پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حضرت زهرا

حوزه/ دفاع از ولایت تا رسیدن به شهادت، بهترین درسی است که حضرت زهرا(س) به همه مسلمین آموخته اند که اگر بخواهند خدا و رسولش را راضی کنند باید در زمان حضور از امامشان و در زمان غیبت از نایب امام زمان تا مرز شهادت حمایت و پشتیبانی کنند.

خبرگزاری «حوزه»- بیرجند/ حضرت زهرا(س) در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار است و رسول اکرم (ص) نیز تعابیر خاص و ویژه ای در مورد دختر عظیم الشأن خود دارند و از ایشان با تعابیر خاصی یاد کرده اند؛ در جایی می‌فرمایند: "فاطمه سرور زنان جهانیان است".

علو مقام حضرت زهرا (س) تنها محدود به عصر حیات آن بزرگوار نمی‌ باشد و در تمامی اعصار جریان دارد .زندگی کوتاه این بانوی گرانقدر جهان اسلام، سراسر دارای نکات و ویژگی های منحصربفرد و ارزشمندی است و در هر دوره و زمانی می توان از آن درس گرفت.

در همین زمینه با حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا بابایی، امام جمعه فردوس به گفت وگو نشستیم تا درخصوص شهادت این بانوی بزرگوار اسلام و نکات خاص آن بیشتر بدانیم.

 

علت اینکه دو تاریخ شهادت برای حضرت زهرا(س) داریم، چیست؟

به دلیل این که در صدر اسلام بعد از وفات پیامبر(ص) اهل بیت پیامبر تحت ظلم و جفا قرار گرفتند و سعی در جداسازی مردم از اهل بیت داشتند.

حتی در موالید و تاریخ وفات حضرت زهرا(س) و بسیاری از ائمه(ع) اختلاف است، به دلیل اینکه اختناق حاصل در دوران امویان و عباسیان درحدی بود که کسی جزأت ذکر نام ائمه و نگاشتن تاریخ آن ها را نداشت.

همانطور که قبرشان مخفی است تاریخ فوتشان هم مخفی است، برخی 45 روز، برخی 75 روز و برخی می گویند 95 روز بعد از وفات پیامبر(ص) ثبت شده است و ما متأسفانه تاریخ وفاتشان را نمی دانیم.

 

چرا قبر حضرت زهرا(س) مخفی است و ائمه(ع) بعد از ایشان نیز محل قبر حضرت فاطمه(س) را معرفی نکردند؟

مبارزه منفی حضرت زهرا(س) با غاصبین حق ولایت در آن زمان این بود که وصیت کرده اند مرا مخفیانه غسل و کفن و دفن کنید و غاصبین حق حضرت علی(ع) در مراسم تشییع جنازه من نباشند و عدم شرکت مردم در تشییع جنازه ایشان باعث شد مظلومیت آن حضرت در جهان آشکار باشد.

اگر در زمان حضرت علی(ع) قبر آن حضرت مخفی نمی بود، حکومت دستور نبش قبر آن حضرت را می داد تا مجلس تشییع جنازه ای با تشریفات برای ایشان بگیرند چون برای آنها سخت بود که تنها دختر پیامبر(ص) بدون اطلاع و حضور آنها دفن شود و آنها زیر سؤال بروند، اما نبش قبر موجب بی احترامی به حضرت زهرا(س) می شد و حضرت علی(ع) اجازه چنین کاری به آنها نداد.

دلیل تشییع جنازه مخفیانه آن حضرت نیز این بود که رسمیت به مخالفان حضرت علی(ع) داده نشود و در مجلس تشییع جنازه حضرت فاطمه(س) تنها نزدیکان و یاران باوفای امام علی(ع) شرکت داشتند.

 

علت احترام زیاد حضرت محمد(ص) به دخترشان چه بود؟

در حدیث قدسی آمده است که ای پیامبر، اگر علی نمی بود تو را خلق نمی کردیم چون باید ادامه رسالت بوسیله امامت و از طریق حضرت علی(ع) اتفاق بیافتد و اگر فاطمه(س) نمی بود پیامبر و علی(ع) را خلق نمی کردم زیرا ادامه دهندگان راه پیغمبر، اولاد فاطمه هستند.

بنابراین فاطمه(س) محور خلقت است. خداوند می فرماید: "هم فاطمة و ابوها و بعلها و بنوها"؛ در کساء فاطمه است و پدرش، فاطمه است و شوهرش، فاطمه است و فرزندانش. لذا اگر آن کوثر ولایت نبود، پیامبر و امیرالمؤمنین تنها می ماندند و دین کامل نمی شد و تا قیامت ادامه پیدا نمی کرد.

 دلیل اینکه در ماجرای حمله به خانه حضرت علی(ع) و شکستن در خانه ایشان، حضرت سکوت کردند چیست؟

 در اوایل و صدر اسلام به دلیل اینکه اسلام نوپا بود، امیرالمؤمنین توسط پیامبر به صبر مأمور بودند. زمانی که یاران آن حضرت با اعتراض به نزد ایشان می رفتند و می گفتند چرا قیام نمی کنید امام(ع) می فرمودند: «با قیام من اسلام نابود خواهد شد و نام پیغمبر از مأذنه ها پخش نخواهد شد» و حضرت زهرا(س) هم رضایت دادند که حضرت علی(ع) مأموریت صبری که پیامبر به ایشان داده اند را اجرا کنند که آینده در قلمرو اسلام باشد.

با سیاست و اقداماتی که حضرت علی(ع) و فاطمه(س) در پیش گرفتند امروز می بینیم که بعد از 1400 سال یک پنجم جمعیت زمین مسلمان هستند و بخاطر دوره کوتاهی از حکومت ظاهری، مبارزه ای که باعث نابودی اسلام بشود، نداشتند.

 

دلیل استفاده کردن پیامبر از عبارت های خاص برای حضرت فاطمه چه بود؟

پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) احترام زیادی می گذاشتند به طوری که هرگاه حضرت زهرا وارد می شدند به احترام ایشان قیام می کردند و دست ایشان را هم می بوسیدند.

ارزش معنوی حضرت فاطمه(س) به نحوی بالا بود که جبرئیل بعد از فوت پیامبر تنها به حضرت زهرا دلداری می دادند.

مصحف فاطمه که اکنون در دست امام زمان(عج) است املایی بوده که جبرئیل به حضرت فاطمه(س) کردند.

 

چرا درب خانه امام علی(ع) را آتش زدند؟

اگر حضرت علی(ع) با خلفا بیعت می کردند صحه گذاشتن بر خلافت آنها بود، در واقع باید حضرت علی مخالفت می کردند و حاضر به بیعت نمی شدند مگر با آتش زدن در خانه شان و به زور به مسجد بردن آنها این اتفاق می افتاد.

به دلیل عدم بیعت امام علی با خلفای ظالم، همیشه مورد آزار و اذیت شان قرار داشت و آنها هم به اقدامات شیطانی دست می زدند تا بتوانند حضرت علی(ع)  را تسلیم کنند و آتش زدن در خانه ایشان و به زور بردنشان به مسجد از جمله این کارهای ناهنجار بود.

 

حضرت زهرا به شهادت رسیده اند، یا رحلت کرده اند؟

بعد از رحلت پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س) مشکلات زیادی داشتند و مصائب به حدی بود که حضرت شب و روز گریه می کردند و مشکلات جسمی ناشی از حمله به خانه حضرت علی(ع) نیز بر مصائب آن حضرت افزوده شد، و گرنه چرا باید یک دختر جوان در سن 18 سالگی فوت کند.

ایشان بعد از رحلت پیامبر(ص) بارها برای روشنگری و ایجاد بصیرت به درِ خانه انصار و مهاجرین می رفتند و همین مصائب و مشکلات موجب رحلتشان از دنیا شد که این فوت ناگهانی را شهادت حضرت زهرا(س) محسوب می کنیم.

 

چطور از حضرت زهرا الگو بگیریم؟

 دفاع از ولایت تا رسیدن به شهادت، بهترین درسی است که حضرت زهرا(س) به همه مسلمین آموخته اند که اگر بخواهند خدا و رسولش را راضی کنند باید در زمان حضور از امامشان و در زمان غیبت از نایب امام زمان تا مرز شهادت حمایت و پشتیبانی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha