نمی تواند در مقابل آسیب ها مقاومت کند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به آسیب های اجتماعی در جامعه و نقش مسئولین در این رابطه افزود: جامعه متعالی، همواره در مسیر حرکت کمالات و نقصان و ضعف وجود دارد، به همین دلیل رشد جامعه اقتضاء می کند که از آسیب و ضعف، نجات پیدا کند.

 این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: آسیبها گاهی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی  است و برای برون رفت، جلو گیری و تشدید مقاومت در برابر آسیب ها، در مرحله اول، نیازمند شناخت آگاهانه و در مراحل دیگر نیازمند تقویت بنیه علمی و استفاده از دانش های برگرفته از علوم وحیانی هستیم، ولی متاسفانه در شرایط فعلی بهره برداری از این منابع، سطحی و نازل شده و جنبه های قوی و قوتش در اختیار نیست و این باعث شده آسیب ها به انسان وارد شود.

وی افزود: اگر بدن انسان در مقابل آسیب ها و امراض مقاوم نباشد، درد و بیماری بر جسم انسان غلبه پیدا می کند و بدن ضعیف، ناتوان و نهایتا می میرد، اگر در جامعه، مقاوم سازی نشود و قدرت فرهنگی، ایمانی، معرفتی و علمی قدرت و افزایش پیدا نکند، در مقابل صدمات، آسیب پذیر، ضعیف و نهایتا جامعه از بین خواهد رفت.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی اظهار داشت: مرگ جامعه به این است  که اگر رفتار حاکمان و متولیان امر در ارتباط با مسائل اقتصادی و سیاسی اصلاح نشود،هرچه در این گونه موارد،مباحث حق و صحیح، از مراکز علمی بیان شود، جامعه نمی تواند در مقابل آسیب ها مقاومت کند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: برای مقاوم سازی، جامعه باید ارزش های خود را بشناسد و به مبانی دینی پایبند باشد، بنابراین لازم است در هر جامعه ای چه عنوان عمومی و تخصصی، مسئله ارزش های دینی و اخلاقی مورد توجه قرار گیرد تا از هر لحاظ به سمت جامعه آرمانی حرکت کنیم، مثلا در جامعه حوزوی علوم، تقوا و اخلاق، ارزش است؛ اگر علم و اخلاق در جامعه ارزش نباشد،قطعا جامعه با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

وی افزود: در گذشته دانش ادبیات، منطق، فلسفه و کلام مانند سایر علوم فقه و اصول دارای ارزش بود. از نظر علمی وقتی اینها ارزش نباشد، تبعا آن قوت و مقاومتی که برای نهاد حوزه و جامعه علمی می خواهیم، از بین خواهد رفت. همچنین در این رابطه می توان به مباحث اخلاقی، فضائل نفسانی، تقوا و آنچه که باعث رشد نفسانی انسان می شود، اشاره کرد؛ اینها از مواردی است که باعث مقاوم سازی جامعه حوزوی است و در مقابل آسیب ها اجتماعی می تواند مقاومت کند.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی اظهار داشت: آسیب های اجتماعی همیشه وجود دارد، ولی مقاومت جامعه است که می تواند در مقابل آسیب ها بایستاد و از بین ببرد مانند امراض، هیچ وقت از بین نمی رود ولی مقاومت بدن است که آن  آسیب بدن را از پای در می آورد.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراءعنوان کرد: شبهه، تفکرات ناصواب و القاءات شیطانی همیشه است و وجود دارد و هیچ وقت تمام شدنی نیست، دشمن همیشه هست، هیچ وقت نمی میرد، جهاد تا روز قیامت ادامه خواهد داشت و این نیازمند به مقاوم سازی در حوزه اخلاق، مبانی دینی و اخلاقی، معرفت و فضائل انسانی و جهاتی است که هم به تعبیری به شبهه علمی و شهوت عملی بر می گردد و در هر بُعد نیز نیازمند مقاوم سازی است.

وی افزود: آنچه  آسیب های اجتماعی را تشدید می کند، بیشتر آن حرکت ها و رفتاهای ناصوابی است که در جامعه دیده و باعث می شود به ایمان، معرفت و داشته های اخلاقی و ایمانی جامعه آسیب وارد کند.

این استاد حوزه عنوان کرد: منویات مقام معظم رهبری در مورد آسیب ها، زمانی می تواند مقاومت اصلی را  ایجاد کند که ما در دو عرصه نظر و عمل، با قوت، توان علمی و معرفتی وارد میدان شده و اقدام نمائیم.

وی افزود: مقاومت عاقلانه همراه با درایت و تدبیر برای جامعه الزامی و قطعی است. اما  امروز شاهد این قضیه هستیم که جامعه با داشتن همه شرایط، ولی متاسفانه در جایگاه خوبی قرار ندارد و دلیل آن این است مقاومت های عاقلانه همراه با درایت و تدبیر در جامعه کم  و بدن و روح جامعه ضعیف شده و در حال اظهار ناتوانی کردن است.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha