پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کریم اکبری مبارکه - بازیگر

حوزه/ بازیگر سینما و تلوزیون با بیان این که هجمه فرهنگی بازوی قدرتمندی برای سیاست‌های کاخ سفید است گفت: متاسفانه با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب ما هنوز مبلّغ خوبی از انقلاب اسلامی در سینما نبودیم. برای همین مردم دنیا تصویری درست از انقلاب اسلامی در ذهن ندارند.

کریم اکبری مبارکه بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌‌و‌ گو با خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه ایران ستیزی سینمای آمریکا رویکردی تغییر ناپذیر است، اظهار کرد: سالهاست در هالیوود فیلم‌هایی تولید می‌شود که در آنها ایران ستیزی ویژگی اصلی است. این رویکرد از ابتدایی که انقلاب اسلامی آغاز شد در حال انجام است. آخرین نمونه هم فیلم سینمایی آدمکش آمریکایی است که در آن به صورت مستقیم یه ایرانیان حمله شده است.

وی افزود: شاید این سوال در ذهن برخی‌ها ایجاد شود، چه دلیلی برای این دشمنی وجود دارد که  هنوز هم ادامه دارد، دلیل این اتفاق کاملا عیان است، آنهم اینکه ایران اسلامی سد محکم علیه ثروت اندوزی شیطان بزرگ در ایران و منطقه شده است‌. در ضمن مردم دیگر کشورهای مسلمان با الگو‌برداری از ایران اسلامی علیه حکومت‌های دست نشانده به مبارزه بر خاسته‌اند.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا سینمای ایران در مقابل ایران‌هراسی هالیوود توانسته عکس‌العمل خوبی داشته باشد؟ گفت: سوالی که پرسیدند برای من درد آور است، چون متاسفانه جواب آن خیر است، زیرا با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب ما هنوز مبلّغ خوبی از انقلاب اسلامی در سینما نبودیم. برای همین مردم دنیا تصویری درست از انقلاب اسلامی در ذهن ندارند!

وی ادامه داد: در شرایطی که ما کم کار هستیم، هالیوود با جدیت به هجمه‌های خود ادامه می‌دهد. برای نمونه از ساخت فیلم ضد ایرانی «بدون دخترم هرگز» تا به امروز بیش از ۳۰ سال می‌گذرد، اما هنوز هم فیلم‌های ضد ایرانی تولید می‌شود؛ به نحویکه اگر بخواهیم آماری از این دست تولیدات بگیریم باید بیش از ۱۰۰ فیلم را در این زمینه نام برد که در آمریکا تولید شده و در آن رویکردی ضد ایرانی مد نظر بوده است.

بازیگر سریال «امام علی (ع)» با بیان اینکه نگاه خصمانه هالیوود تنها به ایران ختم نمی‌شود، بیان کرد: شاید برخی‌ها تصور کنند که نگاه ضد ایرانی هالیوود به دلیل مخالفت با انقلاب ایران است اما این موضوع تنها یک بعد از موضوع را در بر می‌گیرد، والا بخش اصلی به همان تفکر ضد اسلامی غرب مربوط می‌شود، چون آنها می‌دانند اسلام واقعی برای آنها خطرناک است و باعث منافع آنها با خطر مواجه شود.

اکبری‌مبارکه متذکر شد: البته هالیوود در آثار خود مبلغ نوعی از اسلام است که ما از آن به عنوان اسلام آمریکایی نام می‌بریم. در این شکلی که آمریکا مبلغ آن است، اسلام آمریکایی به هیچ وجه مخالف رویکرد سلطه طلبی آمریکا نیست و به نوعی حامی آن نیز است، برای همین عموماً مسلمانان خوب، کسانی هستند که حامی آمریکاییان هستند.

این بازیگر با طرح این پرسش که ما در مقابل این جریان چه اقدامی انجام داده‌ایم؟ گفت: متاسفانه عکس‌العمل ما در حد حرف خلاصه مانده است. برای همین هم به آثار آمریکایی اجازه داده‌ایم تا هر کاری که می‌خواهند انجام دهند و ذهن بخش از جوانان را در ایران و سایر کشورهای جهان با خود همراه کنند در چنین شرایطی چگونه می‌توان متوقع بود تا در آینده جرینات ضد آمریکایی رشد جدی تر پیدا کند.

بازیگر «مختارنامه» با تاکید بر این‌که هجمه فرهنگی بازوی قدرتمندی برای سیاست‌های کاخ سفید است، تاکید کرد: اگر بگوییم هالیوود برای کاخ سفید همانند پیش قراول عمل می‌کند، سخنی به گزاف نگفته‌ایم، برای همین همان‌گونه که مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند، هجمه آنها جنگی است که آن را جنگ نرم نام گذاشته‌اند، بنابراین ضروریست در این حوزه هر کاری که از دستمان بر می‌آید برای تولید کارهای افشاگرانه بر ملا کنیم.

وی در انتها تاکید کرد: این‌که انتظار داشته باشیم سینمای ایران در مقابل هجمه غرب به تنهایی بایستد اشتباه محض است، چون بودجه‌ای که برای کل سینما در نظر گرفته می‌شود شاید به اندازه چند کار بیگ‌پروداکشن نباشد، بنابراین یک خواست ملی نیاز است تا برای مقابله با هجمه مورد نظر  سرمایه کافی در نظر گرفته شود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha