جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دوره مدیران حوزوی

حوزه/ مدیران مدارس علمیه در نشست های هم اندیشی سریع تر به جواب سوالات خود دست می یابند و می توانند اثرات بهتری در جامعه هدف خود بگذارند و این موضوع به راحتی با برگزاری نشست های تخصصی قابل دستیابی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، با توجه به تنوع و گستردگی موضوعات امروز جامعه ضروری است که مدیران و سیاستگذاران جامعه، همگرایی و همفکری بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

مدیران حوزوی هم از آنجایی که جزو نخبگان فرهنگی تربیتی جامعه محسوب می شوند، برای تأثیرگذاری بهتر بر مخاطبین به طور خاص و بر روی جامعه بطور عام، نیاز به برگزاری جلسات متعدد در طول سال دارند که با آگاهی از مسائل و موضوعات روز و چاره اندیشی در مورد آن، در رفع آنها توفیقات بیشتری یابند.

نشست مدیران مدارس علمیه خراسان جنوبی که بصورت فصلی و ماهیانه برگزار می شود و مدیران مدارس در آن نسبت به مسائل و اقتضائات زمانی، مطالبی را دریافت و توجیه می شوند.

این نشست ها درخصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی استان و با حضور کارشناسان برگزار می شود و در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی می‌شود.

مدیر با طلاب رفیق باشد

حجت الاسلام ابطحی مقدم در گفت وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند، اظهار داشت: آسیب شناسی هایی که درخصوص برنامه ها صورت می گیرد بسیار مفید است زیرا با برگزاری این برنامه ها راهکارهایی مطرح می شود که در آن ها درصدد رفع مشکلات می توانیم باشیم.

وی قاین افزود: در حالت میدانی عمل کردن راهکاری خیلی مهم و با ارزش است و یکی از راهکارهایی که مطرح می شود می تواند این باشد که مدیر با طلاب خود رفیق باشد.

مدیر مدرسه علمیه جعفریه قاین بیان داشت: یک مدیر قوی، مدیری است که با این که طلاب را زیر ذره بین قرار می دهد، باید طلاب را هدایت کند.

فرصت انتخاب یک راهکار از سایر راهکارها

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان طبس در گفت وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند اظهار داشت: برگزاری اینگونه جلسات سبب می شود دیدگاه های مدیران به یکدیگر نزدیک تر شود.

حجت الاسلام عباس محمد زمانی افزود: ما در استان خراسان جنوبی مدارس علمیه خواهر و برادری داریم که تصمیم‌گیری فکری، از یکدیگر جدا است.

وی افزود: با توجه به اینکه هر منطقه ویژگی خاص خود را دارد و یک نقطه محروم و نقطه دیگر دارای مشکلات است، اما هنگامی که با برگزاری این جلسات دیدگاه ها در کنار یکدیگر قرار می گیرد هرکس ایده برتر خود را انتخاب می کند.

بیان دیدگاه ها سبب برنامه ریزی بهتر می شود

مدیر حوزه علمیه امام محمد باقر(ع) خضری در گفت وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند اظهار داشت: وفتی عده ای از همکاران ما مدیران با تجربه، دیدگاه های خود را در این جلسات و همایش ها مطرح می کنند سبب می شود برای هر سال برنامه بهتری در نظر گرفته شود، چراکه عیب و ایرادات نظرات بررسی و رفع می شود.

حجت الاسلام ناصر اقدامی افزود: برای بهتر برگزار شدن دوره ها، باید خروجی خوبی داشته باشیم  و اگر به عنوان مثال پذیرش حوزه موضوع نشست ها باشد، پذیرش خوب در سال تحصیلی جدید را رقم زنيم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر درخضری 100 طلبه در سطح یک تا 6 درحال تحصیل اند، افزود: هرساله نزدیک به 40 تا 50 دانش آموز ثبت نام می کنند و اگر جذب طلبه را در هر شهری بومی سازی کنیم بسیار خوب است.

مدیر حوزه علمیه امام محمد باقر(ع) خضری افزود: سال گذشته با همفکری خوبی که داشتیم 11 نفر نخبه داشتیم و باید بدانیم معدل تنها ملاک نبوده بلکه همه شرایط کامل جامع طلبگی مهم است اما در هر حال، سال گذشته خروجی ما خوب بود.  

حجت الاسلام اقدامی بیان داشت: در بحث پذیرش، باید بدانیم که برخی روستاها طلبه خیز نیستند اما حضور اساتید در مراسمی که در طول سال برگزار می شود و هماهنگی هایی که می شود داشت، بسیار مؤثر است.

وی تصریح کرد: جذب کمّی و کیفی خیلی مهم است.

کمبود اساتید از مشکلات حوزه های علمیه خراسان جنوبی است

مدیر حوزه علمیه آرين شهر در گفت وگو با خبرنگار حوزه اظهار داشت: در جذب پذیرش نکات خوبی مطرح شد شیوه هایی  که افرادی که کار کرده بودند، به صورت تخصصی مطرح کردند و بسیار خوب است.

حجت الاسلام زاهد افزود: ما سعی می کنیم شیوه های مطرح شده را به کار ببندیم اما از سویی دیگر یکی از مشکلات در حوزه های علمیه در خراسان جنوبی در بخش اساتید است.

وی بیان داشت: گاهی کمبود اساتید را داریم و یکی از پیشنهادات این است که در حوزه های علمیه اساتید متمرکز شوند و در نقاطی که از امکانات فیزیکی محروم اند بیشتر از این اساتید بهره مند شوند.

ارتباط با سرمربیان حلقه های صالحین عامل جذب بیشتر می شود

مدیر مدرسه علمیه بشرویه در گفت وگو با حوزه اظهار داشت: جلسه هم اندیشی در راستای جذب بهتر، با کیفیت تر در حوزه علمیه در استان خراسان جنوبی ضروری است تا همه مدیران حوزه به یک وحدت رویه برسند.

حجت الاسلام علی اصغر نیساری بیان داشت: باید با سرمربیان صالحین ارتباط برقرار کنیم زیرا بسیاری از آنها با مدیران و حوزه های علمیه آشنایی کاملی ندارند و مسئولان طرح صالحین باید آشنایی لازم با حوزه های علمیه را پیدا کنند.

پذیرش باید کمی و کیفی باشد

مدیر مدرسه امام حسن مجتبی(ع) بیرجند نیز در گفت وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند، اظهار داشت: جلسات هم اندیشی موضوعات خوب و مهمی را دنبال می کند و در این جلسات هم اندیشی به خوبی انجام می شود.

حجت الاسلام دلدار افزود: یکی از مشکلات حوزه های علمیه گاهی ریزش در پذیرش است زیرا حوزه گاهی دچار ریزش می شود که در این راستا باید پذیرش کمی و کیفی داشته باشد و باید شناخت بهتری نسبت به چالش ها داشته باشیم تا درمان باشد.

وی به بیان راهکارها در حوزه های علمیه پرداخت و گفت: یکی از راهکارها برای جذب افراد در حوزه های علمیه زمانی است که با آموزش و پرورش ارتباط برقرار شود و یا از ظرفیت بسیج در همه سطوح اعم از پایگاه مساجد و مدارس هم استفاده شود و برای اینکه افراد جذب و به سمت حوزه بیایند برنامه ریزی شود.

 

معرفی درست حوزه ریزش ها را کم می کند

مدیر مدرسه امام حسن مجتبی(ع) بیرجند گفت: برای اینکه افراد بیشتری جذب حوزه های علمیه شوند، باید در گام نخست حوزه به درستی معرفی شود تا شناخت بیشتری حاصل شود و در این صورت ریزش در جذب کمتر می شود.

حجت الاسلام دلدار با اشاره به اهمیت اردوهای جهادی گفت: رفتن طلاب به اردوهای جهادی، رفتن به مناطق محروم و خدمت به مردم ارزش زیادی داشته وقتی بدنه جامعه حضور طلاب را در مناطق محروم ببينند متوجه می شوند که حرف و عمل جاذبه خوبی را به وجود می آورد که این خود سبب جذب بيشتر می شود.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha