جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کشکولی

استاد سطح عالی حوزه علمیه اصفهان با اشاره به ضرورت تحول نظام آموزشی حوزه، گفت: درون‌نگری اجازه نخواهد داد که حوزه علمیه در آستانه تحول نظام آموزشی، بهره مند شود و به مرور زمان، اندیشه‌های ناب در حوزه فرسوده می‌شود.

حجت الاسلام کریم  کشکولی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان درباره بایدها و نبایدهای تحول نظام آموزشی حوزه علمیه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر این موضوع اظهار داشت: لازم است تا در 2 بخش فعالیت‌هایی صورت پذیرد؛ نخست بخش هیئت، صورت و روش که باید از وضعیت کنونی خارج شود و در بخش دیگر باید مواد آموزشی را به گونه‌ای تدوین کرد تا در کنار شکل صحیح و روشمند، پاسخگوی نیاز امروز باشد.

وی افزود: باید تلاش کرد از قرآن، سنت و متون و میراث های علمی، مواد آموزشی لازم استخراج شود و از روش های منطقی و فلسفی، سبک و سیاق لازم را اخذ کنیم؛ از سوی دیگر زبان قوم را در نظر بگیریم، امروز زبان قوم بخشی به صورت کلاس است و باید به سایر بخش‌ها همچون هنر، فرهنگ، ادبیات، معاشرت، مباحثه، مطالعه، اندیشه، تفکر و ایجاد راهبرد تعامل با افق های بلندی که پیش روی جامعه قرار دارد و تعامل با سایر اندیشه ها، افکار و الگوها توجه کرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: متأسفانه در طرح تحول نظام آموزشی حوزه علمیه، بیش از اینکه، نظر بیرونی و جامع داشته باشیم، نظر درونی و فردی غالب وجود دارد که این موضوع اجازه نمی دهد، حوزه علمیه در آستانه این تحول، بهره مند شود؛ لذا قبل از این که ما سوار بر «تحول» شویم، «تحول» سوار ما می شود و به مرور زمان، اندیشه های ناب در حوزه فرسوده می‌شود و جامعه به دلیل پاسخگو نبودن حوزه، به سمت دیگری حرکت می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر حوزه های علمیه برای عرضه به جامعه آمادگی نداشته باشند، دشمن پا به عرصه میدان می گذارد و این موضوع سبب ایجاد التقاط در افکار مردم می شود.

حجت الاسلام کشکولی تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد، همه چیز با همدیگر مخلوط می شود؛ حق باطل در هم آمیخته می‌شود، انقلابی و غیر انقلابی، مؤمن و منافق و مسلمان به تمام معنا و متفکر نظام های جدید فلسفه غرب با هم مخلوط می شوند و نتیجه نخواهیم گرفت، بنابراین قبل از اینکه بازار تقاضا، داغ شود، لازم است حوزه علمیه توانایی خود را عرضه کنند.

وی با بیان اینکه حیات علم به ارائه مطالب جدید و نوآوری است، گفت: بهترین روش برای یادگیری روش قیاسی(درخت حافظه) است و اگر بخواهیم در آموزش موفق باشیم و کاردبرد ذهن را زیاد کنیم، چاره ای نداریم که به روش دسته بندی که یک روش قیاسی است روی بیاوریم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: لازمه این روش این است، از قرآن، سنت و کلیات مطرح شده از گذشتگان، روش لازم را استخراج کرده و متناسب با این روش، برای سطوح مختلف علمی، برنامه ریزی کنیم؛ این یعنی تحول در نحوه و سبک یادگیری بعد از آن باید به سراغ مواد آموزشی که در اختیار داریم برویم و آن را تکمیل کنیم چراکه این مواد آموزشی بسیار خوب و لازم است اما کافی نیست. 

وی گفت: در بسیاری از موضوعات مستحدثه و جدید، به جز موارد اندکی وارد نشده ایم و در آن موارد نیز، به روز نیستیم و در مواردی اندکی که به روز هستیم، چون رصد جامع نبوده، برنامه ریزی ها ناقص می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha