شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کتابخانه آستان قدس رضوی

حوزه/ مجموعه منحصربه‌فردی از آثار ابن سینا، شامل ۹۰۰ جلد کتاب خطی و چاپ سنگی، از تألیفات ابن‌سینا و شرح و حواشی بر آثار او، گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی، را به یکی از مراکز اصلی نگهداری تألیفات این حکیم بزرگ ایرانی تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام نوری‌نیا، رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، از وجود 640 نسخه خطی و 254 جلد کتاب چاپ سنگی از تألیفات ابن‌سینا و شرح و حواشی بر آثار او در کتابخانه آستان قدس خبر داد.

رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: این آثار در موضوعات طب، حکمت، تفسیر قرآن، منطق، خداشناسی، نبوت، روانشناسی اسلامی، اخلاق، ریاضیات، هیأت و نجوم است.

وی خاطرنشان کرد: کتاب مشهور «النجاة» اثر ابن سینا، در فلسفه و کلام و منطق، یکی از نسخ نفیس این مجموعه است که در سال 524 هجری قمری به دست «حسن‌بن‌ابی‌الفضل سامانی» کتابت شده است. این نسخه به خط نسخ 19سطری و بر روی کاغذ سمرقندی کتابت شده که 76 سال قبل، از طریق خریداری وارد این گنجینه شده است.

وی از «شفا»، به عنوان یکی دیگر از کتب نفیس تألیف ابن‌سینا در فلسفه و حکمت یاد کرد و گفت: این نسخه در قرن ششم هجری قمری برای قاضی رئیس، زین‌الدین شمس‌الحضره کتابت شده است. وی همچنین «التعلیقات»؛ از دیگر کتب ابن سینا در حکمت و فلسفه اسلامی و منطق، را یکی دیگر از نفایس این مجموعه خواند و اظهار کرد: این نسخه در سال 500 هجری قمری به دست «احمدبن زین‌العابدین علوی عاملی» در 178 برگ کتابت شده و «عماد فهرستی» آن را در سال 1310شمسی به این مرکز اهدا کرده است.

حجت الاسلام نوری‌نیا در ادامه، «المفارقات و النقوش»، «الحدود و الرسوم»، «رساله در مبدأ زمان ماضی»، هر سه در حکمت و فلسفه اسلامی با کتابت در سال 581 قمری، «سبب‌الرؤیه‌الکواکب باللیل» به  زبان عربی و متعلق به قرن 12، «مختصر اقلیدس» در ریاضی و هندسه متعلق به قرن 11، «المنتخب من کتاب النجاة الارثما طیقی» در ریاضی و کتابت قرن 11 را از دیگر نفایس خطی تألیف ابن سینا در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نام برد.

وی با بیان اینکه برخی از این نفایس در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی قابل دستیابی است، گفت: کتاب «قانون» ابن سینا در طب، از جمله این آثار است که در قرن هشتم قمری کتابت شده و اصل نسخه آن در جمهوری آذربایجان است.

رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین در کنار این نسخ نفیس، از وجود بیش از 540 جلد کتاب چاپی از آثار ابن‌سینا و شرح و حاشیه‌های آن‌ها در این کتابخانه خبر داد.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha