جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
روز همبستگی با کشمیر

حوزه/ در جلسه مشترک احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان، در لاهوراعلام شد در روز همبستگی با کشمیر در پاکستان، ۲۰ حزب مذهبی و سیاسی این کشور، دوشنبه آینده روز همبستگی با کشمیر را برگزار می‌کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، جلسه مشترک احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان در دفتر جنبش حرکت تحفظ ختم نبوت در شهر لاهور برگزار گردید و اعلام شد که در راستای همبستگی با مردم کشمیر، 20 حزب مذهبی و سیاسی پاکستان دوشنبه آینده  را روز همبستگی با کشمیر برگزار می کنند.

در این جلسه اعضای حزب جمعیت علماء اسلام، جماعت اسلامی پاکستان، شورای علمای شیعه پاکستان، جمعیت علماء پاکستان(نورانی)، جنبش حرکت تحفظ ختم نبوت، جماعت الدعوۃ، مسلم لیگ (علماء ونگ)، جمعیت اهل حدیث، جمعیت اهل سنت، گروه علماء وبزرگان اهل سنت، جنبش خاکسار ، مسلم کانفرنس، شورای علمای پاکستان، مجلس احرارِ اسلام، حزب مردمی پاکستان (شہید بھتو)، جمعیت مشایخ پاکستان، جنبش حرکت دعوت حق بین الملل، جنبش اتحاد بین المسلمین حضور داشتند.

احزاب شرکت کننده در این جلسه تصمیم گرفتند که در روز 5 فوریه در سراسر پاکستان در حمایت از مردم مظلوم بی دفاع کشمیری و علیه اشغالگری هند راهپیمایی برگزار کنند.

گفتی است ۵ فوریه مصادف است با روز همبستگی با مردم کشمیر و به همین مناسبت در تمام سفارت‌ها و کنسولگری‌های پاکستان مراسم ویژه برگزار می‌شود.

مردم پاکستان از ساعت 10 به مدت یک دقیقه برای حمایت از مردم کشمیر سکوت می کنند.

در شهرهای مختلف پاکستان مردم با تشکیل زنجیره انسانی با مردم کشمیر ابراز همدردی می‌کنند و سمینارهای متعددی در این زمینه برگزار می شود.

بعد از اینکه پاکستان به استقلال رسید، قرار بر این شد تمام مناطق مسلمان نشین جزو خاک این کشور محسوب شود، اما مهاراجه کشمیر اعلام کرد که سرزمین مسلمان ‌نشین کشمیر جزو خاک هند است.

 او در ابتدای امر خواستار دولتی مستقل در کشمیر بود، اما مردم این سرزمین خواستار پیوستن به پاکستان و یا دولتی مسلمان نشین شدند که نهایتا این حاکم طی توافق نامه‌ای کشمیر را به هند واگذار کرد و ریشه اختلاف میان هند و پاکستان پدید آمد.

پس از آن روز، مردم پاکستان همه ساله 5 فوریه را به عنوان روزهمبستگی با مردم کشمیر گرامی می‌دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha